فروش ۷۲ میلیارد تومانی فاسمین در یک ماه

شرکت کالسيمين در سال ۱۳۴۳ با موضوع اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از معادن، تغليظ و ذوب مواد معدنی، تأسيس شده است. ۵۴ سال است که فعاليت اصلی و عمده شرکت، استحصال روی و سرب از ماده معدنی معدن سرب و روی انگوران و توليد و فروش کنسانتره و شمش روی و سرب است.

شرکت کالسيمين در سال 1343 با موضوع اکتشاف و استخراج و بهره‌برداری از معادن، تغليظ و ذوب مواد معدنی، تأسيس شده است. 54 سال است که فعاليت اصلی و عمده شرکت، استحصال روی و سرب از ماده معدنی معدن سرب و روی انگوران و توليد و فروش کنسانتره و شمش روی و سرب است. معدن سرب و روی انگوران، در شهرستان ماهنشان و در 135‌کيلومتری غرب شهر زنجان واقع شده است. این معدن در مالکيت دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و از نظر عيار بالای فلز محتوی، از معادن نادر در جهان است. ميزان ذخایر معدن انگوران در بخش روباز هشت ميليون تن و در بخش زیرزمينی چهار ميليون تن روی با عيار بالاست. کاربرد فلز سرب به عنوان افزودنی نرم‌کننده سوخت، آلياژهای بلبرینگ و لوله‌کشی، باتری‌های ذخيره‌کننده و ابزارهای شيميایی، با ظهور خودرو، مواد شيميایی و صنایع ماشينی، گسترش فراوان یافت. کاربردهای مدرن این عنصر شامل اسلحه‌سازی، توليد شيشه، عایق صدا و محافظ تشعشات در نيروگاه‌های اتمی است.

شرکت‌های مجتمع ذوب و احیاء قشم، تولید روی بندرعباس، اسیدسازان زنجان، صنعت روی زنگان و آلفا ماشین پویا جز شرکت‌های زیر مجموعه شرکت کالسیمین هستند. شرکت کالسيمين دارای یک مجتمع (سه کارخانه) و کارخانه توليدی در شهرستان زنجان است که شامل مجتمع تغليظ سرب و روی انگوران، کارخانه روی دندی و کارخانه BZS در مجاورت معدن سرب و روی انگوران و کارخانه روی زنجان در 5 کيلومتری شهر زنجان، می‌باشد.محصول مجتمع تغليظ کنسانتره روی و سرب و محصول کارخانجات روی دندی و زنجان، شمش روی می‌باشد.

سرمایه و ترکیب سهامداری

ترکيب سهامداران عمده شرکت در تاریخ 1397/11/10، به شرح جدول شماره یک است.

عملکرد 10 ماهه و رشد 123 درصدی ارزش بازار

این شرکت در دی ماه 72 میلیارد تومان فروش داشته که 61 میلیارد تومان از محل فروش شمش روی بوده است. میزان تولید شمش روی در دی‌ماه 1631 تن و مقدار فروش 2109 تن است. نرخ فروش هر تن شمش روی با افزایش 11 درصدی نسبت به آذر ماه به 291،237،079 ریال رسیده است. در مجموع 10ماه 27253 تن شمش روی تولید و 15221 تن را به فروش رسانده است. میزان تولید شمش روی کاهش 13درصدی و فروش با کاهش 48 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است. مجموع مبلغ فروش بالغ بر 360 میلیارد تومان بوده که به دلیل کاهش فروش شمش روی با کاهش 11 درصدی نسبت به سال پیش همراه شده است. ارزش بازار سهام شرکت با رشد 23 درصدی نسبت به ابتدای سال، بالغ بر 15460 ميليارد ریال است، ضمن آنکه در این فاصله زمانی بر اساس مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، مبلغ 600 ریال به ازای هر سهم سود تقسيم شده است.

کاهش فروش محصولات صادراتی

در سال 95 جمع فروش شرکت 54552 تن بوده است که 67 درصد آن را فروش صادراتی به خود اختصاص داده و شمش روی اصلی ترین محصول صادراتی است و در سال 95، 76 درصد فروش صادراتی بوده است. در سال 96، محصولات صادراتی 42 درصد از مقدار فروش را تشکیل داده که 95 درصد آن شمش روی بوده است. در 9ماهه 97، کل مقدار فروش 20048 تن بوده است که تقریبا 93 درصد فروش صادراتی از محل شمش روی بوده است. با بررسی گزارش عملکرد 10 ماهه شرکت و مقدارهای فروش سال‌های گذشته متوجه کاهش مقداری فروش محصولات به خصوص در بخش صادراتی می‌شویم که عمده دلیل کاهش، مشکلات عدم توانایی شرکت در صادرات و اشباع بازارهای موجوداست. بیشترین فروش داخلی شرکت به کنسانتره روی خام تعلق دارد که سال 95، 70 درصد سال 96، 74 درصد و سال جاری حدود 33 درصد از مقدار فروش داخلی را دارد.

57 درصد ارزش فروش در 9 ماه

در سال 95 مبلغ فروش عملیاتی شرکت ۲,۹۸۸,۸۹۷ میلیون ریال بوده است که حدود 93 درصد درآمد عملیاتی از محل فروش صادراتی است. در سال 96 مبلغ فروش عملیاتی شرکت 5،263،771 میلیون ریال بوده که 73 درصد از فروش صادارتی بوده است و نهایتا ارزش فروش شرکت در 9 ماه سال 97 به حدود 57 درصد رسیده است که عمدتاً شامل شمش روی می‌شود. مهم‌ترین عامل مؤثر بر عملکرد فروش شرکت، شرایط حاکم بر تقاضا، داد و ستد، قيمت و موجودی انبارهای فلز روی در بازارهای جهانی و به طور خاص بورس فلزات لندن است. سال 96 نسبت به سال 95 فروش مبلغی شرکت 62 درصد افزایش داشته است. از طرفی شاهد رشد 46 درصدی مبلغ فروش شمش روی صادراتی در سال 96 نسبت به سال گذشته بوده ایم. درآمد فروش شمش روی داخلی نیز با رشد حدود 30 درصدی نسبت به 95 همراه بوده است. شرکت در سه ماهه سال جاری ۱,۴۰۳,۷۰۳ میلیون ریال فروش داشته است و شش ماهه ۲,۳۱۸,۱۹۲ میلیون ریال و 9 ماهه 2،739،045 میلیون ریال درآمد عملیاتی داشته است.

مفروضات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 97

در مورد پیش بینی قیمت جهانی روی همانند سایرکامودیتی‌ها تنش تجاری چین و ایالات متحده مهم است. بر این اساس موسسه‌های معتبر بین المللی در مورد سال 2019 قیمت شمش روی را در بازه 2200- 3000 دلار پیش‌بینی کردده‌اند.

طبق مفروضات انتظار می‌رود نرخ LME در بازه 2650 دلار نوسان داشته باشد و چشم انداز روی در سال 2018 صعودی باشد. لازم به ذکر است قيمت محصولات شرکت اعم از شمش روی و کنسانتره سرب و هر محصول فرعی دیگر، در بازارهای فروش داخلی و صادراتی، بر اساس قيمت‌ها در بازار بورس لندن تعيين و فروخته می‌شود. انتظار غالب این است که با تثبيت سياست‌های جدید ارزی دولت، شرایط با ثبات‌تری در بازار ارز حاکم شود. نرخ دلار نیز 11000 تومان در نظر گرفته شده است. مقدار فروش سال 97 با توجه به عملکرد 10 ماهه شرکت و پیش بینی 3 ماهه شرکت از فروش در نظر گرفته شده است و نهایتا پیش بینی فروش شرکت به رقم 4,226,240 میلیون ریال در سال 97 رسیده است.

مواد اولیه حدود 50 درصد از محصول تولیدی را تشكیل می‌دهد که قیمت آن متأثر از قیمت فلز روی در بازارهای جهانی است ولی با افزایش بهای فلز روی با توجه به تأثیر همزمان قیمت‌های جهانی بر قیمت فروش محصولات شرکت، نگرانی عمده‌ای از بابت تغییرات نرخ مواد اولیه وجود ندارد.

بهای تمام شده سال 97 معادل بهای تمام شده 9 ماه گذشته و برآورد حقوق و دستمزد 3 ماه آتی و مواد مستقیم در سه ماه چهارم سال فرض گردیده است.

برآورد صورت سود و زیان سال مالی 97

حاشیه سود ناخالص شرکت در ۹ ماهه ۹۷، ۴۴ درصد بوده است که با فرض‌های تحلیلی در پایان سال به حاشیه سود ناخالص ۳۳ درصد خواهیم رسید. همچنین باید مدنظر داشت که سود ۹۷-۱۰۵ تومانی برای این شرکت در حالی است که شرکت با مشکل در فروش همراه است. ضمنا مشکل در تأمین خاک نیز دست شرکت در افزایش سود را بسته است. مهم‌ترین عامل مؤثر بر عملکرد توليد، خاک ورودی از معدن سرب و روی انگوران به کارخانه تغليظ می‌باشد. در سنوات قبل بخش عمده‌ای از خاک مورد نياز کارخانه تغليظ از این معدن تأمين شده، ليکن از یک سو با کاهش مقدار و عيار ماده معدنی معدن مذکور در سال‌های اخير و از سوی دیگر حضور رقبای جدید در منطقه و یا افزایش ظرفيت توليد آنها، سهميه‌بندی ماده معدنی در این معدن، تغيير یافته است. این عوامل منجر به کاهش ورودی خاک معدنی از این منبع شده است. کاهش توليد کنسانتره عمدتا ناشی از این موضوع بوده است. با این حال شرکت با تأمين ماده معدنی از سایر معادن (در ایران و خارج از ایران- عمدتا کشور ترکيه) و استفاده از خاک‌های باطله، سطح توليد شمش روی را حفظ نموده است.

پیش بینی سود هر سهم سال مالی 97

سود هر سهم در سال95، 44 تومان و سال 96، 96 تومان بوده و امسال در سه ماهه اول 28 تومان و شش ماهه 68 تومان و 9 ماهه 78 تومان گزارش شده. با فرض روی 2650 دلاری و دلار 11000 تومان و مفروضات ذکر شده برای سال 97 با در نظر گرفتن افزایش فروش شرکت در سه ماهه آخر به ازای هر سهم 97 تا 100 تومان سود قابل پیش بینی است. در سناریوی دوم با فرض فروش 3000 تن از موجودی در 3 ماه آخر سال فاسمین می‌تواند به سود 138 تومان به ازای هر سهم دست یابد.

 

  • مینا یوسفی- واحد سرمایه‌گذاری و آموزش کارگزاری بانک توسعه صادرات
  • شماره ۲۹۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 403724

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =