ممنوعیت های صادراتی، بازارهای هدف را از بخش خصوصی می گیرد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه هر ممنوعیت صادراتی یک بازار بین المللی را از صادرکنندگان می گیرد، گفت: در شرایطی نیستیم که زمان را از دست بدهیم بلکه باید از بازارهای صادراتی خود مراقبت کنیم.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایرنا، «محمد لاهوتی» در آیین معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران که در مرکز همایش های هتل ارم برگزار شد، افزود: صادرکننده شناسنامه دار و صادرکننده ای که در این کشور سرمایه گذاری کرده ، چاره ای جز برگرداندن ارز به چرخه اقتصاد کشور ندارد و اگر امروز با مشکلاتی جدی مواجه شده، باید با تعامل بین دولت و بخش خصوصی برای آن راهکاری دیده شود که هم دولت به ارز مورد نیاز بازار دست پیدا کند و هم صادرکننده قادر باشد ارز را به کشور بازگرداند.

وی گفت: نظر صادرکنندگان بازگرداندن ارز حاصل از صادرات است اما در روش ها ممکن است با بخشنامه ها و دستورالعمل های صادرشده اختلاف نظر وجود داشته باشد.

لاهوتی ادامه داد: تاکنون بخشنامه ای صادر نشده بود که تاریخ آن از آذرماه باشد اما از فروردین ماه اجرایی شود؛ یعنی هفت ماه قبل صادرکننده کالای خود را صادر کرده و اکنون با بخشنامه ای باید ارز حاصل از صادرات آن زمان را طبق این بخشنامه بازگرداند.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: در ماه های گذشته شاهد بخشنامه های مکرر بودیم؛ این نشان می دهد که در امر صادرات یک متولی مشخص نداریم و این بخش جزیره ای مدیریت می شود؛ اگر می خواهیم صادرات داشته باشیم، باید یک متولی و تصمیم گیر در امر صادرات مشخص کنیم که بتواند یکجا و یکپارچه تصمیم گیری کند.

لاهوتی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های این کشور صادرات خدمات فنی مهندسی است؛ در این زمینه در گذشته به اعداد خوبی دست پیدا کرده بودیم اما در دولت نهم و دهم مشوق های این صادرات قطع و سبب شد این صادرات به شدت کاهش یابد.

وی که ریاست دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکننده نمونه استان تهران را به عهده دارد، گفت: موضوع انتخاب صادرکنندگان نمونه بر اساس دستورالعمل های سازمان توسعه تجارت و به خواست اتاق بازرگانی تهران، به اتاق تهران واگذار شده است.

لاهوتی گفت: پارسال 56 پرونده برای انتخاب صادرکننده نمونه دریافت و رسیدگی کردیم اما این پرونده ها امسال کاهش یافت و 37 پرونده به دبیرخانه واصل شد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اضافه کرد: از این 37 پرونده، سه پرونده به عنوان صادرکننده ملی انتخاب شده بودند که امکان رسیدگی به آنها وجود نداشت؛ بنابراین، در نهایت 34 پرونده را به طور دقیق با نظارت و بررسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران رسیدگی کردیم.

وی اظهار داشت: از این بین، 15 صادرکننده به عنوان صادرکنندگان نمونه استان تهران و پنج صادرکننده به عنوان صادرکنندگان شایسته تقدیر، انتخاب شدند که امروز معرفی خواهند شد.

کد خبر 401278

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =