افزایش نرخ لوبکات مهمترین دغدغه نفت پارس

هفته‌نامه بورس: شنفت با نسبت قیمت بر درآمد ۷.۹ مرتبه در حالی روز پر عرضه‌ای را سپری کرد که نسبت قیمت بر درآمد گروه ۵.۸ مرتبه است.

نفت پارس در سه ماه گذشته تقریبا با نسبت نزدیک و اندکی بیشتر، توسط حقوقی‌ها و حقیقی‌ها مورد تقاضا قرار گرفت اما در فروش حقیقی‌ها بیشتر عرضه کننده سهم بودند. 

 قیمت سهم این شرکت در نخستین روز بهار مبلغ 7769 ریال بوده است و در روز جاری در حالی در قیمت 6639 ریال معامله شد که این شرکت در 20 تیرماه به مجمع رفته و مبلغ 750 ریال سود نقدی به هر سهم تخصیص داده است. با فرض دریافت سود نقدی توسط سهامداران، بازده سهم تقریبا نزدیک صفر بوده است و بازده‌ای برای سرمایه‌گذاران در پی نداشته است.

بررسی روند قیمتی سهم و شاخص گروه

با بررسی روند حرکتی شاخص گروه پالایشی( نمودار آبی) و روند حرکتی شنفت( مشکی) شاهد هستیم، سهم در روند صعودی با اندک فاز تاخیری شروع به رشد می‌کند ولی پس از آن با رشد پر قدرتی مسیر را ادامه می‌دهد. در روند‌های اصلاحی نیز آرایش سهم نشان می‌دهند اندکی تیزتر از آرایش حرکتی گروه بوده و اصلاح قیمتی بیشتری نسبت به شاخص گروه انجام می‌دهد. لازم به ذکر است، در روند ایجاد شده ،سهم موفق به شکست مقاومت تاریخی شده و روند کنونی پولبک را نشان می‌دهد اما شاخص گروه موفق به شکست سقف تاریخی خود نشده است.

بررسی صورت‌های مالی سال 96 و 95

بررسی صورت‌های مالی سال 96 و 95 بیانگر آن است که با وجود رشد 23 درصدی فروش در سال 96 اما سود ناخالص شرکت فقط 1.6 درصد افزایش یافته است و دلیل آن هم افزایش قابل توجه در بهاي تمام شده کالاي فروش رفته است که دلیل اصلی آن افزایش میانگین نرخ لوبکات در سال 1396 نسبت به سال مالی قبل بوده است.

از طرف دیگر سود عملیاتی شر کت در سال مالی 96 فقط 10 درصد بیش از سال مالی 95 بوده است و با کنترل هزینه مالی در سال 96، سود خالص شرکت بالغ بر 1070میلیارد ریال شده است که رشد 16 درصدی نسبت به گزارش مالی سال 95 را نشان می‌دهد.

 مقایسه عملکرد واقعی با بودجه 96

 شرکت در پایان سال مالی 96 با شناسایی مبلغ 8287میلیارد ریال درآمد توانست 6.9 درصد بیش از بودجه محقق کند اما بهای تمام شده شناسایی شده 10.9 درصد بیش از بودجه بوده است که در نهایت سبب شده تا سود ناخالصی بالغ بر2378  میلیارد ریال حاصل شود که از پیش بینی به میزان 1.7 درصد کمتر است. بهای تمام شده در این شرکت یکی از ریسک‌های مهم محسوب می‌شود. در حالیکه سود عملیاتی محقق شده تقریبا برابر بودجه بوده است "شنفت" در پایان سال مالی 96 با کمک 99 میلیارد ریال درآمد غیر عملیاتی توانست به سود خالصی بالغ بر 1070 میلیارد ریال برسد و در نهایت سودی بیش از بودجه محقق کند. جالب آنکه شرکت اگرچه در تحقق  سود فراتر از پیش بینی‌ها در سال 96 عمل کرده است اما بازهم در بهای تمام شده با چالش همراه شده و بهای تمام شده بیش از پیش بینی بوده است. دلیل آن هم افزایش میانگین نرخ لوبکات در سال 96 بوده است.

بازار فروش

طبق اطلاعات ارائه شده شرکت‌هاي تولیدکننده روانکار در گزارشات ماهانه (منتشره در سایت کدال )میزان کل فروش شرکت‌هاي مذکور و شرکت نفت پارس در سال 1396 جمعا مبلغ 905,941,54 میلیون ریال بوده است که با توجه به میزان فروش شرکت نفت پارس در سال 1396 به مبلغ 500,287,8 میلیون ریال ، سهم شرکت در بازار حدودا 15درصد برآورد می‌شود.

مقدار فروش صادراتی

 در سال مالی 96 شاهد افزایش 71 درصدی ارز حاصل از فروش صادراتی در مقایسه با سال مالی قبل بودیم. در سال مالی 96 حدود 42 درصد از مقدار فروش روانکاو صادراتی بوده است. همچنین 55 درصد از محصول پارافین نیز در بازارصادراتی بفروش رسیده است اما عمده فروش گریس داخلی است و 85 درصد از فروش محصول در بازار داخل انجام شده است.

 بررسی گزارش ماهانه سال جاری

بررسی نرخ محصولات شرکت در سال جاری نشان می‌دهد در سه ماه نخست سال قیمت همه محصولات با رشد همراه شده است و از آنجا که عمده فروش شرکت را انواع روانکاو تشکیل می‌دهد 17 درصد نسبت به فروردین ماه رشد داشته است.نرخ پارافین هم 12 درصد نسبت به فروردین ماه رشد نشان می‌دهد.

برنامه شرکت برای سال مالی 97

با توجه به افزایش بودجه 1397 در مقایسه با برنامه 1396 در خصوص پارافین و اسلاك واکس از آنجائی که ظرفیت بازارهاي معمول فعالیت تولید کنندگان مانند هند ، چین ، امارات ، و... با ساخت پالایشگاه‌هاي مشابه و تأمین از دیگر کشورها با کیفیت‌هاي پایین تر و قیمت مناسب تر تکمیل شده است لذا با اجراي طرح تولید پارافین اسلب در گرید‌هاي متنوع  می‌تواند  به اهداف خود برسد حال آنکه تحریم‌هایی نیز در سال جدید نا خواسته ممکن است شرایط را بگونه‌ای دیگر رقم بزند.

ریسک‌های شرکت

یکی از ریسک‌های شرکت ، ریسک قیمت نهاده‌های تولید است.عمده ترین ماده اولیه شرکت نفت پارس لوبکات است. این ماده یکی از برش هاي نفت خام است که توسط پالایشگاه هاي مختلف کشور تولید و در بورس کالا عرضه می‌شود. نوسانات قیمت نفت از مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاري محصولات و در نتیجه سود و زیان وارده به شرکت است. این نوسانات در خصوص شرکت‌هایی همانند نفت پارس تاثیر مستقیم در روند خرید مواد اولیه و تولید وفروش خواهدداشت .خرید مواد اولیه در نوسانات رو به پایین شرکت را متضرر خواهد کرد. تعیین قیمت خوراك پالایشگاه و همچنین نرخ فروش محصولات صادراتی تابعی از نرخ دلار و قیمت جهانی نفت است و نوسانات نرخ ارز و بهاي نفت بر ریسک فوق اثرگذار است . شرکت نفت پارس اقدام به صادرات بخش عمده اي از محصولات خود به بازارهاي بین المللی می‌کند  و از محل درآمدهاي ارزي محصولات فروخته شده، اقدام به خرید مواد اولیه وارداتی خود با سفارش‌گذاري می‌کند اما باید دید با تحریم‌های بین المللی صادرات شرکت همچنان خوب خواهد بود.

 تحلیل روند قیمت سهم

باتوجه به روند فوق شنفت در حال حرکت به سوی محدوده 5750 ریال برابر با مقاومت شکسته شده بوده و مادامی که این محدوده حمایتی شکسته نشود، اصلاح بیشتری را محتمل نمی دانیم. آرایش قیمتی قرارگیری در موج 5 بزرگ را نشان می‌دهد و مقاومت‌های پیش روی سهم محدوده 8000 ریال و 9500 ریال است. شکست حمایت اشاره شده 5750 ریالی اصلاح تا محدوده 4300 ریال را دور از انتظار نمی داند.

 

  • شماره ۲۶۰ هفته نامه بورس - صفحه ۱۳
کد خبر 393850

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =