سکان بازار، بار دیگر در دست لیدر سنتی

شاخص کل با رشد ۲۷۴۱ واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان روز چهارشنبه شاخص کل در عدد ۱۸۳۳۶۶ ایستاد. حجم معاملات ۱۶۷ میلیون سهم بهبود یافت و به ۲۲۸۸ میلیون سهم رسید. ارزش معاملات با افت ۲۶ میلیاردی به ۵۸۹.۵ میلیارد تومان رسید.اما در بازار فرابورس، آیفکس حدود ۵ واحد رشد کرد و به ۲۰۱۸ رسید. همچنین ۵۵۹ میلیون سهم به حجم معاملات افزوده شد و به۱۱۲۹ میلیون سهم رسید. ارزش معاملات نیز با افزایش ۲۹ میلیاردی به ۴۴۷ میلیارد تومان رسید‌.

جمع آوری صف‌های فروش خودرویی

بازار سرمایه، در نخستین روزهای هفته، با خبر بررسی صلاحیت وزرای جدید و معرفی آنها همراه شد. با تایید و رای گیری هر 4 وزیر پیشنهادی انتخاب شدند.

 این خبر توانست محرک بازار شود وشاخص کل را به محدوده سبزپوش براند. همچنین کلیت بازار به ویژه خودرویی‌ها تحت الشعاع قرار گرفت و شاهد جمع آوری صف‌های فروش خودرویی بودیم.

صف‌های خرید در نماد بانکی  

افزایش تقاضا در نمادهای بانکی به ویژه تجارت و صادرات، در ابتدای هفته، بار دیگر، امید را به این گروه بازگرداند. البته که خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای بانک صادرات توانست سهامداران را به خرید این سهم تشویق کند.

 صدیق،عضو هیات مدیره این بانک، افزایش سرمایه بانک را اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و افزود: برنامه افزایش سرمایه بانک صادرات از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها با جدیت دنبال می‌شود. البته این تقاضا در اواسط هفته نیز کمابیش دنبال شد و در روز چهارشنبه با تشکیل صف‌های خرید،  بار دیگر پرچم سبز گروه به اهتزار درآمد. خبر تسعیر ارز با نرخ ثانویه نیز توانست صف تجارت را سنگین تر و دل سهامداران را قرص تر کند.

 افزایش حاشیه سود در گروه پتروشیمی

در گروه پتروشیمی، شاراک با گزارش درخشان خود مورد توجه قرار گرفت. بر اساس این گزارش، شرکت در نیمه نخست سال جاری، مبلغ 792 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده که 186 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد داشته است. گفتنی است غالب سود شرکت عملیاتی است و حاشیه سود در حال افزایش است.

گوهر زمین در آستانه عرضه

داوه، نماد تازه وارد بازار، در نخستین روز هفته، پس از بازدهی 40 درصدی، صف خرید را عرضه کرد و با تعادل پیش رفت. بازار عرضه اولیه در اواسط هفته، بار دیگر داغ شد و اخباری از عرضه گوهر زمین در روز 13 آبان مطرح شد. مرتضی علی اکبری معاون اقتصادی و مالی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات درباره زمان عرضه اولیه گهر زمین اظهار داشته که فرآیندهای اولیه برای پذیرش شرکت انجام شده و تنها گزارش حسابرسی شده شش ماهه سال مالی جاری شرکت مانده و اگر این موارد نهایی شود گهر زمین در فرابورس عرضه اولیه خواهد شد. نمادهای وغدیر، ومعادن، وامید، کگل و کچاد با این خبر مورد توجه بازار قرار گرفتند.

انتشار گزارش مطلوب کاوه

اگرچه فلزی معدنی‌ها و پالایشی‌ها شروع نه چندان جذابی داشتند وعرضه‌های پالایشی، گرد ناامیدی را بر گروه پاشیده بود، اما  فشار فروش در این گروهها نتوانست بازار را آنقدر که شایسته است پیش ببرد. در گروه فلزی‌ها شاهد انتشار گزارش مطلوب کاوه بودیم. بر اساس این گزارش، رشد 129 درصدی مقدار فروش بیلت صادراتی و افت 23 درصدی مقدار فروش بیلت داخلی را نسبت به شهریور ماه شاهد بودیم. همچنین درصد صادرات شرکت در مهر دوباره به حدود 80 درصد رسیده است.

 توجه بازار به سهم‌های جا مانده

در مجموع، بازار در بیم نزدیکی به 13 آبان وتحریم‌ها، معاملات خود را پیش برد. پالایشی‌ها با ریزش شدید نفت و اخبار تحریم‌ها، نتوانستند چندان حرکتی  به مدارمثبت داشته باشند. بانکی‌ها، ساختمانی و خودرویی‌ها، تک سهم‌ها و بازار پایه ای‌ها نورچشمی بازار شدند. به نظر می‌رسد بازار تا قبل 13 آبان همین شرایط را طی کند و پس از آن تکلیف بازار جهت صعود یا درجا زدن مشخص می‌شود. ولی آنچه عیان است توجه بازار به سهم‌های جا مانده واصلاح دلاری‌ها ست که باید به آن اهمیت داد.

 

  • شماره ۲۷۶ هفته نامه بورس - صفحه ۲
کد خبر 398160

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =