رونق کامودیتی، سکون بازار سهام

تا زمانی که قیمت دلار در بازار داخلی ادامه دار باشد افزایش تقاضا در بازار فلزات بورس کالا هم تداوم دارد

در یکی دو هفته اخیر، بازار کالاهای اساسی (کامودیتی) در سطح جهانی، وضعیت رو به رشدی داشت. وضعیتی که به گفته بسیاری از تحلیلگران پس از یک سال و در برخی از کالاها پس از دو سال رخوت ایجاد شده است. این موضوع با توجه به این که فرمول قیمت‌گذاری پایه بسیاری از محصولات بورس کالا بر اساس نرخ مرجع بورس لندن است، در بورس کالا نیز باعث پویایی نسبی معاملات شده اما در بازار سهام، هنوز تاثیرات عمیق خود را نگذاشته است.

 اگرچه در این اوضاع ،خوش بینی‌ها در مورد مذاکرات آمریکا و چین بیشتر شده که انتظار می رود در چین، بسته‌های محرک اقتصادی به کمک بازارها بیاید و تقاضای فولاد را بهبود بخشد، اما برخی از تحلیلگران نسبت به سال ۲۰۱۹ محتاطانه نظر می دهند.

با آن که در هفته اخیر شاهد افزایش قیمت سنگ آهن بودیم، به طوری که قیمت این ماده معدنی را به قله تاریخی دو سال گذشته خود رساند، اما انتظار می رود قیمت سنگ آهن و زغال سنگ کمی کاهش یابد، هرچند در کوتاه مدت پس از تعطیلات چینی‌ها قیمت‌ها بهبودهایی خواهند داشت. لازم به توجه است که شاخص قیمت موسسه متال بولتین برای سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد، اوایل ماه مارس سال قبل به اوج ۷۹.۳۹ دلار هر تن سی اف آر چین رسید و اخیرا نیز پایان ژانویه ۸۵.۳۴ دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.

البته برای سال ۲۰۱۹ قیمت فولاد در چین و مهم تر از آن مذاکرات تجاری آمریکا و چین فاکتور‌های اصلی اثر‌گذار بر بازار مواد اولیه خواهند بود.

 تقدم ریسک سیستماتیک بر افزایش نرخ کامودیتی‌ها

مجتبی شهبازی، مدیر معاملات کارگزاری بانک پاسارگاد دلیل تاثیر ناپذیری بازار سهام از افزایش نرخ کالاهای اساسی را پررنگ بودن ریسک سیستماتیک در فضای اقتصادی کشور عنوان می کند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، موضوعی که باید به آن توجه داشت،‌ رشد خوب قیمت‌های جهانی است اما بحث این است که آیا شرکت‌ها می توانند در سال آینده تداوم فروش خود را حفظ کنند یا خیر. این موضوع در بحث کالاهای صادراتی شدید تر است اما در فروش داخلی هم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

 نداشتن اجازه بازی آزاد معاملات

علی اصغر بهرامی، مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در این باره گفت: هم اکنون معاملات کالاهای اساسی در بورس کالا، تاثیر پذیری مستقیمی از روند معاملات جهانی این محصولات دارد. زیرا پایه قیمت‌هایی که در بورس کالا اعلام می شود، از نرخ مرجع بورس لندن (LME) و نرخ ارز است. در واقع تغییرات قیمتی کالاها از بورس لندن تاثیر خود را گذاشته اما نرخ ارز هنوز تاثیر نامفهوم دارد.

وی افزود: با توجه به این که سامانه نیما یک روز 10 هزار تومان و یک روز 8 هزار تومان قیمت ارز را تعیین می کند، اختلاف 20 درصدی در عرض یک روز ایجاد می شود، در حالی که در بازار آزاد ارز چنین اختلافی را نداریم. البته مشخص نیست که محاسبات دلار در سامانه نیما به چه شکل انجام می شود اما به دلیل آن که مهم ترین جزء محاسبه فرمول قیمت‌گذاری است، تاثیر عمیقی در این بازار می‌گذارد.

به گفته بهرامی حال اگر این موضوع شفاف و روشن شود، می توان گفت که تاثیرات افزایش قیمت‌های جهانی در بازارهای بورس کالای ایران واضح است که این وضوح در یکی دو هفته اخیر بیشتر می شود.

نبود تقاضای آزاد وایجاد محدودیت

این کارشناس بازار فلزات اظهار داشت: در میان تمام کالاهای اساسی که عرضه می شود، تنها تیرآهن و میلگرد از سایت بهین یاب مجوز نمی خواهد.

 اما در سایر کالاها مانند آلومینیوم، مس، ورق‌های فولادی که عمدتا شرکت فولاد مبارکه عرضه می کند، متقاضیان باید برای ارائه تقاضا از سایت بهین یاب سهمیه تولید کننده بگیرند و بر این اساس تقاضا وارد بورس شده و مورد ارزیابی قرار می گیرد. در این حوزه کسانی که می توانند خرید کنند،که وارد بورس کالا می شوند. بنابراین نمی توان گفت که با افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی، تقاضای جدید یا بیشتر وارد بورس کالا ایران می شود.

وی بیان داشت: این ادعا را زمانی می توان مطرح کرد که تقاضا آزاد باشد و تجار و واسطه گران نیز بتوانند وارد شوند. اما در حال حاضر تنها تولیدکنندگان پایین دستی می توانند از طریق بورس کالا، فلزات و سایر کالاهای صنعتی معدنی فلزی را تهیه کنند، به همین دلیل محدودیت ایجاد می شود. حتی همین تولیدکنندگان نیز نمی توانند بیش از مجوز خود، تقاضا ارائه کنند.

اگرچه هم اکنون تنها پایه‌های قیمتی بالاتر رفته اما از سوی دیگر کنترل کننده‌هایی مانند سنا که قیمت دلار را تعیین می کند و سایت بهین یاب که میزان تقاضا را تعیین می کنند، اجازه بازی آزاد معاملاتی را در این

بازار نمی‌دهد.

استمرار افزایش قیمت فلزات

 نعیم میری، مدیرکالایی کارگزاری بانک تجارت در توصیف وضعیت معاملات فلزات اساسی در بورس کالا گفت: هم اکنون فلزاتی مانند شمش آلومینیوم و مس در هفته اخیر نسبت به هفته‌های قبل از آن با افزایش تقاضا مواجه بودند، البته این روند رشد قیمتی در محصولات فولادی از قبل شروع شده است. در واقع همتراز با بازارهای جهانی در بورس کالای ایران هم با افزایش قیمت مواجه ایم. حال ممکن است که این تقاضا اندکی با تاخیر باشد اما تقریبا هم جهت حرکت می کنند.

وی افزود: دلیل این افزایش تقاضا را می توان در تحلیل و پیش بینی‌های فعالان بازار جست و جو کرد. همین الان قیمت‌های جهانی در حال رشد هستند و با ضریب افزایش نرخ دلار داخلی در قیمت تمام شده پایه ای که روی تابلو می آید، تاثیر زیادی می پذیرد. همچنین برخی از پیش بینی‌ها می گوید که قیمت دلار تا سال آینده ادامه دار است و به همین دلیل گفته می شود که افزایش قیمت فلزات در بازارهای داخلی ادامه دار است.

رشد تقاضای سنتی

به گفته میری بر این اساس تا زمانی که قیمت دلار در بازار داخلی ادامه دار باشد، افزایش تقاضا در بازار فلزات بورس کالا هم تداوم دارد. البته این افزایش تقاضا در کل تالارهای معاملاتی بورس کالا در حال رخ دادن است اما در بازار فلزات به دلیل ان که قیمت‌های جهانی نیز در حال افزایش است، این موضوع با وضوح بیشتری قابل مشاهده است. همچنین در این روند ، افزایش تقاضای سنتی در دو ماه پایانی سال که از سوی تولیدکنندگان برای خالی کردن انبارها و از سوی متقاضیان برای تکمیل کالایی در شروع سال جدید است، نیز بر این موضوع مزید بر علت شده است.

بهرامی نیز این گزاره را تاییدکرد و گفت: در دو ماه آخر سال، این بازارها به طور سنتی با افزایش تقاضا همراه هستند و دلیل آن را می توان پیش خور کردن تورم سال جدید قلمداد کرد که حدود10 تا 20 درصد است.

به گفته این کارشناس بورس کالا، باتوجه به این که پول ارزش خود را از دست می دهد، متقاضیان ترجیح می دهند هر چه سریعتر پول خود را تبدیل به کالا کنند. این یکی از دلایل مولفه‌های رشد قیمت‌ها در حال حاضر در بورس کالاست.

 وی افزود: اما به دلیل ناتراز بودن وضعیت دلار نمی توان پیش بینی زمانی و قیمتی مشخص کرد اما شاید بتوان گفت که حدود 10 الی 15 درصد رشد در قیمت‌ها داشته باشیم، هرچند زمان آن مشخص نیست.

  • سمیرا ابراهیمی-خبرنگار
  • شماره ۲۹۰ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۶
کد خبر 403720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =