افزایش فروش محصولات تبرک زیرسایه تحریم‌ها

به گزارش بورس آنلاین، در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر ارسال تمامی محصولات شرکت تبرک به خارج از کشور در بازار مطرح شده و همین عامل زمینه‌ساز افزایش قیمت سهام این شرکت شده است. به طوری که قیمت هر سهم تبرک از ابتدای شهریور ماه سال جاری تا به امروز با رشدی ۲۷ درصدی، از ۱۷۷۵ ریال به ۲۲۵۵ ریال رسیده است.

به گزارش بورس آنلاین، در روزهای اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر ارسال تمامی محصولات شرکت تبرک به خارج از کشور در بازار مطرح شده و همین عامل زمینه‌ساز افزایش قیمت سهام این شرکت شده است. به طوری که قیمت هر سهم تبرک از ابتدای شهریور ماه سال جاری تا به امروز با رشدی 27 درصدی، از 1775 ریال به 2255 ریال رسیده است.

از سوی دیگر شرکت‌های زیرمجموعه تبرک نیز عملکرد خوبی را در مدت اخیر ثبت کرده‌اند؛ یکی از این شرکت‌ها که تبرک سهام‌دار عمده آن محسوب می‌شود، غشهداب است که در بازه 18 روزه ماه جاری عملکرد مناسبی داشته و گزارش‌های خوبی را نیز به بازار ارائه کرده است.

قیمت هر سهم این شرکت از ابتدای شهریور ماه تا به امروز با رشدی 40 درصدی، از 175 تومان به 246 تومان رسیده است که همین افزایش قیمت سبب شد که نماد آن در روز جاری ( 18 شهریور) متوقف شود.

در همین خصوص و برای بررسی آخرین وضعیت شرکت تبرک، به سراغ رضا اسدی، مدیر امور سهام شرکت تبرک رفتیم.

وی در خصوص شایعات مطرح شده درباره فروش صادراتی تبرک به بورس آنلاین گفت: فروش ما صرفا در بازار داخلی بوده و هیچگونه فعالیت صادراتی نداریم. فروش‌های صادراتی نیز تنها توسط نمایندگان یا واسطه‌هایی است که کالاها را از ما خریداری کرده و خود شخصا اقدام به صادرات محصول می‌کنند.

وی در ادامه افزود: به طور کلی می‌توان گفت که ما در مرزهای ایلام، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و بعضا روسیه نمایندگان فعالی داریم که سال‌های متمادی با شرکت تبرک همکاری می‌کنند؛ وضعیت همکاری هم به این صورت است که ما به صورت داخلی محصولات خود را به آنها می‌فروشیم و آنها حتی با کارت بازرگانی خودشان اجناس را خارج می‌کنند.

اسدی تصریح کرد: ما به جهت اینکه شرکت مناسبی را که بخواهد به حجم بالا، فروش صادراتی ما را بر عهده گیرد و تضامین لازم را داشته باشد، پیدا نکرده‌ایم، به صورت مستقیم اقدام به صادرات محصولات خود نکرده‌ایم. البته مذاکراتی‌ را هم در این خصوص با شرکت‌هایی انجام داده‌ایم، اما تاکنون موفق به عقد قرارداد نشده‌ایم.

مدیر امور سهام تبرک در خصوص افزایش نرخ محصولات تبرک گفت: طبیعتا ما به واسطه افزایش نرخ ارز، نرخ محصولات خود را نیز افزایش داده‌ایم. اما با این حال گفتنی است که همه عوامل با یکدیگر افزایش پیدا می‌کند. به این معنی که اگر محصول افزایش پیدا کرده، از سوی دیگر مواد اولیه نیز با افزایش قیمت مواجه شده است.

وی در ادامه افزود: تمامی اطلاعات کدالی ما نیز این مسئله را تائید می‌کند که ما افزایش نرخ داشته‌ایم، اما این افزایش به واسطه افزایش مواد اولیه است؛ به طور مثال قوطی‌های مصرفی ما افزایش نرخ داشته است. البته برخی از مواد اولیه ما که به صورت سالانه خریداری می‌شود، از این قاعده مستثنی است، اما به طور مثال در شرکت شهداب ، گوجه فرنگی که در تولید آن با کشاورز مشارکت داریم، 50 درصد هزینه این فرآیند، هزینه مشارکت شرکت بوده و وقتی نرخ‌ها افزایش پیدا می‌کند، این هزینه هم بالا می‌رود.

اسدی در خصوص وضعیت فروش محصولات، با اشاره به اینکه مردم در زمان‌های تحریم اقدام به خرید بیشتر می‌کنند، گفت: درحال حاضر شرکت شهداب از این طرف اقدام به تولید می‌کند و در طرف دیگر مستقیما محصولات تولید شده را برای ارسال به بازار مصرف بارگیری می‌کند.

وی در ادامه افزود: تخمین میزان افزایش فروش درحال حاضر امکان پذیر نیست، چرا که فروش برخی از محصولات به خصوص رب گوجه فرنگی شرکت شهداب، به حجم تولید گوجه فرنگی وابسته است. بنابراین در این فصل نمی‌توان اقدام به تخمین میزان تولید کرد. چون تا به برداشت مرحله دوم نرسد، نمی‌توان میزان تولید را تخمین زد.

مدیر امور سهام تبرک در خصوص تاثیر تحریم‌ها در فروش شرکت‌ گفت: تبرک همانند گذشته فعالیت خود را ادامه می‌دهد و به دلیل اینکه فروش این شرکت به طور کلی داخلی است، تحریم‌ها هیچگونه تاثیری بر ما نگذاشته است.

وی در همین راستا و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تحریم‌ها باعث کاهش فعالیت و فروش نمایندگان شما در مرزها خواهد شد؟ گفت: خیر، تحریم‌ها روی فعالیت این افراد هم تاثیری نخواهد گذاشت.

اسدی در پایان و در خصوص برنامه‌های تبرک برای شش ماه دوم سال به بورس آنلاین گفت: این احتمال وجود دارد که تا پایان سال جاری افزایش سرمایه داشته باشیم، اما هنوز قطعی نشده است.

کد خبر 394892

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =