۲۷۷ میلیارد تومان سود برای سهامداران «شیران»

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در مجمع عمومی عادی سالانه خود سود هر سهم را ۶۰۰ ریال تصویب کرد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با حضور ۸۵ درصدی آرا  برگزار شد. امیر رحیمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در این مجمع  گزارش عملکرد سال 97 و ترسیم چشم‌انداز برای سال آینده (98) را  ارائه کرد.

رشد 50 درصد  ارزش فروش داخلی و سود352 میلیارد تومانی
امیر رحیمی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در سال 97 با میزان تولید 167 هزار تن نرمال پارافین، 117 هزار تن الکیل بنزن خطی و 8 هزار تن الکیلات سنگین اگرچه در میزان تولید نسبت به سال 96 تفاوت چشمگیری نداشته، گفت:  اما در حوزه ارزش فروش داخلی یک رشد 50 درصد و در حوزه ارزش فروش صادراتی رشد 16درصد را تجربه کرده است.  همچنین این موضوع باعث سودآوری به میزان 352 میلیارد تومانی برای سال مالی مورداشاره و 762 ریال برای هر سهم شیران شد. رحیمی افزود: سودی که اگر نبود ذخیره 127 میلیارد تومانی (بابت ذخیره مطالبات خارجی مشکوک الوصول) می‌توانست تا بالاتر از 460 میلیارد تومان برای سال یعنی بالغ بر 1000 ریال برای هر سهم افزایش یابد.

سودای جهش به کانال‌های بالاتر سودسازی
مدیرعامل شیران بیان داشت: شرکت در دوماه پایانی سال 97  با تغییر ترکیب تیم مدیریتی در حال خارج شدن از رکود چند ساله است و توانست بر چالش‌های حقوقی نظیر مطالبات خارجی و داخلی، انباشت محصولات صادراتی و کمبود خوراک بنزن و نوسانات ارز فائق آید. همچنین  سودای جهش به کانال‌های سودسازی بالاتر از 1400 ریال برای هر سهم را دارد.رحیمی‌با اشاره به اینکه در پیش بینی سال 1398 سود هر سهم 1100 ریال اعلام شد  خبر از  تحقق  سود 361 ریالی هر سهم در سه ماهه داد و گفت: با توجه به عملکرد سه ماهه این شرکت و همچنین پیش بینی‌های انجام شده چشم انداز سود هر سهم در پایان سال مالی 98  به ۱۴۵۰ریال خواهد رسید.

مژده فروش بالای 1600 میلیارد تومانی
وی در ادامه عملکرد سه ماهه اول سال مالی را بررسی کرد و گفت: این عملکرد مناسب بوده و این شرکت در دی و بهمن سال جاری با فروش بالغ بر 257 میلیارد تومانی و برآورد فروش بالغ بر 140 میلیارد تومانی اسفند فروش سه ماهه شرکت را در آستانه 400 میلیارد تومان قرار داده است و مژده فروش بالای 1600 میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به آذرماه 98 را به سهامداران می‌دهد.


اهم برنامه‌های شیران در یک نگاه
مدیرعامل شیران  با اشاره به برنامه‌های سال جدید را بیان کرد: تنوع بخشی محصولات (برش‌های سه‌گانه سبک، سنگین و رافینت استحصالی از خوراک خریداری شده از سایر صنایع)، تکمیل زنجیره ارزش محصولات نهایی و میانی،  بهینه سازی روند تولید ، مدیریت بحران آب و کاهش مصرف انرژی و هزینه تولید ، پرداخت مطالبات سهامداران عمده به رقم ۲۰۰۰ میلیارد ریال،  بازسازی اسکله  شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران و عرضه ۱۰ درصدی سهام شرکت در فرابورس از جمله برنامه‌ها و اقدامات این شرکت در سال جدید است.

ساماندهی توسعه LAB دوم شیران
مدیرعامل جدید شرکت بورسی اظهار داشت : از سوی دیگر طرح توسعه LAB دوم شیران چند سالی است که مساله اول شرکت است، در سال 97 با تحریم‌های ظالمانه آمریکا در فاز مهندسی با مشکل عدم همکاری شرکت آمریکایی مواجه شده است.
پیشرفت فاز مهندسی این طرح بیش از 80 درصد می‌باشد. برای ایجاد اطمینان‌های لازم و کاهش ریسک‌های فنی، حقوقی و گارانتی برای بهره‌برداری اتخاذ تدابیر لازم ضروری است. بر این اساس  مجمع نیز با تاکید بر پیگیری طرح توسعه از طریق شرکت ارائه ‌دهنده لیسانس (UOP) بر پیگیری اجرای تعهدات طرف خارجی و تکمیل فاز مهندسی تاکید کرد.البته  هرگونه انجام هزینه در فازهای دیگر (فازهای خرید و اجرا) منوط به تکمیل فاز مهندسی اعلام شد.

جذابیت سود بالای 300 میلیارد تومانی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران اظهار داشت:موضوع جذاب دیگر برای سهامداران وضعیت مطالبات خارجی 34 میلیون دلاری شرکت است که در حساب های سال 97 به عنوان ذخیره نگهداری شده است . بر این اساس با وصول آنها (که در صورت تحقق به نرخ روز تسعیر خواهد شد) جذابیت سود بالای 300 میلیارد تومانی در دل سهم شکوفا  خواهد شد.

عزم جدی برای پیگیری وصول مطالبات
رحیمی اظهار داشت : البته گزارش هیأت مدیره به مجمع گویای آن است که عزم جدی برای پیگیری وصول آن ایجاد شده است. همچنین مجمع به هیأت مدیره این تکلیف را اعلام نمود که با بررسی همه‌جانبه علل ایجاد مطالبات، هرگونه قصور اداری و شخصی در ایجاد این مطالبات به سهامداران گزارش شود. مدیر عامل شیران با اشاره به  داستان 7 ساله عوارض 10 درصد ارزش افزوده هیدروکربن‌های C10-C14 که همچنان در کشاکش امور مالیاتی، قرار دارد ، گفت :حل این موضوع در  هیأت‌های تشخیص و دیوان عدالت اداری به سر می‌برد. همچنین  با یک خبر خوب و اخذ رای دیوان عدالت اداری مبنی بر کالای عمومی بودن و امانی بودن هیدروکربن ها برای دوره چهارم سال 91 همراه بود که البته این رای هنوز در مدت زمان بیست روز قابل اعتراض خواهد بود.
بر اساس این گزارش ، شرکت صنایع شیمیایی ایران در مجمع عمومی عادی سالانه خود، سود هر سهم را 600 ریال تصویب کرد. سهامداران هم می‌توانند سود تصویبی را از اول اردیبهشت ماه سال آینده دریافت کنند.

 

  • شماره ۲۹۶ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۹
کد خبر 405119

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =