۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
جولان نامشاوران

این روزها بازار سهام رونق گرفته و قیمت سهام شرکت‌ها در مدار رشد قرار گرفته است. اين مهم در کنار مشکلات سفته‌بازي در بازار ارز و طلا سبب شده نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه جذب شود.

این روزها بازار سهام رونق گرفته و قیمت سهام شرکت‌ها در مدار رشد قرار گرفته است. اين مهم در کنار مشکلات سفته‌بازي در بازار ارز و طلا سبب شده نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران به سمت بازار سرمایه جذب شود. ورود سرمایه‌گذاران و پول‌های جدید نيز موید این مطلب است. اما نکته‌ای که باید بیش از گذشته به آن توجه کرد، اين است كه وقتی بسیاری از نو سرمایه‌گذاران براي سرمایه‌گذاری، بورس را انتخاب مي‌كنند، به توصيه خبرگان مالي به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های قابل معامله هدایت می‌شوند. اين در حالي است كه براساس بررسی‌های انجام شده درعملکرد صندوق‌های قابل معامله، در نیمی از مواقع این صندوق‌ها نتوانستند پابه‌پای شاخص بورس حرکت کنند و به اصطلاح بازاری‌ها از شاخص جاماندند.
همین مساله سبب شده سرمایه‌گذاران به دو مسیر سرمایه‌گذاری توسط خودشان یا توسط افرادی که این روزها به صورت قارچ‌گونه رشد كرده و خودشان را به عنوان سبدگردان، مشاور، سیگنال فروش و... مطرح می‌کنند، جذب شوند. از آنجایی که اين افراد غیر رسمی فعالیت می‌کنند و محدوديت‌هاي سازمان بورس را ندارند، قدرت مانور بیشتری داشته و بستر را برای ورود افراد سودجو فراهم کرده است.
در این میان برخی مشکلات هم به این مساله دامن می‌زند، به نحوی که با توجه به رونق بازار و هزینه‌های عمومی شرکت‌ها، شاید سرمايه‌گذاري کمتر از 3 میلیارد ریال براي سبدگردانی رسمی برای صاحبان این شرکت‌ها توجیه نداشته باشد. با این‌که الزام قانونی بر سبدگردانی در ارقام 100 میلیون ریال وجود دارد، در حالی بسیاری از صاحبان سرمایه در ارقامی همین حدود و کمتر برای سرمایه‌گذاری، بورس را انتخاب می‌کنند که با مراجعه به شرکت‌های سبدگردان سرخورده شده و به نتیجه نمی‌رسند. همین مسئله سبب می‌شود که بازار سبدگردان‌های غیرمجاز داغ شود. رونق بازار سبدگردان‌های غیر رسمی، مشکلات زیادی برای بازار سهام در پی دارد، یکی اینكه امکان پیگیری از آنها وجود ندارد و دوم اینکه با توجه به اینکه برخی از این‌ سبدگردان‌ها توانایی و صلاحیت انجام اين کار را ندارند، با عملکرد خود سبب زیان سهامداران و در نتیجه بی‌اعتمادی و خروج از بازار سهام مي‌شوند.
به نظر می‌رسد برای رهایی از این مسئله باید چاره‌ای اندیشیده شود یا سبدگردان‌ها با ارقام کمتر، این فرآیند را برعهده گیرند، یا برخورد با غیرمجازها تشدید شود و یا سهامداران به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هدایت شوند.

 

  • امیر آشتیانی عراقی-مدیر مسئول
  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 407231

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =