تسهیلات جدید در انتظار مشتریان میعانات گازی در بورس

وزارت نفت با هدف تنوع‌سازی روش‌های فروش و مشارکت بخش خصوصی در فروش، تصمیم به عرضه میعانات گازی در این رینگ گرفت و قرار است ششم اسفندماه، دومین عرضه میعانات گازی پارس جنوبی با تسهیلات جدیدی صورت بگیرد.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایسنا، شرایط نخستین به این ترتیب بود که یک میلیون بشکه میعانات گازی در محموله‌های ۳۵ هزار بشکه‌ای عرضه شد. قیمت عرضه در این مرحله، بر اساس میانگین ۱۰ قیمت پایانی نفت خام دوبی محاسبه شده و قیمت به ازای هر بشکه ۶۱.۰۴ دلار تعیین شده بود.

قرار بود بارگیری محموله میعانات گازی در عسلویه و یا از طریق انتقال کشتی به کشتی در پایانه خارک انجام شود و  محدودیتی در مقصد ارسالی محموله وجود نداشته باشد. پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگی‌های این عرضه بود. هم‌چنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده بود. این عرضه در 24 بهمن‌ماه صورت گرفت اما مشتری پیدا نکرد.

با این حال، قرار است بورس در ششم اسفندماه برای دومین بار میزبان معیانات گازی شود. به گفته امیرحسین تبیانیان - نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی - در این مرحله یک میلیون بشکه میعانات گازی در محمولههای ۳۵ هزار بشکهای با قیمت ۶۲,۷۶ دلار به ازای هر بشکه عرضه خواهد شد.

وی با بیان این‌که در این دوره عرضه میعانات گازی یک تسهیل جدید ایجاد شده است، افزود: در این مرحله مشتریان مهلت دارند تا ۱۰ روز مانده به بارگیری، کشتی مورد نظر برای جابه‌جایی محموله را به واحد عملیات فرآورده امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران معرفی کنند، این در حالی است که در اطلاعیههای پیشین خریدار بعد از انجام معامله تا ۲۰ روز باید کشتی مورد نظر را معرفی میکرد که در غیر این صورت معامله فسخ میشد، اما در اطلاعیه جدید این مسئله تسهیل شده است. بارگیری محموله میعانات گازی در عسلویه یا از طریق انتقال کشتی به کشتی در پایانه خارک انجام خواهد شد، هم‌چنین محدودیتی در مقصد ارسالی محموله وجود ندارد.

وی با بیان این‌که شرایط تسویه مشابه عرضه نفت است، به شرکت ملی نفت گفت: پیش پرداخت شش درصد و امکان تسویه ۱۰۰ درصد ریالی از ویژگیهای این عرضه است. هم‌چنین مدت تسویه حساب از زمان بارگیری ۹۰ روز تعیین شده است.

بر اساس این گزارش، قرار است به منظور تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روشهای فروش نفت، عرضه منظم نفت خام سبک و میعانات گازی در بورس انرژی طبق برنامه به صورت هفتگی ادامه داشته باشد.

کد خبر 403780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =