۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
 آغاز رالی جدید در بازار سهام

شاخص کل با افت بیش از ۷۲۸ واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان روز چهارشنبه شاخص کل در عدد ۲۱۱۰۱۷ ایستاد. ارزش معاملات به ۱۲۷۹ میلیارد تومان رسید. اما در بازار فرابورس، آیفکس ۴.۶ واحد افت داشت و به ۲۵۸۳ رسید. ارزش معاملات نیز به ۷۴۱ میلیارد تومان رسید‌.

وضعیت مطلوب نمادهای شاخص ساز
تالار شیشه ای دو روز اول هفته خود را با افت بیش از 4 درصد دنبال کرد. افتی که موجب ترس و متعجب شدن معامله گران شد. اما بازار توانست آخرین روزهای هفته را با موجی از تعادل به پایان برساند. همچنین اطمینان از وضعیت بنیادی و مطلوب نمادهای شاخص ساز، موجب رشد دسته‌جمعی آنها و عبور مجدد شاخص از مرز 211 هزار واحدی شد. خبر تصویب قیمت جدید شکر اعلام شد. معاون وزیر جهاد کشاورزی به میادین میوه و تره بار اعلام کرد که بدون محدودیت شکر مورد نیاز مردم را با قیمت٣۴٠٠ تومان تأمین کنند. این خبر موجب شکل گیری صفوف خرید بر عمده نمادهای گروه قندی در روزهای پایانی شد.


درخشش "روانکارها"
سه نماد «شبهرن»، «شسپا» و «شنفت» بعد از شفاف‌سازی در رابطه با تغییر نرخ فروش محصولات و همچنین نرخ خوراک مصرفی به چرخه معاملات بازگشتند و حمایت شاخص کل را به دنبال داشتند. این نمادها از آخرین روز فروردین به دلیل ابهامات در رابطه با متغیرهای سودآوری متوقف شده بودند و در روزهای اخیر نسبت به افزایش 60 الی 70 درصدی محصولات روغن موتور شفاف‌سازی کرده‌اند و چهارشنبه گذشته به گردونه معاملات بازگشتند. شسپا ۱۷.۴درصد، بهران ۲۰ درصد و شنفت ۳۰درصد مثبت را شاهد بودیم. این درخشش در میان روند معاملاتی سایر نمادهای متعادل گروه، زبانزد تمام گپ‌های بورسی بود.


جامانده ای در سیمانی‌ها
در رالی صعودی سهام سیمانی، برخی شرکت‌ها از رشد بازمانده‌اند که سیمان سبزوار نیز در زمره این شرکت‌هاست. در میان نمادهای این گروه، در روزهای پر عرضه، شاهد شکل گیری صف فروش سنگین برروی نماد سفارس بودیم. سفارس نیمی از راه‌های رفته را دنده عقب بازگشت و در آخرین روز معاملاتی با افزایش تقاضا توانست، بخشی از اصلاح قیمتی خود را جبران کند.


نمادی در صف ورود به تالار شیشه ای
در میان معاملات چهارشنبه ، شنیده‌هایی حاکی از احتمال عرضه اولیه شرکت توزیع دارو پخش، زیر مجموعه وپخش در آینده نزدیک دست به دست در حال چرخش بود. وپخش سهامدار 90 درصدی توزیع دارو پخش می‌باشد که بهای تمام شده این شرکت برای وپخش 4.5 میلیارد است. در صورتی که بعد از عرضه اولیه ارزش بازار توزیع دارو پخش 700 میلیارد تومان باشد. 70 تومان به سود وپخش اضافه خواهد کرد. حدود 700 تومان هم به nav وپخش اضافه می شود.با محاسبه ارزش افزوده 700 تومانی توزیع داروپخش در وپخش، nav وپخش به حدود 3300 تومان خواهد رسید.


به کام "کاما"
در میان نمادهای معدنی، کاما گزارش عملکرد خود را راهی کدال کرد. نماد در سال مالی 97، 244 تومان سود به ازای هر سهم ساخت که 181 درصد بیشتر از سال مالی 96 است. سود تلفیقی شرکت نیز در سال گذشته، 273 تومان بوده که رشد 141 درصدی نسبت به سال 96 نشان می‌دهد. البته در نهایت، کاما هم با توجهات و افزایش قیمت مواجه شد. یکی از دلایل اقبال به این نماد را می توان به این گزارش مطلوب 12 ماه شرکت ربط داد.


"چشم انداز روشن"
شروع آرامتر بازار در روز پایانی هفته گذشته و بدون موج عرضه‌های سنگین برخی نمادها و گروه‌ها را می توان از نشانه‌های حمایتی بازار در روزهای آینده دانست. به نظر می رسد، بازار از وضعیت خطر خارج شده و فشار فروش‌ها و هیجاناتِ بازار نیز کنترل شده است. آخرین روز معاملاتی تالار شیشه ای متعادل دنبال شد. رنج کشی‌های منفی به سمت محدوده‌های مثبت در اغلب نمادهای گروه خودرو وقطعات و همچنین نمادهای پالایشی را شاهد بودیم.


آرامش بر آسمان تالار شیشه ای
خبر تایید مصوبه مجلس در مورد معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای گروه خودرو بسیار مطلوب است و تنها انگیزه سهامداران برای خریدهایشان در این روزها به شمار می‌آید. در مجموع میتوان گفت، شاخص کل با برخورد به محدوده حمایتی 207 هزار واحد، آرامش را از روز سه شنبه بر آسمان تالار شیشه ای حاکم کرده و بازار، خود را برای آغاز یک رالی جدید به کمک گزارشات ماهانه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها در گزارشات 12 ماه آماده می‌کند.

 

  • الناز جمالی-کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۳۰۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 407230

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =