ساختار سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه باید تغییر کند

کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال تصویب بندهای حمایتی از صنعت بیمه است

توسعه پایدار بیمه در کشور نیازمند یک فرهنگ‌سازی جدی است و باید به مردم و از همه مهمتر تولید کنندگان و کسانی که دارای کسب و کار هستند، مزایای آن شناخته شود تا به آن اعتماد کنند. البته بخشی از این توسعه توسط نظام حاکمیت و مردم صورت می‌گیرد و بخش دیگر به فعالان صنعت بیمه مرتبط است که باید با ارائه خدمات به موقع و مطلوب رضایت و اعتماد بیمه‌گزاران را به دست آورند.
این دیدگاه در حالی مطرح است که وزیر امور اقتصادی و دارایی در اظهارات نوروزی خود گفت: در حوزه بیمه نیز باید با تعریف بیمه‌های جدید کاری کنیم که فعالان اقتصادی نگران تحریم و خطرهای برون زا نباشند.البته به‌نظر مي‌رسد در دوران اخير، توجهي كه از سوی مسئولان اقتصادي كشور به بخش بانكي شده به صنعت بيمه، نشده است. تمرکز بر اين توجه، بسيار ضروري است تا خطراتي كه در اين صنعت وجود دارد از ميان برود و فضاي مطلوب رقابت، همكاري و فعاليت حرفه‌اي در بازار بيمه كشور به‌وجود آید.  نمایندگان مردم در خانه ملت نیز تاثیر صنعت بیمه در تحقق شعار امسال که رونق تولید نام‌گذاری شده را بسیار تاثیرگذار می‌دانند و معتقدند با حمایت از این صنعت می‌توان شاهد رشد و شکوفایی اقتصاد کشوربود چرا که صنعت بیمه تضمین کننده فعالیت‌های اقتصادی در کشور است.

سرمایه‌گذاری‌ها به سرانجام نرسید
صنعت بیمه به دلایل متعدد از جمله مدیریت ضعیف و وابسته بودن به اعتبارات دولتی نتوانسته کارآمد و تاثیرگذار در اقتصاد کشور باشد.
سیدتقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی گفت: اعتماد‌سازی لازمه رونق تولید است تا تولید کننده با اطمینان خاطر سرمایه خود را در حوزه تولید هزینه کنند.البته برای رسیدن به این مهم،شاخص‌های متعددی وجود دارد که یکی از شاخص‌ها توسعه صنعت بیمه است. البته مسئولان بیمه همانگونه که در سایر بخش‌ها توانسته اند برای افراد اطمینان خاطر ایجاد کنند باید با برنامه‌ریزی و توسعه بیمه‌های اقتصادی به کمک واحد‌های تولیدی بیایند تا شاهد بالا رفتن راندمان تولید شویم.
عضو کمیسیون اقتصادی افزود:برای توسعه و شکوفایی صنعت بیمه باید دو نکته لحاظ شود، اول باید مدیرانی توانمند و کارا در راس صنعت بیمه قرارگیرند چرا که با وجود مدیران ناکارآمدبه طور یقین شاهد تداوم مشکلاتی که سال‌ها گریبانگیر بیمه‌هاست،خواهیم بود. همچنین نکته دیگری که برای صنعت بیمه مشکل آفرین شده این است که بخشی از اعتبارات و کمک‌های مالی این صنعت در سایه شرکت‌ها تحت نظر بیمه‌هاست و به عنوان مقوم (تعیین کننده قیمت) برای بیمه مطرح هستند که بتوانند با سرمایه‌گذاری کمکی به معضلات بعدی بیمه شوندگان باشند اما در این زمینه برعکس عمل شده است و شاهد این هستیم که سرمایه‌گذاری‌ها به سرانجام نرسیده و باعث متضرر شدن شرکت‌های بیمه‌ای شده است. کبیری بیان داشت: باید توجه داشت به هر میزان بتوان در توسعه صنعت بیمه گام‌های مطمئن تری برداشت به طوریقین در بحث رونق تولید موفق خواهیم بود. امسال هم که به نام رونق تولید نام‌گذاری شده است صنعت بیمه می‌تواند با توسعه بیمه‌های اقتصادی و همچنین ایجاد بیمه‌های جدید در تحقق شعار امسال تاثیر بسزایی داشته باشد.

ضرورت تنوع بخشی
باید به صنعت بیمه به عنوان رکن اصلی فعالیت‌های اقتصادی توجه ویژه‌ای شود. علی اکبر کریمی، عضودیگر کمیسیون اقتصادی گفت: صنعت بیمه به طور کلی حامی و تضمین کننده یک فعالیت اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعتی، خدمات و غیره است و به طور یقین این صنعت می‌تواند در تحقق شعار امسال که همان رونق تولید است‌، تاثیر بسزایی داشته باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی افزود:باید توجه داشت اگر فعالیت‌های اقتصادی با بیمه همراه شود این پوشش بیمه‌ای می‌تواند اطمینان خاطری برای سرمایه‌گذار یا کسانی که در آن عرصه فعال می‌کنند، ایجاد کند.به گونه‌ای که اگر سرمایه یا تولیدات آنها با مشکلاتی مواجه شود بیمه می‌تواند با پوشش خسارت از متضرر شدن آنها جلوگیری کند. کریمی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه به صنعت بیمه توجه خاص شده بیان داشت:به خصوص در زمینه بیمه‌های تجاری و ضریب نفوذ بیمه در این برنامه مقرر شده تا افزایش یابد.
همچنین با توجه به تنوع بخشی به فعالیت شرکت‌های بیمه در خصوص رونق تولید نیاز است صنعت بیمه هم در کنار سایر رشته‌های فعالیت‌های اقتصادی کشور از یک توان لازم برخوردار شود تا بتواند با اتکا به توانمندی‌های داخلی، پوشش‌های بیمه‌ای لازم را برای فعالیت‌های بزرگ اقتصادی فراهم کند.

دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد
از طریق سرمایه‌گذاری منابع و وجوهی که در اختیار شرکت بیمه قرار می‌گیرد و مشارکت دادن بیمه‌گزاران در سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها، می‌توان به رواج بازار بیمه واستقلال بیمه‌گزاران و گردش چرخه اقتصادی کشورکمک کرد.
احمد انارکی محمدی، از دیگر اعضای کمیسیون اقتصادی بیان داشت: با توجه به اینکه امسال سال رونق تولید نام‌گذاری شده است به طور یقین بسیاری از بیمه‌گزاران را در همه زمینه‌ها نیروی انسانی، کالا و تولیدات شامل می‌شود. محمدی با اشاره به اینکه در کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال این هستیم که بندهای حمایتی برای صنعت بیمه را مورد بررسی و تصویب قرار دهیم تا بتوانیم از این صنعت به نحوه شایسته حمایت کنیم، افزود: حمایت از صنعت بیمه می‌تواند باعث به حرکت درآمدن چرخ تولید شود. همچنین در دنیای امروز بیمه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاهش اصطکاک‌های متعدد، متنوع و پیچیده مالی در معاملات داخلی و بین‌المللی کشورها، نقشی بسیار کلیدی در روان‌سازی، مدیریت و کاهش ریسک و ایجاد ثبات در فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه توسعه تجارت در سطح ملی و بین‌المللی دارد. عضو کمیسیون اقتصادی معتقد است: باید توجه داشت اگر صنعت بیمه به کمک مردم، کارفرمایان و تولید نشتابد به طور یقین دچار مشکلات عدیده‌ای خواهیم شد.

درآمدهای بیمه‌ای مدیریت شود
منصور مرادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، نقش صنعت بیمه در نظام تأمین مالی در اقتصاد را بسیار مهم دانست وافزود: باید تلاش کنیم بخشی از سرمایه‌های موجود در این بخش را به طرف تولید سوق دهیم.
مرادی گفت: در دنیا بخش سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه به اندازه‌ای قوی است که عمده هزینه عملیاتی شرکت‌های بیمه از محل درآمدهای سرمایه‌گذاری تأمین می‌شود و از زاویه بخش تولید نیز، شرکت‌های بیمه جزء اصلی‌ترین تأمین کنندگان مالی پروژه‌های بزرگ و بلندمدت اقتصادی محسوب می‌شوند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه با اشاره به اینکه ساختار سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های بیمه باید تغییر کند تا بیمه‌ها ترغیب شوند، به‌صورت حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در حوزه‌های مولد تولیدی ورود کنند، اظهار داشت: در چند سال اخیرشاهد بوده ایم درآمدهایی که از محل بیمه به دست می‌آید بیشتر صرف خسارت‌ها هزینه می‌شود. مرادی تصریح کرد:این موضوع به دلیل نبود مدیریت کارآمد و برنامه‌ریزی بلند مدت برای توسعه صنعت بیمه است. البته باید توجه داشت اگر درآمدهای ناشی از بیمه‌ها درست مدیریت شود،صنعت بیمه به طوریقین در بحث بیمه‌های اقتصادی می‌تواند آثار بسیاری از خسارت‌ها را کاهش دهد.

 

  • مهناز شوقی- خبرنگار
  • شماره ۳۰۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۱
کد خبر 405678

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =