ثبات انس جهانی و افزایش نرخ طلای داخلی تا پایان سال

علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصاد بین‌المللی در گفت‌وگو با بورس‌آنلاین در خصوص پیش‌بینی چشم‌انداز میان مدت قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی می‌گوید: از منظر بنیادی و مالی، بازار طلا تحت تاثیر عوامل متعددی است؛ در ابتدا شاید مهمترین عاملی که امروزه و ظرف یک سال گذشته باعث تغییر قیمت انس جهانی شده، شاخص دلار و تغییرات نرخ بهره به ویژه در آمریکا باشد.

علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصاد بین‌المللی در گفت‌وگو با بورس‌آنلاین در خصوص پیش‌بینی چشم‌انداز میان مدت قیمت طلا در بازارهای داخلی و جهانی می‌گوید: از منظر بنیادی و مالی، بازار طلا تحت تاثیر عوامل متعددی است؛ در ابتدا شاید مهمترین عاملی که امروزه و ظرف یک سال گذشته باعث تغییر قیمت انس جهانی شده، شاخص دلار و تغییرات نرخ بهره به ویژه در آمریکا باشد.

وی گفت: اگر بپذیریم که طلا و دلار رقیب یکدیگر در بازارهای جهانی هستند، پس افزایش نرخ بهره در آمریکا و به دنبال آن رشد شاخص دلار و ارزش متوسط دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر بین‌المللی، می‌تواند جایگزینی دلار را به جای طلا در سبد خریداران و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به همراه داشته باشد.

صادقین تصریح کرد: هر اتفاقی که در شاخص‌های آمریکا یا در تقویم اقتصاد بین‌المللی رخ دهد، از نظر اینکه اقتصاد آمریکا، رشد بیشتری را از نظر آمارهای اشتغال، آمارهای تورم و بهبود رشد اقتصادی، تجربه کند، انتظارات را از سوی جامعه جهانی مبنی بر تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره ایجاد می‌کند که می تواند روی بازار جهانی طلا موثر باشد.

این استاد اقتصاد گفت: بنابراین ریزشی که در انس شاهد بودیم، عمدتا به واسطه افزایش این شاخص‌ها در اقتصاد آمریکا بود.

وی در خصوص عوامل بنیادین موثر بر قیمت انس اشاره کرد و گفت: از منظر بنیادی نیز مواردی نظیر استخراج طلا، عرضه و تقاضای بین‌المللی به ویژه در فصول پرمصرف مثل پاییز که هندی‌ها یک رشد بالایی را برای تقاضای طلا دارند، از عوامل تاثیرگذار بر قیمت انس هستند.

 وی در ادامه گفت:هزینه‌های استخراج و چشم انداز امنیت بین‌المللی از قبیل تحریم‌ها، جنگ‌ها و هر عاملی که اخبار منفی را ایجاد کند، می‌تواند در رشد قیمت طلا موثر باشد.

صادقین تصریح کرد: در نتیجه برآیندی از عوامل بنیادی همانند خرید صندوق‌ها، امنیت بین‌الملل، شاخص‌های اقتصادی و شاخص دلار قادر هستند که در بازارهای جهانی بر قیمت انس اثرگذار باشند.

این پژوهشگر اقتصاد بین‌الملل مهمترین عاملی که در سه ماه و شش ماه آینده و به ویژه تا پایان سال 2018، بر قیمت انس جهانی تاثیر خواهد گذاشت را تغییرات شاخص دلار و افزایش نرخ بهره در آمریکا دانست و عنوان کرد: تاکنون دو مرتبه نرخ بهره در آمریکا افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود که در ماه دسامبر سال جاری دو نوبت دیگر شاهد افزایش نرخ بهره در آمریکا باشیم که به دنبال آن شاخص دلار نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: دیگر شاخص‌های اقتصادی آمریکا نیز به اندازه‌ای مناسب و خوب است که درحال حاضر این سیگنال را به بازار می‌دهد که در ماه‌های آینده به عنوان مهمترین‌ عامل در نرخ بهره آمریکا با ریزش انس جهانی مواجه باشیم یا در بهترین حالت در کانالی بین 1180 تا 1200 دلار این نوسان وجود داشته باشد.

صادقین گفت: بنابراین نکاتی که ذکر شد را می‌توان به عنوان مهمترین عوامل تاثیرگذار در سه ماه آینده عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه در شش ماه آینده نیز روند رو به افزایش رشد اقتصادی آمریکا پیش‌بینی می‌شود، عنوان کرد: بنابراین افزایش‌های نرخ بهره را نیز ما در سال آینده هم داریم. بیانیه‌های فدرال رزرو و اقتصادهای قدرتمند جهان که رقیب آمریکا هستند، این نوید را می‌دهند که می‌توان افزایش نرخ بهره را در آمریکا متصور باشیم. بنابراین آن چشم‌انداز قابل ملاحضه‌ای در این بازه برای تغییر این روند وجود ندارد.

صادقین در ادامه افزود: تنها اتفاقی که می‌تواند وضعیت شاخص دلار را تا حدودی کنترل کند، وضعیت جنگ یا نا امنی در مناطق مختلف جهان و یا جنگ تجاری که ترامپ بر علیه چین و حوزه یورو است. همگی این موارد دست به دست هم می‌دهند که چشم انداز قابل توجهی برای طلا نداشته باشیم. مگر اینکه یک جنگ یا ناامنی رخ دهد که از ریزش بیشتر انس جهانی جلوگیری کند. اما درحال حاضر با روندی که متصور هستیم و کنترل ناامنی در نقاط مختلف جهان همچون کره شمالی، پس همچنان نرخ بهره آمریکا، عامل غالب است و افزایش‌های پی در پی و رشد اقتصادی آمریکا و بهبود شاخص‌های اقتصادی می‌تواند به این کاهش یا حتی درجا زدن قیمت انس، کمک کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به عزم آمریکا برای افزایش شاخص دلار، می‌توان متصور بود که در آینده نزدیک شاهد جنگی نباشیم؟ گفت: ما با نگاه به این شاخص‌ها هیچ‌گاه قادر به پیش‌بینی جنگ نیستیم، چرا که همه این موارد ذیل سیاست‌های بین‌المللی است. ولی حتی اگر جنگی در حد تهدید نیز رخ دهد، همانند اتفاقی که مابین آمریکا و کره شمالی صورت گرفت، قادر به تاثیرگذاری بر رشد شاخص دلار و افزایش نرخ بهره نخواهد بود و از آنجایی که چشم انداز قابل ملاحظه‌ای با جنگ تجاری برای رشد اقتصادی در دیگر مناطق جهان به اندازه آمریکا، متصور نیست، پس می‌توان گفت انس در همین محدوده پایین 1200 دلار درجا زده و نوسانات اندکی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بنابراین همچنان بحث اصلی، بحث رشد اقتصادی و بهبود شاخص‌های آمریکا است که قابلیت تاثیرگذاری بر طلای جهانی را دارد.

صادقین در تشریح سیگنال سه تا شش ماه آینده گفت: به باور بنده و با درنظر گرفتن موارد ذکر شده، قیمت انس می‌تواند در این بازه زمانی بین 1150 تا 1220 دلار در نوسان باشد.

وی با اشاره به اینکه رشد اقتصاد جهانی یکی از عوامل بهبود تقاضا برای فلزات گرانبها از جمله طلا است، عنوان کرد: به عقیده بنده این جنگ تجاری می‌تواند تا حدی سرعت رشد اقتصادی جهانی را آهسته کند. به جز روسیه، چین و چند کشور که به علت حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید طلا برای بانک‌های مرکزی و ذخایرشان می‌کنند، می‌توانیم پیش‌بینی افت تقاضای بین‌المللی را نسبت به سال‌های قبل برای طلا متصور باشیم

این استاد اقتصاد دانشگاه در ادامه افزود: حتی اگر خرید و فروش‌های صندوق اس پی دی ای را نیز به عنوان یکی از ملاک‌های تعیین قیمت انس در آینده در نظر بگیریم، لازم به ذکر است که با کاهش ذخایر همراه بوده و اگر همین روند را متصور باشیم، همچنان همان دامنه قیمتی که پیش از این عنوان شد، وجود خواهد داشت. به اضافه اینکه با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، هزینه‌های استخراج طلا با توجه قیمت فعلی، بالا تلقی شود و برخی معادن کم عیار از استخراج معاف شوند.

وی گفت: بنابراین امروز می‌توان گفت بررسی تمامی موارد نشان می‌دهد که در میان مدت به سود تقویت قیمت طلا نخواهد بود.

صادقین در خصوص تاثیر این روند در بازار داخلی گفت: بازار ما درحال حاضر تابعی از انس جهانی نیست. هدف اصلی که در بازار طلای داخلی ما وجود دارد، با قیمت دلار همراه بوده و با توجه به چشم انداز منفی رشد اقتصادی کشور با توجه به گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، ما تا پایان سال شاهد رشد نرخ دلار و به تبع آن شاهد روند افزایشی قیمت طلا خواهیم بود.

وی تصریح کرد: البته ممکن است در مقاطعی چند روزه نظیر ایام محرم، شاهد نوسان قیمت طلا باشیم. اما در یک چشم انداز سه تا شش ماهه، روند دلار، روندی صعودی و اگر انتظارات منفی را هم به تورم آینده اضافه کنیم، قطعا قیمت طلا هم با افزایش مواجه خواهد شد.

این پژوهشگر اقتصاد بین‌الملل در خصوص نقش تحریم‌ها بر قیمت طلا در بازارهای داخلی گفت: نقش این عامل در انتظارات منفی تورمی در کشور است. به این معنی که یک دید منفی نسبت به آینده اتفاق می‌افتد که قادر خواهد بود انتظارات تورمی افزایش پیدا کند.

کد خبر 395016

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =