فرصت‌های صنعت غذا در‌‌ ابهام

بازارسرمایه در حالی روزهای پایانی خود را سپری کرد که شاهد جان گرفتن گروه غذایی و در پیش گرفتن مسیر صعودی برای سهم‌های خوش‌اقبال این گروه بودیم. گزارش‌های ماهانه در غالب سهم‌های گروه مطلوب بوده و سال ۹۸ می‌تواند ادامه این مسیر روان به شمار آید.

بازارسرمایه در حالی روزهای پایانی خود را سپری کرد که شاهد جان گرفتن گروه غذایی و در پیش گرفتن مسیر صعودی برای سهم‌های خوش‌اقبال این گروه بودیم. گزارش‌های ماهانه در غالب سهم‌های گروه مطلوب بوده و سال 98 می‌تواند ادامه این مسیر روان به شمار آید. در جداول پیوست مشاهده می‌شود، بیشترین تغییر فروش در غشهد به ثبت رسیده است. این شرکت با میانگین فروش 5 هزار میلیون ریالی توانست رکورد جذابی را رقم بزند. در رتبه‌های بعدی غگرجی در گروه شیرینی جات و غشصفا در گروه لبنی قرار می‌گیرند. در گروه روغنی‌ها، غمارگ که سال مالی آذر را دارد رکورد خوبی به جا گذاشته و با رشد 40 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه شد.

چین‌چین عملکرد نسبتا مطلوب
شرکت چین‌چین گرچه در میانگین فروش ماهانه قدری عقب است ولی عملکرد نسبتا مطلوبی در دوره مالی 8 ماهه به جا گذاشته و با فروش 1032 میلیون ریالی در این دوره، در رتبه‌های برتر گروه قرار گرفت. غپاک فروش روند آهسته و پیوسته‌ای دارد (همین امر سودسازی شرکت را با کندی مواجه کرده).گرچه تغییر محسوسی نسبت به سال قبل نداشته، ولی در مجموع خوب عمل کرده است.

 درخشش غشهداب و غشهد
 همچنین مقایسه نسبت‌های مالی گروه با در نظر گرفتن دو شرکت تبرک و وبشهر که البته سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند، از حاشیه سود مطلوب غبهنوش حکایت دارد.گفتنی است محصول اصلی شرکت ماءالشعیر است و مقدار فروش محصول مذکور در بهمن ماه نسبت به دوره مشابه سال قبل 46 درصد رشد داشت. در معیار حاشیه سود عملیاتی به عنوان یکی از نسبت‌های کلیدی، نام غشهداب و غشهد می‌درخشد.

غگلپا و افزایش سود ریالی
غگل و غگلپا در گروه لبنی‌ها نیز بیشترین بازده دارایی و بازده حقوق صاحبان سهام را رقم زدند. نکته‌ای که در مورد غگلپا وجود دارد، آن است که سرعت رشد اقلام بهای تمام شده بیش از سرعت رشد نرخ محصولات بوده است، اما به دلیل رشد نرخ فروش محصولات، سود ریالی شرکت افزایش داشته است. اگر سال جاری نرخ فروش محصولات با همین سرعت و هم راستا با تورم رشد کند با وضعیت فعلی فروش، می‌توان به چشم گزینه سرمایه‌گذاری کم‌ریسکی با EPS280-300 به آن نگاه کرد.

گزارش‌های فروش در حالت خوش ‌بینانه
 بر اساس این گزارش در چشم‌انداز 98 باید به این نکته اشاره کرد که منبع تأمین دلار مورد نیاز شرکت‌های واردات محور این گروه اهمیت دارد. همچنین اگر بنا باشد که شرکت‌های روغنی دلار مورد نیاز مواد اولیه خود را از سامانه نیما و با نرخ بالای 8 هزار تومان تأمین کنند و نرخ فروش محصولات نیز نسبت به آخرین گزارش‌های ماهانه تغییر نداشته باشد، این شرکت‌ها با زیان سنگین مواجه خواهند شد.البته شرکت‌هایی همچون مارگارین، غپونه که زیر مجموعه تبرک است و تبرک و چند شرکت در حوزه شیرینی‌جات شامل غپینو، غصینو، غگرجی می‌توانند از محل تأمین ارز متاثر شوند.گزارش‌های فروش شرکت البته خوش ‌بینانه‌تر است و به نظر می‌رسد فروش شرکت توان رقابت با شرایط سخت را داشته باشد و البته هنوز این فرضیات در‌هاله‌ای از ابهام است.

  • شهلا حیدری- کارشناس بازارگردانی شرکت تأمین سرمایه امین
  • شماره ۳۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 405679

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =