۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
پرهیز سهامداران از اقدام هیجانی

بازارسرمایه باتوجه به ویژگی‌های ذاتی خود از هوشمندی بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که بسیار سریع‌تر از بازارهای رقیب نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی از خود واکنش نشان می‌دهد و بعضا بسیاری از این اخبار را در قیمت‌های خود پیش‌خور می کند. واکنش سریع نسبت به برخی اخبار که در شرایطی می‌تواند شایعاتی بیش نباشد، ناشی از رکن نقدشوندگی بالا در بازار سهام است.

بازارسرمایه باتوجه به ویژگی‌های ذاتی خود از هوشمندی بالایی برخوردار است؛ به گونه‌ای که بسیار سریع‌تر از بازارهای رقیب نسبت به اخبار اقتصادی و سیاسی از خود واکنش نشان می‌دهد و بعضا بسیاری از این اخبار را در قیمت‌های خود پیش‌خور  می کند. واکنش سریع نسبت به برخی اخبار که در شرایطی می‌تواند شایعاتی بیش نباشد، ناشی از رکن نقدشوندگی بالا در بازار سهام است.
برای نمونه در روزهای اخیر به دلیل واکنش‌های هیجانی منفی که پس از صعود یک‌باره شاخص به اعداد بالاتر از 220 هزار رخ داد، ترس و رعب شدیدی به واسطه این نوسانات یکباره منفی در دل برخی سهامداران و از جمله سهامداران تازه وارد به بورس افتاد که بررسی ریشه آن می‌تواند نشان از برخی عوامل عدم تاثیرگذار در ماهیت بازارسرمایه باشد. اخباری از قبیل استقرار ناوگان‌های آمریکایی در خلیج ‌فارس گرفته تا آتش‌سوزی در بنادر امارات و ... از جمله اخباری بود که در فضاهای مجازی توسط عده ای افراد دست به دست می‌شد و سایه منفی بر بازارسرمایه را گسترده‌تر می‌کرد. غافل از آن که عملا اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و تغییری در صورت‌های مالی شرکت‌ها در این بازه زمانی به وقوع نپیوسته است.
به نظر بازارسرمایه در سال جدید می‌تواند از رشد مناسبی برخوردار باشد و شاخص به اعداد بسیار بالاتری از ارقام فعلی دستیابی کند و برای این امر می‌توان دو سناریو در نظر گرفت. در سناریوی اول با بهبود هرچه بیشتر فضای سیاسی مقوله صادرات قدرت بیشتری گرفته و شرکت‌ها می‌توانند با امکان بیشتری محصولات خود را چه در بازارهای جهانی و چه در بازارهای داخلی به فروش رسانند که این مهم به قطع یقین با کاهش نرخ دلار و ثبات آن همراه خواهد بود که در مجموع نوید این را می‌دهد که شرکت‌ها می‌توانند جمع مبالغ فروش بالایی داشته باشند.
در سناریوی دوم و در صورت عدم حل شرایط و مناسبات سیاسی، بالا رفتن نرخ دلار هرچند برای فضای کلی اقتصاد اتفاقی نامطلوب است، منجر به آن می‌شود در کنار کاهش تولید و کاهش فروش، جمع مبالغ فروش شرکت‌ها تغییر آن‌چنانی نسبت به سناریوی اول نداشته باشد. این بدان معنی است که شرکت‌ها می‌توانند به بودجه‌های پیش‌بینی شده خود به راحتی دستیابی پیدا کرده و حتی تعدیلات فراتر از انتظاری روانه بازار کنند و با گزارش‌ها و صورت‌های مالی قابل قبول به استقبال فصل مجامع بروند. از این‌ رو وظیفه سهامداران این است با طمانینه و تحلیل بیشتر نسبت به انتخاب سهام اقدام کنند و از انجام اقدامات احساسی بر روی سهام ارزشمند خود پرهیز کرده و درگیر نوسانات مثبت و منفی بازار نشوند؛ زیرا در هیچ بازاری نمی‌توان موردی را پیدا کرد که وقتی قیمت دارایی به پایینتر از ارزش ذاتی آن می‌رسد، ولع بیشتری برای فروش وجود داشته باشد. در مقابل مقام ناظر و مسئولان مربوطه باید اقداماتی در راستای فروکش کردن این هیجان انجام دهند و مصوبات کاربردی در این خصوص داشته باشند که از آن جمله می‌توان به حذف حجم مبنا و برداشتن بازه نوسان10 درصدی برای سهام بورس و فرابورس اشاره داشت. این دو اقدام منجر به آن می‌شود به دلیل افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، سهامداران با دقت بیشتری نسبت به انتخاب سهام خود اقدام و از انجام اعمال هیجانی چه خرید و چه فروش پرهیز کنند.

 

  • معصومه ترکمان احمدی- مدیر عامل کارگزاری سهام گستران شرق
  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 407233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =