سبدهای پرریسک در سبدگردان‌های غیرمجاز

عباس متین مدیرعامل سبدگردان اقتصاد بیدار، در خصوص کارمزد سبدگردان‌های مجاز و غیر مجاز گفت: شرکت‌های سبدگردان تقریبا به صورت معمول برای بازدهی یک ساله حدود ۲۰ درصد هیچ کارمزدی دریافت نمی کنند و بیش از بازدهی ۲۰ درصد کارمزدی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد را بصورت توافقی دریافت می‌کنند.

عباس متین مدیرعامل سبدگردان اقتصاد بیدار،  در خصوص کارمزد سبدگردان‌های مجاز و غیر مجاز گفت: شرکت‌های سبدگردان تقریبا به صورت معمول برای بازدهی یک ساله حدود ۲۰ درصد هیچ کارمزدی دریافت نمی کنند و بیش از بازدهی ۲۰ درصد کارمزدی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد را بصورت توافقی دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه دیده شده سبدگردان‌ها از کارمزد پلکانی استفاده کرده اند ، تصریح کرد : سبدگردان‌های شخصی و بدون مجوز در بیشتر مواقع برای پرتفوی سرمایه‌گذار تنها به یک یا دو سهم اکتفا می‌کنند و یا حتی سهم‌های پرریسک بازار پایه را در سبد شخص قرار می‌دهند. متین در خصوص کارکرد سبدگردان‌های غیر رسمی افزود : زمانی که اشخاص اقدام به تأسیس سبدگردان رسمی این کار را انجام می‌دهند مجبور هستند بر اساس  چارچوبی که نهاد ناظر مشخص ساخته  فعالیت کنند. به این صورت که ریسک مشتریان در ابتدا ارزیابی می‌شود و بر همین اساس ترکیب پرتفوی متناسب با ریسک سرمایه‌گذار که سازمان بورس در دستورالعمل خود در این حوزه مشخص کرده، تشکیل شود. مدیرعامل سبدگردان اقتصاد بیدار اظهار داشت: سبدگردان‌های مجاز طبق قرارداد نمی توانند دست به چنین اقداماتی بزنند. در سبدگردان‌های رسمی علاوه بر امین که نماینده سرمایه‌گذار است، سازمان بورس نیز نظارت دارد. اما در سبدگردان‌های بدون مجوز چنین چیزی وجود ندارد و هر لحظه امکان دارد دارایی سرمایه‌گذار از دست برود. وی در خصوص سرمایه‌گذارانی که  به سبدگردان غیرمجاز مراجعه می‌کنند، در صورت صفر شدن سرمایه شان عملا کاری از دستشان برنمی‌آید، اظهار داشت : به دلیل نبودن قرارداد مشخص و قانونی بین سبدگردان غیر رسمی و سرمایه‌گذار، در صورت بروز تخلف امکان شکایت و اثبات جرم وجود ندارد.
متین در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به رویه مذکور ، سبد گردان‌ها در زیان شریک می‌شوند یا خیر، گفت: معمولا در سبدگردان‌های رسمی و غیر رسمی شراکت در زیان مرسوم نیست.این مدیر سبدگردانی بیان داشت: حتی اگر پرتفوی شخص در زیان باشد گذر زمان می‌تواند زیان را پوشش دهد.
متین تاکید کرد : به دلیل بورکراسی و پروسه‌های اداری، شرکت‌های سبدگردان حدنصابی را برای تشکیل سبد اختصاصی دارند. درصورتی که که مبالغ سرمایه‌گذار از حدنصاب ذکر شده کمتر باشد پول شخص را در صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند.

 

  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس  - صفحه ۴
کد خبر 407235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =