افزایش ۸۰ میلیون تنی ظرفیت زنجیره فولاد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۸۵درصد واردات کشور، کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و ۱۵درصد، کالاهای مصرفی و نهایی است که با ۷ یا ۸درصد فاصله، میزان واردات امسال مانند سال گذشته است.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از دنیا معدن، محمد شریعتمداری در آیین آغاز عملیات اجرایی مجتمع فولاد تربت حیدریه با بیان این مطلب، افزود: «پمپاژ قطعیت نداشتن» از سوی دشمنان در حال انجام است و کسانی در داخل نیز با آن همراهی می‌کنند اما مردم به آینده اقتصادی کشورشان امیدوارند و همانند پروژه فولاد تربت حیدریه، در همه جای ایران پروژه‌های مختلفی آماده بهره‌برداری یا آغاز عملیات اجرایی است که در بسیاری از آنها هنوز امکان حضور نیافته‌ایم. وی با بیان افزایش بیش از ۲۰درصدی صادرات کشور در ماه‌های ابتدایی سال، تصریح کرد: به عنوان نمونه در ۳ ماه نخست امسال میزان صادرات زعفران کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته۵۵درصد افزایش داشته است. همچنین ۴۴میلیارد دلار تقاضای ورود محصولات مختلف در سامانه ثبت سفارش وجود دارد. شریعتمداری با اشاره به برخی آمار مبادلات تجاری، افزود: ۸۵ درصد واردات کشور کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و ۱۵ درصد، کالاهای مصرفی و نهایی است که با ۷ یا ۸درصد فاصله، میزان واردات مانند سال گذشته است.

تقاضا برای فعالیت‌های اقتصادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تقاضا برای فعالیت‌های اقتصادی در کشور وجود دارد، گفت: هر چند برخی سودجویی‌ها در کشور شکل گرفته اما حرکت بخش قابل ملاحظه‌ای از مردم توفنده و رو به رشد است. شریعتمداری با اشاره به برخی آمارهای مقایسه‌ای کشور، یادآور شد: ظرفیت فولاد کشور در سال ۱۳۹۲ به میزان ۱۲۰میلیون تن بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به ۲۰۵میلیون تن رسیده، بنابراین در مدت ۵سال نزدیک ۸۰میلیون تن ظرفیت زنجیره فولاد کشور افزایش یافته است. وی با بیان اینکه در هفته گذشته عملیات اجرایی ۳طرح فولادی با سرمایه‌گذاری خارجی در استان کردستان آغاز شده است، تصریح کرد: این فشارهای واردشده نیز مانند فشارهای گذشته و دوره جنگ می‌گذرند اما خودمان نباید «پمپاژ قطعیت نداشتن» کنیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره‌ای گذرا به برخی تمهیدات برای برون‌رفت از فشارها، بیان کرد: برای کنترل فشارها واردات حدود ۱۴۰۰قلم کالا را به کشور برای حمایت از تولید داخلی ممنوع کردیم، با وجود اینکه قانون مجلس شورای اسلامی این بود که دولت نمی‌تواند جلوی ورود کالاها را بگیرد مگر اینکه تعرفه آنها را افزایش دهد. شریعتمداری با اعلام اینکه رسیدن به ظرفیت ۱۵میلیون تن صادرات بخش فولاد تا ۲سال آینده قابل تحقق است، گفت: درحال‌حاضر حدود ۱۱۰میلیون تن طرح و پروژه جدید در زنجیره فولاد با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰درصد در کشور در حال اجراست. در حوزه آهن اسفنجی نیز به طور تقریبی خودکفا هستیم و روش‌های نوینی مانند «ترید» به نام ایران ثبت شده است.

عسلویه معدنی

وی با اعلام اینکه ۳۵درصد ذخایر سنگ آهن کشور در سنگان است، تصریح کرد: در پروژه مجتمع فولاد تربت جام، دو موضوع آب و خوراک(مواد اولیه) دارای اهمیت است و زمانی که مطمئن شدم خوراک مجتمع تامین می‌شود برای آغاز عملیات اجرایی آن آمدم. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین درباره آب این مجتمع افزود: این واحد فولادی هیچ فشاری به آب منطقه وارد نمی‌کند و از چرخه آب پساب استفاده خواهد کرد. کل آب مورد نیاز حدود ۳۵۰لیتر بر ثانیه است که ۱۰۰لیتر بر ثانیه آن نیز تامین شده است. شریعتمداری با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی آب این واحد و دیگر واحدهای تولیدی، افزود: روش‌های به کارگرفته شده در این مجتمع باید براساس کمترین مصرف آب باشند. وی در بخش پایانی سخنان خود تربت حیدریه را مرکزی دانست که باید به آن افتخار کرد و گفت: تربت حیدریه نخستین شهری بود که دی ۵۷ از سلطه رژیم شاهنشاهی آزاد شد. این خطه در ابریشم، زعفران و کشاورزی توانمندی‌ زیادی دارد و در حوزه صنعت نیز قدم‌هایی برداشته است.

استفاده از تکنیک‌های بدون آب

وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرنگاران، افزود: مجتمع فولاد تربت حیدریه دوست محیط‌زیست است و با استفاده از نظام آب‌چرخانی و تکنیک‌های بدون آب کار می‌کند. محمد شریعتمداری پس از آیین آغاز عملیات اجرایی فولاد تربت حیدریه با بیان این مطلب، افزود: به لطف خدا ذخایر سنگ آهن کشور در حوزه تولید فولاد شناسایی شده و در ۵ سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد ظرفیت تولید فولاد از ۱۲۰میلیون تن در زنجیره تولید به ۲۰۵میلیون تن افزایش یافته است. وی با بیان اینکه بهره‌برداری از ۱۱۰میلیون تن ظرفیت جدید فولاد با بیش از ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی در کشور در حال اجراست، تصریح کرد: به عنوان نمونه مجتمع فولاد تربت حیدریه موجبات رشد و تعالی اقتصاد ایران و اشتغال را در این منطقه فراهم خواهد کرد. شریعتمداری با بیان اینکه این مجتمع با تامین زیرساخت‌ها آغاز به کار می‌کند، گفت: با توجه به اینکه ۳۵درصد ذخایر سنگ آهن ایران در سنگان است، خوراک مطمئن در اختیار این مجموعه قرار خواهد گرفت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نحوه مصرف آب مجتمع فولاد تربت حیدریه اضافه کرد: این مجتمع با استفاده از نظام آب‌چرخانی و پساب شهر تربت حیدریه کار خود را آغاز می‌کند و در طرح توسعه‌ای به پساب متکی است. شریعتمداری در این باره یادآور شد: مصرف آب این مجتمع از پساب در ابتدا ۱۰۰لیتر بر ثانیه است سپس به ۳۵۰لیتر بر ثانیه خواهد رسید و فشاری به روان‌آب‌های موجود و آب‌های زیر زمینی منطقه وارد نمی‌کند. وی تصریح کرد: کنسانتره خواف در سنگان نیز از تکنیک‌های بدون آب استفاده می‌کند و این پروژه با نگاه دوستدار محیط‌زیست به فعالیت خواهد پرداخت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به پیام بهره‌برداری از این پروژه‌ها، گفت: پیام این پروژه‌ها به مردم این است که صنعتگران از کار و تلاش نمی‌ایستند و همه تلاش خود را برای جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهند داد، دشمن نیز بداند که امروز جمهوری اسلامی روی پای خود ایستاده و تلاش می‌کند با توانمندی‌های داخلی، کشور را اداره کند.

ساخت مجتمع فولاد تربت حیدریه

معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت حیدریه در حاشیه این آیین گفت: مجتمع فولاد این شهرستان بر اساس طرح اولیه با ظرفیت تولید ۱/۴میلیون تن ورق گرم کلاف شده در فاز نخست، ۱/۴۵میلیون تن ذوب(فولادسازی) و ۱/۸میلیون تن آهن اسفنجی با سرمایه‌گذاری ۳۶هزار و ۸۷۸میلیارد ریال و اشتغال مستقیم برای ۲۸۰۰نفر ساخته می‌شود. به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: محمد شریعتمداری در این سفر از خط تولید کاشی زرین نیز بازدید کرده و در نشست شورای اداری شهرستان شرکت کرد. مدیرعامل مجتمع فولاد رخ تربت حیدریه نیز گفت: این پروژه با ظرفیت سالانه ۱/۴میلیون تن در زمینی به مساحت ۵۵۰ هکتار ساخته می‌شود که برای ۱۲هزار نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد. مسعود گل شیرازی افزود: در این پروژه ۳طرح آهن اسفنجی با ظرفیت تولید ۲میلیون تن، ذوب و ریخته‌گری با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰هزار تن و ورق فولادی با ظرفیت۱/۵میلیون تن در سال راه‌اندازی می‌شود که بخشی از نیاز کشور را برطرف خواهد کرد. وی با بیان اینکه مجموع هزینه این پروژه یک میلیارد یورو برآورد می‌شود اظهار کرد: این پروژه بر اساس استانداردهای ایمیدرو ساخته می‌شود و مرحله نخست آن که شامل احیاست در ۳۰ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. وی گفت: بخشی از اعتبارات این پروژه از محل منابع صندوق توسعه ملی و بخشی نیز به وسیله فاینانس چین تامین می‌شود. محمدرضا توسلی، عضو هیات مدیره مجتمع فولاد تربت حیدریه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ظرفیت ۸میلیون تنی گندله فولاد در منطقه افزود: این ظرفیت در آینده به نزدیک ۱۷میلیون تن خواهد رسید و حجم این پروژه به بزرگی مجتمع فولاد مبارکه خواهد بود که با ایجاد زنجیره‌های پایین‌دستی و صنایع وابسته می‌تواند اقتصاد شرق کشور را متحول کند.

کد خبر 393858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =