صندوق ضمانت صادرات سپر دفاعی صادرکنندگان در زمان تحریم هاست

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: این صندوق در دوره تحریم ها همچون سپر دفاعی مدافع صادرکنندگان کشور خواهد بود و ریسک آنها را پوشش می دهد.

به گزارش صدای بورس به نقل از ایرنا، «سیدکمال سیدعلی» روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران از امروز، افزود: در دور جدید تحریم ها، آمریکا به دنبال تحریم نقل و انتقال بانکی و فروش نفت ایران است که خوشبختانه عقب‌نشینی یک هفته اخیر دولت آمریکا در خصوص فروش نفت نوید می‌دهد که بتوانیم همچنان به صادرات نفت بپردازد.

این مقام مسئول ادامه داد: در موضوع نقل و انتقالات بانکی نیز این صندوق کمک می‌کند که همه وجوه صادرکنندگان به موقع پرداخت و در غیر این صورت پوشش ریسک آن را انجام خواهد داد.

سیدعلی تاکید کرد: هرچه تحریم‌ها سنگین‌تر باشد وظیفه صندوق برای پوشش ریسک افزایش می یابد.

وی پیش بینی کرد با توجه به تغییر نرخ ارز، امسال با افزایش صادرات و کاهش واردات مواجه باشیم و در مجموع چهار تا پنج میلیارد دلار تراز تجاری مثبت خواهد بود.

 عملکرد صندوق ضمانت صادرات در نیمه نخست امسال 77 درصد رشد کرد

رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: حجم عملکرد پوشش های بیمه ای و ضمانتی این صندوق در 6 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 77 درصد رشد داشته است.

سیدعلی ادامه داد: حجم کلی پوشش های بیمه ای و ضمانتی صندوق در سال 96 به رقم یک میلیارد و 762 میلیون دلار رسید که رشد 11 درصدی نسبت به سال 95 نشان می‌دهد.

وی پیش‌بینی کرد، پوشش امسال صندوق بر اساس عملکرد 6 ماهه، تا پایان سال به 2 میلیارد و 200 میلیون دلار برسد.

سیدعلی همچنین خاطرنشان کرد: حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه نامه های اعتبار صادراتی کوتاه مدت با رکورد 370 میلیون دلاری، رشد 93 درصدی نسبت به سال 95 داشته است.

سیدعلی خاطر نشان ‌کرد: عقد قرارداد اتکایی با کنسرسیومی از معتبرترین شرکت های بیمه اتکایی جهان به رهبری «مونیخ ری» برای نخستین بار در طول فعالیت صندوق در 20 سال گذشته، یکی از دستاوردهای منحصر به فرد سال 96 به شمار می رود.

این مقام مسئول توضیح داد: قرارداد اتکایی مشارکت (Quata share treaty) با بزرگترین اتکایی گر جهان به منزله مهر تایید بر فرآیندهای اعتبار سنجی صندوق و پذیرش خودکار درصدی از ریسک های صندوق توسط شرکت‌های مذکور است.

کمک به صادرات کالاها از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال 1392 ابلاغ شد.

صندوق ضمانت صادرات ایران با همکاری کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) به عنوان تنها شرکت دولتی بیمه اعتبار صادراتی وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1352 تاسیس شد و فعالیت خود را زیر نظر مرکز توسعه صادرات ایران آغاز کرد اما به دلایلی فعالیت آن متوقف شد.

این صندوق در سال 1373 دوباره فعال شد تا به صادرکنندگان در بازیافت موقعیت تجاری خود که در اثر هشت سال جنگ تحمیلی مختل شده بود کمک کرده و موجبات افزایش درآمدهای غیرنفتی را فراهم آورد.

این صندوق به پشتوانه حمایت های مالی دولت علاوه بر پوشش خطرپذیری های سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می کند.

کد خبر 399162

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =