مناظره داغ درباره حذف سقف نوسان محصولات پتروشیمی در بورس کالا

با حضور عضو انجمن پلاستیک و پلیمر، دبیر کل انجمن صنعت پتروشیمی ، عضو اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی و معاون عملیات بازار شرکت بورس کالا مناظره ایی داغ درباره حذف سقف محصولات پتروشیمی برگزار شد.

به گزارش بورس آنلاین، در پی افزایش حواشی مربوط به بازار محصولات پتروشیمی و اعلام مواضع موافق و مخالف، برنامه گفتگوی ویژه خبری شب گذشته به این موضوع اختصاص داشت که با حضور عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران، دبیر کل انجمن صنعت پتروشیمی ، عضو اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی و معاون عملیات بازار بورس کالا برگزار شد.

وضعیت ناخوشایند صنعت پلاستیک

براساس این گزارش، در این برنامه محسن صفایی عضو انجمن ملی پلاستیک و پلیمر ایران گفت: صنعت پلاستیک با برخورداری از یک میلیون فرصت شغلی در حوزه‌های غذایی، پزشکی­ و تفریحی ورزشی و ... از حضوری پر رنگ برخوردار است، اما سال‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت دچار آسیب‌هایی شده است.

وی با اشاره به ضرب المثل چراغی که به خانه ­رواست به مسجد حرام است ادامه داد: به دلیل رکود طولانی مدت و کمبود مواد اولیه ، حدود 60 درصد کارخانه های مرتبط با پتروشیمی تعطیل­ و بخش عمده‌ ایی هم با ظرفیت 10 تا 30 درصد فعالیت می‌کنند.

چراغی که به کارخانه رواست به مسجد حرام است اما...

احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنعت پتروشیمی هم گفت: بله. چراغی که به کارخانه رواست به مسجد حرام است اما صادرات به اروپا هم کار یکی دو روزه نبوده و دست دادن آن به سختی جبران پذیر است. بنابراین برای تولید مواداولیه پلی پروپیلین مشکلی نیست و همواره بیش از نیاز هم تولید شده اما اینکه چرا برای مصرف داخل همیشه مواد اولیه کم می‌آید را باید در جای دیگر بررسی کرد.

صفایی پاسخ داد: سوء مدیریت و عرضه نادرست از عمده دلایل کمبود مواد اولیه پتروشیمی داخلی بوده و باید برای در رفتارهای­ ­شرکت های پتروشیمی شفافیت باشد.

پتروشیمی ها خارجی ها دوست را بیشتر از داخلی ها دوست دارند

حسین دُر عضو اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی  همدر ارتباط تلفنی گفت: معمولاً تولیدکنندگان مواد اولیه پتروشیمی، خارجی‌ها را بیشتر از ما داخلی‌ها دوست دارند.

صفایی هم گفت: وقتی یکی از متولیان کشور که عضو هیات مدیره 17 شرکت پتروشیمی است و سیستم معیوبی به نام بهین یاب را درست کرده و علاقه‌ای هم به اصلاح عیوب این سامانه ندارد این اصلاح وظیفه ما نیست بلکه ناظران و بازرسان معلوم و کافی دارد.

از رانت بازی در بورس کالا خبری نیست

عباس یعقوبی معاون عملیات بازار بورس کالا هم در دیگر ارتباط تلفنی گفت: تا آنجا که به بورس کالا مربوط­ می‌شود فهرست همه خریداران بورس کالا را برای سازمان‌های نظارتی از جمله کار گروه تنظیم بازار و همچنین سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده ارسال می‌کنیم. پس سازمان حمایت متولی اصلاحات و رسیدگی‌های ثانویه است.

وی ادامه داد: طبق مصوبات سازمان تنظیم بازار و کار گروه های بازرسی عمل می‌کنیم و از رانت بازی در بورس کالا خبری نیست.

حسین دُر هم گفت: با فریاد آی دزد، کاری از پیش نمی‌رود به راحتی می‌شود با بررسی حساب‌های بانکی خریداران، محموله‌های پتروشیمی دریافت محل خرید کجا بوده؟ رسیدن به دلال کار سختی نیست. فهرست خریداران بطور مرتب از سوی وزارت صمت اعلام می‌شود و در بورس کالا که حکم دما سنج را دارد معامله صورت می‌گیرد.

صفایی با این ادعا که می‌تواند آدرس همه دلالان را ارائه کند افزود: فهرست خریداران سه سال اخیر کالا باید برای بررسی به انجمن ملی داده شود. همه می‌دانند دلال کیست اما به زبان نمی‌آید . اینکه بگوییم این اسامی جزء اسناد تجاری هستند یعنی بدنبال پوشش دادن دلالان هستیم.

مهدوی گفت: مواد اولیه نیاز داخل را کنار گذاشته ایم پس اگر نیاز داخل تامین نمی‌شود، اتفاق در جای دیگری می‌افتد. اینجا دلالان ایفای نقش می‌کنند. دلالی­ از آنجا پیش می‌آید که واحد‌های تجاری دارای پروانه، پروانه خود را به حسن و حسین می‌دهند و می‌خواهند بدون حرف هزینه سود دریافت کنند. اینگونه است که مواد اولیه از انبار‌های شورآباد سردر می‌آورد و در نهایت با 3 برابر قیمت به دست مصرف کننده می‌رسد.

دلالی تولیدکنندگان پتروشیمی ؟!

حسین دُر هم مدعی شد تولیدکنندگان پتروشیمی هم بصورت مستقیم اقدام به دلالی می‌کنند و مواد اولیه‌ای که به گونی بافان­ خارج از بورس عرضه می‌شود نمونه‌ای از دلال بازی پتروشیمی ها است.

مهدوی پاسخ داد: مواد اولیه به منظور تولید گونی را بدستور دولت و برای رفع مشکل تولید کنندگان آرد داده ایم و فقط قصد خیر کردن داشتیم. اگر نمونه‌ دیگری از معاملات خارج از بورس دارید بگویید تا به شما جایزه بدهیم.

حسین دُر گفت:­ اگر جایزه را تعیین کنید ظرف مدت 5 دقیقه مستنداتم از معاملات پتروشیمی خارج از بورس کالا را در شبکه‌های اجتماعی منتشر خواهیم کرد.

صفایی گفت: تولیدکنندگان پتروشیمی گویا ­فراموش کرده اند روزگاری برای فروش محصولات به مصرف کنندگان داخلی التماس می‌کردند.

مهدوی گفت: اگر 100 سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده هم راه اندازی شود با وجود رانت بازی ها، دردی از مصرف کنندگان واقعی حل نخواهد شد.

رحیم مقیمی رئیس اتحادیه پلاستیک تهران هم در ارتباط تلفنی درباره حذف سقف قیمت پلیمر در معاملات بورس کالا گفت: با این رویداد انتظار می‌رود صادرات این محصول قطع و اول نیاز داخل تامین شود.

کد خبر 395025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =