نفت شیل آمریکا راهی برای امنیت نفت خلیج فارس ارایه نمی کند

موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در مطلبی با درج اینکه حمله در الفجیره به چند کشتی و زیرساخت های نفتی عربستان نشان می دهد بی ثباتی در خاورمیانه و تنش های فزاینده منطقه ای بر جریان امن انرژی تاثیر می گذارد، افزود:انقلاب نفت شیل آمریکا هیچ راهی برای خطرات تامین نفت خلیج فارس ارائه نمی دهد.

'پیر نوئل' از اعضای ارشد این اندیشکده پرنفوذ بریتانیایی در نوشتاری با عنوان 'درس هایی از حمله به زیرساخت های نفتی عربستان و امارات' افزود: دو رویداد روزهای گذشته در امارات و عربستان، خطرات امنیتی ناشی از بی ثباتی در خاورمیانه را به جهان یادآوری می کند و اینکه چگونه تنش های فزاینده منطقه ای می تواند وضعیت را تشدید کند.

 

روز یکشنبه 12 ماه مه (22 اردیبهشت)، 4نفتکش که 2 فروند آن به عربستان و دیگری به نروژ تعلق داشت، در بندر 'الفجیره' امارات در سواحل اقیانوس هند هدف حمله قرار گرفتند. این حادثه ابتدا توسط رسانه هایی در لبنان به طرز اغراق آمیزی پوشش داده شد و سپس توسط مقامات عربستان و امارات تایید شد. دو روز پس از این حادثه و در روز سه شنبه 14 مه (24 اردیبهشت)، دولت عربستان اعلام کرد که دو ایستگاه پمپاژ میان خط لوله بین استان های شرقی و پایانه صادرات آن در ساحل غربی در بندر 'ینبع' (ساحل دریای سرخ) حمله پهپادها قرار گرفته است.

نوئل در ادامه می افزاید:هرچند هیچ کدام از این حوادث هیچ تاثیری بر حجم صادرات نفت عربستان و منطقه ای نداشتند، اما این رویدادها این خطر را برجسته می کند که افزایش تنش های منطقه ای می تواند امنیت بازار جهانی نفت را به خطر اندازد.ناگفته نماند بهای نفت در جریان حملات هواپیماهای بدون سرنشین عربستان به میزان 1 دلار در هر بشکه (یا 1.3 درصد) افزایش یافت.

اهداف این دو حمله به ویژه برای امنیت بازار جهانی نفت اهمیت بالایی دارد، زیرا مهاجمان زیرساخت های امنیت صادرات نفتی امارات متحده عربی و عربستان برای کاهش وابستگی شان به حمل و نقل نفتکش ها از مسیر خلیج فارس و تنگه هرمز را هدف قرار دادند.

فجیره یک مرکز پایانه صادرات نفتی و سوخت رسانی دریایی برای نفتکش ها خارج از خلیج فارس است. در سال های 2000، شرکت نفت ملی ابوظبی، خط لوله ای تاسیس کرد که نفت خام را در نزدیکی خلیج فارس به سراسر کشور و بندر شرقی الفجیره، در خلیج عمان، متصل می کند. این خط لوله به همراه سرمایه گذاری های قابل توجه در ذخیره سازی نفت و زیرساخت های صادراتی، به طور قابل توجهی وابستگی امارات عربی به خلیج فارس و تنگه هرمز را برای صادرات نفت کاهش داده و مسیر صادرات مستقیم به اقیانوس هند را باز کرده است. این امر همچنین به الفجیره امکان می دهد به عنوان یک ارائه دهنده خدمات سوخت رسانی دریایی موفق، در رقابت با سنگاپور به عنوان یکی از پرترافیک ترین مسیر نفتکش ها در آسیا قرار گیرد. بنابراین، حمله به الفجیره، نشان می دهد که سرمایه گذاری امارات متحده برای دور زدن تنگه هرمز مصون از خطر نیست.

همین حملات مشابه هواپیماهای بدون سرنشین در مورد دو ایستگاه پمپاژ که بخشی از سیستم خط لوله خاورمیانه در سراسر عربستان است هم گزارش شده و حوثی های یمنی مسئولیت حمله به آن را برعهده گرفتند. این سیستم خط لوله که گاهی اوقات 'پترولین' نامیده می شود، در دهه 1990 به منظور خدمات پالایشگاهی و به عنوان یک پایانه صادراتی در بندر ینبع دریای سرخ ساخته شده است. این خط لوله همانند فجیره در امارات، وابستگی عربستان به حمل و نقل از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز برای صادرات نفت را کاهش می دهد. هرچند حمله روز سه شنبه منطق امنیتی این زیرساخت ها را برهم نمی زند، اما نشان می دهد که امنیت ایجاد شده توسط عربستان در برابر اختلالات حمل و نقل در خلیج فارس و تنگه هرمز خود دارای خطرات امنیتی است.

نفت شیل آمریکا هم راه حل مناسبی برای خطرات امنیتی خاورمیانه ندارد

درس هایی که عربستان و امارات از این رویدادها گرفته اند این است که این دو کشور حتی باید از زیرساخت هایی که به عنوان مسیر جایگزین برای هرمز ساخته اند، محافظت کنند. این حوادث همچنین به دولت های سراسر جهان یادآوری می کند که انقلاب نفت شیل ایالات متحده هیچ راهی برای رفع خطرات تامین نفت خلیج فارس ارائه نمی دهد.

حتی با افزایش چشمگیر تولید نفت ایالات متحده در سالهای 2009 تا 2017، سهم مصرف جهانی نفت از صادرات خاورمیانه، از 22 درصد به 26 درصد افزایش یافت که این میزان بالاترین حد از اواخر دهه 1990بود. بنابراین، برنامه های بیمه های جمعی مانند ذخایر نفتی راهبردی و هماهنگی بین المللی آنها باید حفظ و اثربخشی آنها تضمین شود.

این حوادث همچنین به رهبران منطقه ای و جهان یادآوری کرد که حفظ ثبات و امنیت بازار نفت باید مدنظر قرار گیرد و انقلاب شیل ایالات متحده جایگزین یک سیاست منطقی، محتاطانه و واقع گرایانه در خاورمیانه نیست.

رسانه های امریکا در باره انقلاب شیل نوشته اند که شرکت‌های این کشور توانسته اند با تکنولوژی‌هایی نظیر حفاری افقی و شکافت هیدرولیکی، به سراغ استخراج نفت از منابع شیل(صخره‌های رسوبی حاوی مواد هیدروکربنی) بروند و این تکنولوژی‌های جدید، باعث افزایش شدید تولید نفت آمریکا شده است.

تولید نفت خام آمریکا از زمان آغاز انقلاب شیل درسال 2008، 140 درصد افزایش یافته است. این میزان افزایش تولید نفت خام را هیچ کشوری به جز آمریکا در دوره زمانی به این کوتاهی تجربه نکرده است.تولید نفت خام آمریکا در حال حاضر 12میلیون و 200 هزار بشکه در روز است و این کشور از حیث تولید نفت خام، روسیه و عربستان را پشت سر گذاشته است.

مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، یک مؤسسه پژوهشی (اندیشکده) بریتانیایی در حوزه روابط بین‌الملل است. مقر آن از سال 1997 در لندن، انگلستان بوده است. شاخص جهانی گو تو تینک تنک درسال 2018 این مؤسسه را در سطح جهان در رتبه دهم رتبه‌ بندی کرده است. در سال 2016 گاردین گزارش داد که این اندیشکده پس از دریافت 25 میلیون دلار از سوی یک عضو خانواده سلطنتی بحرین، استقلال این مؤسسه در خطر افتاده است.

کد خبر 407221

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =