محصولات معدنی تحت تاثیر قیمت نفت

شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور با سرمایه ۲۹۳۶ میلیارد ریالی در صنعت گروه استخراج کانه‌های فلزی(سنگ آهن) و محصولات فرآوری شده آن فعالیت می‌کند.

شرکت در جایگاه تولید مجموع محصولات سنگ آهن دانه بندی شده و کنسانتره آهن در بین شرکت‌های بورسی، پس از دوقلوهای سنگ آهنی دارای جایگاه سوم و در بین کل شرکت‌های حوزه استخراج و تولید و فرآوری محصولات معدنی سنگ آهن دارای جایگاه ششم است. سهامداران اصلی شرکت، سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات با 86 درصد مالکیت هستند.

فروش سال 96 صبانور فراتر از بودجه

مجموع کل فروش شرکت در سال مالی 96 به مبلغ 290 میلیارد تومان (معادل 107 درصد از بودجه) رسید. «کنور» در سال مالی 96 توانسته 1093 هزار تن کنسانتره را تولید کند و 967 هزار تن را به فروش برساند. میزان گندله تولیدی 112 هزار تن بوده و 106 هزار تن از آن را به فروش رساند.کل مبلغ فروش نسبت به سال مالی گذشته(95)،  55 درصد رشد داشته که به دلیل تولید، فروش گندله ،افزایش تولید و فروش کنسانتره بود. تولید و فروش کنسانتره در سال مالی 96 نسبت به سال مالی قبل به ترتیب 54 و 62 درصد افزایش داشت.اگرچه شرکت در سنوات قبل سنگ آهن دانه بندی شده و کنسانتره سنگ آهن به فروش رسانده اما در سال 96 به غیر از مقدار تعهدی که به شرکت  Gm Coral داشته است، دیگر از این محصول فروشی نداشته در عوض تولید گندله را آغاز کرد. همچنین فروش گندله از آبان ماه 96 شروع شد.

رشد 80 درصدی فروش در بهار 97

شرکت در فصل نخست سال موفق به فروش 101 میلیارد تومان شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با رشد 80 درصدی همراه بود. مقداری از این تفاوت فروش به خاطر فروش گندله بود  که در نیمه نخست سال گذشته شرکت تولید و فروش گندله نداشته است. از منظر مقداری نیز شرکت در فصل نخست سال موفق به تولید 757 هزار تن از محصولات مختلف و فروش 327 هزار تن از آنها شده است. شایان ذکر است که مقدار 112 هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده نیز تولید شده است که برای مصرف خود شرکت به کار رفته است. سود عملیاتی شرکت در سه ماهه نخست سال جاری برابر با 46 میلیارد تومان می‌باشد که این مبلغ در دوره مشابه سال گذشته برابر با 2 میلیارد تومان بوده است. همچنین سود محقق شده به ازای هر سهم در بهار 97 برابر با 128 ریال می‌باشد که این عدد در بهار 96 برابر با 4 ریال زیان بوده است.

تأمین 100درصدی  مواد اولیه از داخل

مواد اولیه شرکت شامل: سنگ آهن خام می‌باشد که شرکت مواد اولیه مصرفی خود را به صورت 100 درصد از بازار داخلی تامین می‌کند. معادن مورد بهره برداری شرکت عبارتند از: معدن آهن بابا علی در استان همدان، معدن آهن گلالی در استان کردستان و معدن آهن شهرک در استان کردستان.

پیش‌بینی اغلب موسسه‌های معتبر، علی رغم رشد قیمت نفت ، حاکی از افت قیمت این ماده خام در سال 2018 بوده است. به طور مثال، بانک کانادایی اسکاتی بانک معتقد است که میانگین قیمتی سنگ آهن افت خواهد کرد. فوکوس اکونومیکس نیز به دلیل افزایش عرضه، افت قیمت را پیش‌بینی کرده است. شایان ذکر است که هم اکنون قیمت این محصول در بازارهای خارجی تا 47 دلار افت کرده است. نکته مهم در پیش‌بینی قیمت سنگ آهن، عملکرد چین در رابطه با کاهش ظرفیت تولید فولاد است. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص قیمت سنگ آهن و فولاد، تاثیر پذیری آنها از قیمت نفت می‌باشد، بطوری که با افزایش قیمت نفت، کشورهای نفت خیز شروع به توسعه و گسترش میادین نفتی نموده،لذا تقاضا برای فولاد افزایش یافته و قیمت سنگ آهن و فولاد نیز افزایش می‌یابد و طبیعتا عکس موضوع نیز صادق می‌باشد. این ارتباط را می‌توان با مقایسه روند قیمت فولاد و نفت در طی سالیان گذشته مشاهده کردد در سال 2000 تا 2008 قیمت نفت 308 درصد افزایش داشته است و در سال 2000 تا 2007 قیمت سنگ آهن نیز 352 درصد افزایش داشته است.در سال 2010 تا 2018 قیمت سنگ آهن 72 درصد کاهش داشته و در همین بازه زمانی قیمت نفت 49 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مفروضات در نظر گرفته شده برای پیش بینی سال 97

* مقدار فروش: مقدار فروش شرکت با توجه به طرح‌های توسعه ای شرکت و همچنین راه اندازی واحد گندله سازی همدان، با یک رشد 40 درصدی نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شده است. شرکت برای سال 97 بر اساس طرح‌ها توسعه‌ای که انجام داده و یا در حال انجام می‌باشد پیش بینی کرده است که مقدار تولید کنسانتره برابر با 1130هزار تن باشد اما ما این مقدار را 1400 هزار تن در نظر گرفته‌ایم.

* نرخ فروش محصولات: از آنجایی که کنسانتره شرکت برای ساخت گندله استفاده می‌شود و مابقی آن تماما به خارج از کشور صادر می‌شود و فروش داخلی ندارد، بر همین اساس نرخ فروش آن بر اساس FOB خلیج فارس و همچنین CFR  بنادر چین محاسبه شده است که در این تحلیل به طور میانگین 75 دلار برای کل سال در نظر گرفته شده است. البته در حال حاضر قیمت میانگین FOB خلیج فارس و CFR چین 80 دلار می‌باشد اما پیش بینی گروهی از تحلیلگران مبنی بر کاهش قیمت کنسانتره است.

* نرخ مواد اولیه: مواد اولیه شرکت سنگ آهن خام می‌باشد. نرخ سنگ آهن خام با نرخ شمش فخوز رابطه دارد. نرخ شمش فخوز برابر با 23.000 ریال در نظر گرفته شده است. یکی دیگر از آیتم‌های مهم بهای تمام شده شرکت کنور، سربار ساخت این شرکت می‌باشد که مهمترین آیتم آن برای کنور، هزینه حمل و نقل و بارگیری است. هزینه حمل و نقل و بارگیری کنسانتره صادراتی در سال 96 برابر با 20 دلار بوده است که برای سال 97 نیز همین نرخ درنظر گرفته شده است. همچنین نرخ تسعیر ارز برابر با 4.200 تومان در نظر گرفته شده است.

با توجه به مفروضات و شرایط موجود شرکت توانایی دستیابی به سود هر سهم تا 685 ریال را دارد. نکته حائز اهمیت نرخ‌های فروش خرداد ماه شرکت است که نرخ فروش کنسانتره صادراتی آن بالاتر از آنچه در تحلیل پیش رو در نظر گرفته شده است می‌باشد. که اگر نرخ تسعیر ارز را در این تحلیل 5000 تومان در نظر گرفته شود به نرخ‌های فروش خرداد ماه خواهیم رسید، که در این صورت، سود شرکت می‌تواند تا حوالی 800 ریال رشد کند. با توجه به اینکه تمام فروش کنسانتره شرکت صادراتی می‌باشد، نرخ دلار می‌تواند در سود شرکت تاثیر گذار باشد.

نکته مهم دیگر در خصوص شرکت توسعه معدنی صبانور گندله تولیدی شرکت می‌باشد. شرکت تا سال 96 هیچ گونه تولید گندله نداشته است و از نیمه دوم سال 96 شروع به تولید این محصول کرده است. و واحد گندله سازی همدان شرکت با ظرفیت 550 هزار تن در سال 97 به بهره برداری رسیده است، که باید دید آیا توان تولید با ظرفیت کامل را خواهد داشت یا خیر. در تحلیل پیش رو میزان تولید گندله در سال 97 برابر با 400هزار تن در نظر گرفته شده است. که در فصل نخست سال شرکت موفق به تولید 50هزار تن شده است. در همین خصوص جدول تحلیل حساسیت شرکت برای تولید گندله نیز به تصویر کشیده شده است.

*کامل ابراهیمیان/مدیر معاملات کارگزاری توسعه صادرات- بهاره حیدری/ کارشناس واحد سرمایه گذاری کارگزاری توسعه صادرات

 

  • شماره ۲۶۰ هفته نامه بورس - صفحه ۱۴
کد خبر 393854

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =