رشد ۳۳ درصدی سودآوری در‌«مبین»

شرکت پتروشیمی مبین، یکی از بزرگترین يوتيليتي‌هاي متمرکز دنیاست. این مجتمع عظیم و مدرن صنعتی در فاز یک پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادي پارس جنوبی در پنج بخش مجزا و به مساحت ۸۸ هکتار ساخته شد.

هدف از احداث این مجتمع صرفه جویی در هزینه‌هاي سرمایه‌گذاري و تولیدي و کاهش قيمت تمام شده انرژي مصرفی مجتمع‌هاي مستقر در منطقه بوده است. مجمتع پتروشیمی مبین بزرگترین طرح یوتیلیتی متمرکز کشور جمهوري اسلامی ایران بوده و در نوع خود یکی از بزرگترین پروژه‌هاي دنیا به شمار می‌آید که در سال 1379 در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصویب و به نام شرکت پتروشیمی مبین احداث شد. همچنین مهندسی تفصیلی آن توسط شرکت تکنیپ فرانسه صورت گرفت.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت ارائه سرویس‌های جانبی شرکت‌های پتروشیمی (تأمین برق، جداسازی هوا، گاز و آب) فعالیت می‌کند. شرکت پتروشیمی فجر، به‌عنوان تنها شرکت مشابه در کشور در این صنعت است. همچنین فروش کلیه محصولات مختلف این شرکت به بازارهای داخلی می‌باشد و شرکت فروش صادراتی ندارد.

عملکرد شرکت در 5 ماه نخست 97

شرکت در فروردین ماه 3407 میلیارد ریال درآمد کسب کرد که این عدد در اردیبهشت به 2886 میلیارد ریال رسید. اگرچه در خرداد ماه نیز با یک گزارش خوب 3849 میلیارد ریال و در تیر با یک عملکرد خوب دیگر 4132 میلیارد ریال تحقق درآمد داشت اما در مرداد ماه به عدد 1201 میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افت 62 درصدی فروش همراه بود. البته باید منتظر گزارش شهریور ماه شرکت بود تا وضعیت فروش شرکت بیشتر مشخص شود. همچنین مجموع فروش شرکت براساس عملکرد5 ماهه مبلغ 15,776 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد افت داشته است.

مهم ترین محصولات شرکت برق، بخار، اکسیژن و گاز است که حدود 83 درصد از بودجه سال 96 متعلق به این چهار محصول بود. مقدار گاز به فروش رسیده شرکت در 5 ماه نخست سال برابر با 2080 میلیون مترمکعب بود که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افت 17 درصدی داشت. مقدار فروش برق نیز در این مدت به 971 هزار مگاوات بر ساعت رسید که در مقایسه با سال گذشته کاهش 10 درصدی داشت. در مقابل مقدار بخار به فروش رسیده شرکت در 5 ماهه نخست سال 4334 هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال 96 رشد 6 درصدی داشت.

مقدار فروش: میزان فروش شرکت بر اساس پیش‌بینی شرکت در نظر گرفته شده است. البته شرکت در برنامه‌های خود عنوان کرده است که در تلاش برای جذب مشتریان جدید است، اما تا کنون میزان تولیدات و فروش شرکت در مقایسه با سال گذشته تغییر چشمگیری نداشته است.

نرخ خرید مواد: نرخ دلاری خرید بخار در سه ماهه ابتدای سال 97 برابر با 11دلار بوده است که همین نرخ را برای مابقی سال نیز درنظر گرفته‌ایم. نرخ خرید گاز، کنداکس و آب مصرفی نیز همچون نرخ اعلام شده در صورت‌های مالی 3 ماهه در نظر گرفته شده است. نرخ دلار نیز برابر با 4200 تومان در نظر گرفته شده است.

نرخ فروش محصولات: نرخ فروش محصولات و خدمات شرکت برای باقیمانده سال نیز برابر با میانگین نرخ‌های فروش شرکت در خرداد و تیر در نظر گرفته شده است.

نکته مهم در خصوص نرخ فروش گاز ارسالی از سوی شرکت است. که نرخ این محصول بر اساس نرخ گاز سوخت و خوراک که به عنوان مواد اولیه دریافت می‌‌کند به علاوه کارمزد ثابت که مبلغ آن در سال‌های اخیر 85 ریال بوده است مشخص می‌شود. شایان ذکر است مبلغ این کارمزد در صورت‌های سه ماهه شرکت 92 ریال بود که باید منتظر بود و دید آیا این روند افزایش نرخ کارمزد دوام دارد و یا اصلاح می‌شود. در تحلیل پیش رو با توجه به اینکه شرکت مطلبی در خصوص مبلغ کارمزد منتشر نکرده است، برابر با 85 ریال در نظر گرفته شد.

پیش‌بینی سود هر سهم

شرکت در سه ماه ابتدایی سال 97 نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افزایش سودآوری همراه بوده است و با رشد 33 درصدی، سود 226 ریالی سال 96 را به 301 ریال در سال 97 تبدیل کرده است. سود 1148 ریالی با توجه به نرخ دلار 4200 تومانی و مبلغ کارمزد 85 ریالی محاسبه شده است. شایعاتی مبنی بر افزایش مبلغ کارمزد دریافتی شرکت در بازار به گوش می‌رسد که در این صورت می‌تواند بر میزان سود هر سهم شرکت تاثیرگذار باشد.

نکات زیر در مورد شرکت قابل توجه است:

 هزینه‌های مالی شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشت.

 همچنین شرکت اذعان داشته که با توجه به دریافت به‌موقع مطالبات تجاری ناشی از فروش این شرکت نیاز به منابع جایگزین تأمین مالی وجود ندارد.

 شرکت به علت قرار گرفتن در منطقه ویژه اقتصادی پارس، به مدت 10 سال (تا سال 1398) از پرداخت مالیات معاف است، و مالیات قید شده در جدول فوق به دلیل برخی از فعالیت‌های غیر عملیاتی مشمول مالیات بود.

تحلیل حساسیت سهم به نرخ دلار و مبلغ دریافتی بابت گاز

برپایه این گزارش، 44 درصد از مبلغ فروش شرکت در سال 96 متعلق به گاز فروشی شرکت بودو نرخ آن همانطور که ذکر شد به صورت کارمزدی بوده و مبلغ آن نیز ثابت است. بنابراین افزایش نرخ دلار و به طبع آن افزایش نرخ فروش محصولات تاثیری بر روی نرخ فروش گاز ندارد. با توجه به توضیحات داده شده فقط 56 درصد از فروش شرکت از دلار متاثر می‌شود و مابقی آن تنها در صورت افزایش مبلغ کارمزد دریافتی، افزایش می‌یابد. جدول تحلیل حساسیتی تهیه شده (جدول 2)، حساسیت سود هر سهم شرکت را در برابر بالا رفتن مبلغ کارمزد و نرخ دلار به تصویر کشیده است. همچنین با توجه به حساسیت سود هر سهم به تغییرات نرخ دلار، می‌توان دامنه نوسان سود هر سهم شرکت را بین 115 تومان (با دلار 4200 تومان) تا حوالی 200 تومان ( با دلار بالای 8000 تومان) در نظر گرفت.

*کامل ابراهیمیان و بهاره حیدری

 

  • شماره ۲۶۸ هفته نامه بورس - صفحه ۱۲
کد خبر 395032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =