۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
زنگ هشدار برای بازار مسکن

شهریور امسال برخلاف دو سال گذشته حجم معاملات مسکن کاهش یافت و این زنگ هشداری برای بازگشت دوره رکود است.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از خبر آنلاین، بررسی آمار معاملات مسکن در شهریور سال۹۵، ۹۶ و ۹۷ نشان می‌دهد که حجم قراردادهای خرید و فروش در شهریور سال۹۵ و ۹۶ نسبت به ماه مشابه سال قبل آن روند صعودی داشته است اما در شهریور ۹۷، حجم معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل آن، کاهش داشته است که این موضوع می‌تواند زنگ هشداری برای بازگشت رکود به بازار مسکن باشد.

 

اگرچه حجم معاملات تنها یکی از فاکتورهای مورد نظر برای بررسی رکود یا رونق بازار است و نرخ مسکن، حجم پروانه‌های صادرشده و... هم نقش مهمی در تعیین وضعیت مسکن بازی می‌کنند، اما با توجه به کاهش چشمگیر معاملات مسکن، این موضوع نمی‌تواند چشم‌انداز خوبی برای این بازار در ماه‌های آتی ترسیم کند.

البته در آمار مربوط به حجم معاملات مسکن در شهریور ماه امسال، قراردادهای خرید و فروش امضا شده در یک هفته پایانی شهریور ماه در نظرگرفته نشده است چون اطلاعات مربوط به ۲۵ روز ابتدایی این ماه است اما با توجه به اینکه ممکن است برخی از معاملات انجام شده در این مدت هنوز در سامانه املاک و مستغلات به ثبت نرسیده باشد، ممکن است شاهد افزایش ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ معامله تا پایان شهریور ماه باشیم اگرچه باید این موضوع را هم درنظر بگیریم که روزهای پایانی شهریور با روزهای نخست ماه محرم همزمان بود و همین موضوع می‌تواند یکی از عوامل کاهش در حجم معاملات به شمار رود.

کد خبر 395053

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =