امید؛ اولین تأمین‌سرمایه عرضه شده در بورس

شرکت تأمین سرمایه امید سال ۱۳۹۰ با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۶ به عنوان اولین شرکت تأمین سرمایه، وارد بازار بورس شد و سهامش در معرض خرید و فروش قرار گرفت.

این شرکت دارای یکی از چهار صندوق سرمایه گذاری طلاست. صندوق هایی که در یک سال گذشته و با رونق گرفتن و افزایش قیمت ها در بازار طلا و سکه، شروع به فعالیت کردهاند. صندوق با پشتوانه طلای «زرافشان امید ایرانیان»، متعلق به تأمین سرمایه امید، یکی از این چهار صندوقی است که در مدت فعالیت تقریبا یکساله خود، بیش از 100 درصد بازدهی را به ثبت رسانده است. صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا، سرمایه های مردم را جمع آوری کرده و آن را در بازار سکه و طلا سرمایه گذاری می کنند. در این سرمایه گذاری، علاوه بر اینکه سرمایه گذاران از منافع سرمایه گذاری در این بازار منتفع می شوند، ریسک خرید سکه و طلا را نیز کاهش می دهند. شرکت «تأمین سرمایه امید»، مدیریت سه صندوق سرمایه گذاری دیگر را نیز بر عهده دارد؛ صندوق «با درآمد ثابت گنجینه امید ایرانیان»، صندوق سهامی «بذر امیدآفرین» و صندوق «اختصاصی بازارگردانی امید ایرانیان». به جز صندق بازارگردانی که عملکرد خوبی در یک سال گذشته نداشته است، دو صندوق دیگر، بازدهی بالاتر از 20 درصد، در این مدت به ثبت رسانده اند.

دارایی صندوق با «درآمد ثابت گنجینه امید ایرانیان» در یک سال گذشته، 810 میلیارد تومان کاهش یافته و از طرف دیگر در همین مدت صندوق سهامی «بذر امیدآفرین»، 4 میلیارد و «زرافشان امید ایرانیان»، 26.5 میلیارد تومان جذب سرمایه داشته اند. با این حساب در مجموع، نزدیک به 780 میلیارد تومان از دارایی صندوق های این شرکت تأمین سرمایه در یک سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

در جدول زیر، عملکرد این شرکت تأمین سرمایه و همچنین مقایسه آن با بازارهای سرمایهگذاری جانبی، مورد بررسی قرار گرفته است.

 (برگرفته از سامانه رسام؛ صفر تا صد صندوق های سرمایه گذاری)

 

  • شماره ۲۶۷ هفته نامه بورس - صفحه۱۶
کد خبر 394870

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =