شکل‌گیری برترین شرکت‌های خرده فروشی دنیا

فروشگاه‌های زنجیره ای خرده فروشی آمریکا در لیست برترین‌های سال ۲۰۱۷ در ردیف ۱۰ خرده فروشی برتر قرار دارند: Wal-Mart (شماره یک)؛ Amazon (شماره سه)؛ Costco (شماره چهار) و Target (شماره هشت).

مابقی 10 شرکت برتر خرده فروشی عبارتند از دو اپراتور سوپرمارکت‌های سنتی (شماره دو Kroger و شماره ده Albertsons)؛ دو خرده فروش وسایل خانگی (شماره پنج The Home Depot و شماره 9 Lowe’s) و دو فروشگاه زنجیره ای داروخانه (شماره هفت CVS و شماره شش Walgreens Boots Alliance). والمارت در صدر این جدول است؛ این شرکت این رتبه را برای سال‌های متمادی نگه داشته است. (جدول رو‌به‌رو)

Wal-Mart Stores

 شرکت وال مارت یک شرکت خرده‌فروشی آمریکایی است که در سال ۱۹۶۲ توسط سم والتون راه‌اندازی شد. این شرکت دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخفیف‌دار‌هایپرمارکت و مواد غذایی است. وال مارت بیش از ۱۱ هزار شعبه در ۲۸ کشور دارد و به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت دنیا از نظر درآمد شناخته شده است. این شرکت یک کسب‌و‌کار خانوادگی است و سهام اصلی آن به نام خانواده والتون است. والمارت در سال ۱۹۷۲ وارد بورس نیویورک شده است. این شرکت در ۵ سال اول فعالیت خود توانست تعداد شعبه‌های خود را به ۲۴ عدد در سراسر ایالت آرکانزاس افزایش دهد. شرکت وال مارت در تاریخ ۳۱ اکتبر سال ۱۹۶۹ به ثبت رسید. در سال ۱۹۷۰ اولین دفتر و مرکز توزیع آن در ایالت آراکانزاس افتتاح شد. این شرکت در آن زمان ۳۸ شعبه و ۱۵۰۰ کارمند داشت. وال مارت در دهه ۱۹۸۰ به رشد سریع خود ادامه داد. به‌طوری که در بیست‌وپنجمین سالگرد تأسیس خود در سال ۱۹۸۷ تعداد ۱۱۹۸ کارمند و حدود ۱۶ میلیارد دلار درآمد داشت. در سال ۱۹۸۷ ساخت شبکه ماهواره‌ای شرکت به پایان رسید. طرح راه‌اندازی شبکه با سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیارد دلاری انجام شد. این شبکه امکان انتقال داده‌ها، صدا و ارتباط ویدئویی یک طرفه دفتر اصلی شرکت را با تمام واحدهای عملیاتی امکان‌پذیر می‌کرد. این نوع شبکه در آن زمان بزرگ‌ترین شبکه ماهواره‌ای شخصی به شمار می‌رفت. درواقع این شبکه به دفتر اصلی اجازه می‌داد که مقدار موجودی و فروش تمام فروشگاه‌های خود را زیر نظر داشته باشد.

شرکت وال مارت در سال ۲۰۰۵ اعلام کرد که یکسری اقدامات زیست محیطی برای افزایش بهره‌وری انرژی داشته است. هدف آن‌ها این بود که با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در هر سال بتوانند بهره‌وری سوخت کامیون‌های وال مارت را بالا ببرند. این طرح ۳ ساله ۲۵ درصد گازهای گلخانه‌ای، ۳۰ درصد انرژی مصرفی فروشگاه‌ها و ۲۵ درصد زباله‌های جامد دفع شده را کاهش می‌داد. شرکت در راستای عملی کردن قول خود ۳ فروشگاه آزمایشی با استفاده از توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی، دیگ‌های بخار سوخت زیستی، یخچال‌های آب سردکن و باغ‌های بدون نیاز به آبیاری طراحی کرد. این شرکت با وجود انتقادهای زیست محیطی که از آن‌ها می‌شد توانست چند قدم رو به جلو حرکت کند. همین موضوع شرکت وال مارت را تبدیل به بزرگ‌ترین فروشنده شیر و بزرگ‌ترین خریدار پنبه دنیا کرد. وال مارت همچنین هزینه‌های بسته‌بندی و مصرف انرژی خود را به مقدار زیادی کاهش داد. وال مارت به تازگی شرکت برق خود را در تگزاس ساخته است و قصد دارد از برق ارزان در فروشگاه‌های خود استفاده کند. این شرکت با پیاده‌سازی این طرح انتظار دارد که ۱۵ میلیون دلار از هزینه‌های سالیانه خود را کاهش دهد.

این شرکت تا تاریخ ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۷ تعداد شعبات خود در ۲۸ کشور را ۱۱،۶۹۵ عدد اعلام کرده است. البته این فروشگاه در کشورهای مختلف از نام‌های متفاوت استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال در انگلستان با نام (Asda) و در ژاپن با نام (Seiyu Group) فعالیت می‌کند. برخی معتقدند اگر وال مارت یک کشور بود، تبدیل به بیست‌وهشتمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شد. دارای ۱/۴ میلیون کارمند فقط در آمریکا و ۲/۳ میلیون کارمند در ۲۶ کشور دنیا تا سال ۲۰۱۶ بوده است. بر اساس گزارش برند فایننس؛ Walmart در جایگاه هشتمین برند ارزشمند سال 2018 قرار دارد.ارزش این برند بالغ بر 61.5 میلیارد دلار برآورد شده است.

The Kroger Co

کمپانی «کروگر» یک خرده فروشی سوپرمارکت زنجیره‌ای در آمریکاست که توسط برنارد کروگر در سال ۱۸۸۳ در «سینسیناتی» اوهایو، بنا شده است. دفتر مرکزی این شرکت در مرکزشهر سینسیناتی واقع شده، ولی در اکثر ایالت‌ها دارای فروشگاه‌هایی از جمله سوپرمارکت،‌هایپر مارکت، فروشگاه و بازار جواهرات می‌باشد. برنارد هنری کروگر در ۲۴ ژانویه ۱۸۶۰ در یک خانواده مهاجر آلمانی در سینسیناتی اوهایو متولد شد. او پنجمین پسر از میان ۱۰ فرزند خانواده بود. این خانواده صاحب یک فروشگاه خشکبار بودند، ولی برنارد در ۱۳ سالگی مجبور شد جای دیگری کار کند تا کمک‌خرج خانواده باشد. او ابتدا در یک داروخانه شروع به کار کرد و سپس برای کار به یک مزرعه کشاورزی رفت. در سال‌های بعد، برنارد فروشندگی منزل به منزل چای را تجربه کرد. پس از مدتی، صاحبان شرکت چای امپریال، به دلیل اوضاع نامناسب فروشگاه خود، برنارد را به عنوان مدیر استخدام کردند. چند سال بعد در ۱۸۸۳، وقتی آنها پیشنهاد شراکت برنارد را رد کردند، او از فروشگاه بیرون رفت و خواروبار فروشی خود را تاسیس کرد.

در سال‌های اول؛ فروشگاه به‌رغم مشکلات عدیده، به موفقیت رسید و کروگر ۴ شعبه دیگر نیز در دو سال بعد از آن افتتاح کرد. او در سال ۱۹۰۲ نام فروشگاه‌هایش را به «کمپانی نانوایی و خواروبار فروشی کروگر» تغییر داد، ولی پس از چندی، آن را به «کروگر» کوتاه کرد و بیش از ۵۵۰۰ مغازه تا پایان سال ۱۹۲۰ افتتاح کرد. مغازه‌های کروگر به قیمت ارزان و زنجیره یکپارچه معروف بودند. در دهه ۱۹۳۰ کروگر پیشتاز سوپرمارکت‌هایی بود که از چهار طرف دارای پارکینگ اتومبیل بودند. بخش خواروبار و نانوایی این شرکت به جای پیدا کردن کانال‌های توزیع و فروش محصولات، شروع به فرستادن ناظران خرید خود به مزارع کشاورزی کرد تا بتواند به کیفیت مواد اولیه نظارت داشته باشد. کیفیت بهتر محصولات کروگر باعث ایجاد سازمان تهیه کالای کروگر با نام «شرکت غذایی وسکو» شد. کروگر همچنین از سال ۱۹۹۸ ساخت مراکز سوخت در پارکینگ فروشگاه‌های خود را آغاز کرده و تا پایان فصل اول سال جاری میلادی، ۹۰۹ جایگاه ساخته است. این شرکت اکنون حدود ۳۳۴ هزار کارمند داشته و محصولات و خدمات متنوعی از مواد خوراکی و لوازم خانگی تا فعالیت‌های بانکی را ارائه می‌کند.

Amazon

آمازون بزرگ ترین فروشگاه آنلاین دنیا، تولیدکننده کتاب‌خوان دیجیتال، ارائه کننده خدمات وب موسوم به AWS و ارائه کننده بسیاری دیگر از خدمات است که توسط جف بزوس در سال ۱۹۹۴ تأسیس شد. در طول دهه ۹۰ میلادی محبوبیت اینترنت در سراسر جهان رو به افزایش می‌‌رفت –رشد ۲۳۰۰ درصدی- تا جایی که کسب و کارهای مختلف، وب را مسیر جدیدی برای پیشبرد اهدافشان می‌‌دیدند. سال ۱۹۹۴ بود که جف بزوس با راه ‌اندازی آمازون قدر این فرصت طلایی را دانست و شروع به فروش آنلاین کتاب در بستر اینترنت کرد. بعد از گذشت ۴ ماه، جف بزوس توانست آمازون را تبدیل به وب سایت مورد علاقه مردم کند و در رده بندی‌‌هایی که صورت گرفت آمازون در رده ششم بهترین سایت‌‌ها بود. مدتی بعد قابلیت‌‌هایی مثل پرداخت با کارت اعتباری، خرید تنها با یک کلیک به اسم One-Click و اضافه شدن نوار جستجو در سایت آمازون در دسترس قرار گرفت که کاربران به راحتی می‌توانستند از میان یک میلیون عنوان، کتاب مدنظرشان را پیدا کنند. آمازون در این مدت از ۴۵ کشور جهان و ۵۰ ایالت آمریکا سفارش دریافت کرد.

بر خلاف رقبایی مثل بارنز اند نوبل (Barnes & Noble)، آمازون فقط از دو هزار جلد کتاب نگهداری می‌‌کرد. در بیشتر سفارش‌های مشتریان، کتاب را از ناشران و کتابخانه‌ها می‌گرفت و به دست مردم می‌رساند و این یعنی کاهش هزینه انبار و نگهداری به میزان قابل توجهی در مقایسه با رقبا.جف بزوس برای فروش بیشتر به تهیه فهرست‌های مختلفی مثل کتاب‌‌های پرفروش، کتاب‌‌هایی که موفق به دریافت جایزه شده‌‌اند و یا کتاب‌‌هایی که اخیرا در جامعه جلب نظر کرده، روی آورد و همچنین تخفیفاتی برای بعضی از کتاب‌‌ها و ثبت نظر نیز باعث شد تا علاقه‌‌مندان بتوانند تصمیم راحت‌تری برای خرید کتاب بگیرند.یکی دیگر از خلاقیت‌‌های این شرکت؛ پیشنهاد کتاب برای هر یک از مشتریان بود. یعنی آمازون با توجه به عادت کتابخوانی و جستجوهایی که یک مشتری در سایت انجام می‌‌داد، کتاب‌های مورد علاقه مشتری را با ایمیل یا ارسال نوتیفیکیشن به او پیشنهاد می‌داد.

آمازون در سال 1998 به بازار موزیک وارد شد و در زمینه موزیک آنلاین کار خود را با ۲۲۵,۰۰۰ قطعه آهنگ شروع کرد که کاربران قادر بودند موزیک مورد نظر خود را با اسم موزیک یا خواننده جستجو کنند. در مدت کمی تعداد کاربران به بیش از ۳ میلیون نفر رسید و در کنار موزیک، آمازون فروش ویدئو را هم آغاز کرد که نشان دهنده این بود که جف بزوس قصد ندارد به فروش آنلاین کتاب بسنده کند. در این سال سایت IMDb –بزرگترین سایت سینمایی- را نیز خریداری کرد.در سال ۱۹۹۹ سرویس مزایده و محصولاتی مثل اسباب بازی به سایت اضافه و سایت الکسا (Alexa) خریداری شد. موسس آمازون همچنان تمام تلاش خود را در راستای تبدیل کردن کسب و کار به فروشگاهی برای همه چیز انجام می‌داد. در سال ۲۰۰۲ وارد بازار پوشاک و فروش محصولاتی مثل Gap شد و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ به فروش لوزام بهداشتی، ورزشی، مسافرتی، فروش جواهرات پاریس هیلتون، مبلمان و لوازم آشپزخانه پرداخت.

در سال ۲۰۰۵ یکی از نوآوری‌های آمازون که با استقبال کاربرانش مواجه شد، Amazon Prime بود. آمازون پرایم سرویس اشتراکی است که کاربران در آن می‌توانند با پرداخت مبلغی به عنوان آبونمان به عضویت یک‌ماهه یا یک ساله درآیند که شامل تخفیف‌های بیشتر، کاهش مدت زمان دریافت بسته خریداری شده، ارائه ویدئو، و غیره می‌باشد.

راه‌‌اندازی اولین فروشگاه فیزیکی آمازون Amazon Go در سیاتل و سرویس تحویل غذا از نزدیک‌ترین رستوران در سال ۲۰۱۵ از فعالیت‌‌های دیگر آمازون بوده است. در سال ۲۰۱۶ سیستم Amazon Prime Air، ارسال محصولات با استفاده از خطوط هوایی و اپلیکیشن Amazon Underground که از طریق آن کاربران اندرویدی می‌توانند بازی‌‌ها، نرم افزارها و دیگر برنامه‌‌ها را به صورت رایگان دانلود کنند، عرضه کرد. یکی از مهم ترین خریدها در این چند سال، در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد. جایی که آمازون اعلام کرد قصد خرید یکی از بزرگترین فروشگاه‌‌های خواروبار فروشی آمریکا به اسمWhole Foods را با مبلغ حدود 13.7 میلیارد دلار دارد. ۴۶۰ فروشگاه Whole Foods با محصولات ارگانیکی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌‌دهند، توانسته جایگاه خوبی را در بین مردم آمریکا کسب کنند. خرید مواد غذایی در زندگی روزمره مکررا اتفاق می‌افتد و در واقع خرید مواد غذایی جزو خریدهای پرتکرار است. آمازون با ورود به این صنعت می‌خواهد عمل خرید کردن از آمازون را به یک عادت برای مردم تبدیل کند و همینطور اعلان جنگی است برای فروشگاه والمارت (Walmart) که بزرگترین فروشگاه در این صنعت و بزرگترین رقیب مستقیم این شرکت است.با این خرید آمازون نشان داد که خواستار فعالیت بیش از پیش در فضای آفلاین است و حتی فضایی برای ارتباط دنیای آنلاین و آفلاین است.

Costco

تاریخچه کلی کاستکو با بازگشایی اولین شعبه از پرایس کلاب در تاریخ ۱۲ ژوئیه ۱۹۷۶ در بولوار مورنای سن دیگو، کالیفرنیا و در آشیانه قدیمی هواپیماها که مالک پیشین آن هوارد هیوز بود توسط شخصی به نام سل پرایس و پسرش رابرت با ایجاد مفهومی تازه به نام انبار خرده فروشی بازگشایی شد. این شعبه در حال حاضر با نام انبار کاستکو شماره ۴۰۱ همچنان فعال است. در سال ۱۹۹۳ کاستکو و پرایس کلاب، پس از آنکه پرایس پیشنهاد سام والتون و شرکتش وال‌مارت را جهت ادغام با سمز کلاب رد کرد، توافقی برای ادغام این دو شرکت انجام شد. کاستکو و پرایس کلاب دارای اندازه و مدل تجاری مشابهی بودند که این ادغام را منطقی می‌کرد. این شرکت ادغام شده پرایس کاستکو نام گرفت و عضویت در آن همگانی شد بدین معنی که یک عضو از پرایس کلاب می‌توانست از کاستکو خرید کند و همین‌طور بر عکس. پرایس کاستکو در ابتدا توسط مدیرانی از هر دو شرکت اداره می‌شد. اما دیری نپایید که در سال ۱۹۹۴ برادران پرایس این شرکت را رها کرده و به پرایس اینتر پرایزز رفتند که شرکتی غیر مرتبط با کاستکوی کنونی است. در بخش زیر برخی از نکات مثبت این برند بررسی شده است:

اول: لزوم پرداخت حق عضویت برای خرید از کاستکو که در نتیجه فروشگاه را به مشتریانش متعهدتر می‌کند.

دوم: فقدان طراحی داخلی ویژه؛ هر شعبه کاستکو شبیه سوله بسیار بزرگ است که محصولات در طبقات بزرگ یا روی خود تخته‌های حمل بار در آن منظم شده‌اند و از دکوراسیون معمول سایر فروشگاه‌ها در اینجا خبری نیست.

سوم: عدم پرداخت هر نوع هزینه تبلیغاتی؛ کاستکو به این شهرت دارد که حتی یک دلار در خارج از مجموعه خودش برای خودش تبلیغ نمی‌کند و هرچه مواد تبلیغاتی دارد در قالب فعالیت‌های داخلی (وبسایت، انتشار نشریه، خبرنامه الکترونیکی...) است.

چهارم: نوع بسته‌بندی و قیمت‌گذاری که در ابعاد خیلی بزرگ با قیمت‌های خیلی اقتصادی است آن را محبوب فروشگاه‌های کوچک (برای عرضه مجدد آن محصولات در بسته‌های کوچک‌تر) و خانواده‌های پرجمعیت کرده است.

پنجم: از نظر کیفیت، کاستکو یکی از معتبرترین و موثق‌ترین فروشگاه‌هاست به‌طوری که می‌توان با خیال راحت از کیفیت محصولات آن اطمینان داشت.

ششم: کاستکو دارای یکی از طولانی‌ترین و سهل‌ترین سیستم‌های پس دادن محصولات مرجوعی است.

هفتم: بنا بر نکات بالا (بسته‌بندی در حجم بالا، کاهش هزینه‌های بالادستی به دلیل عرضه ساده و بدون تجمل، کاهش هزینه‌های تبلیغاتی و...) قیمت کالاهای عرضه شده در کاستکو در اغلب موارد (مثلا در مورد کالاهای صوتی و تصویری و الکترونیکی) فوق‌العاده اقتصادی و معمولا پایین‌ترین در بازار عمومی کالا و خدمات است.

هشتم: امکان دریافت خدمات جانبی از شرکت‌های دیگر نظیر خدمات بیمه‌ای، کرایه اتومبیل، مخابراتی و... با تخفیف که بسته به نوع عضویت، ارقام مختلفی است.

نهم: دریافت کوپن‌های تخفیف برای کالاهای پرمصرف در صورت عضویت فعال . البته کاستکو نظیر هر فروشگاه دیگر تخفیف‌های هفتگی هم دارد که در زمان حضور در فروشگاه می‌توان از آنها بهره برد و یا در زمان خرید آنلاین از آنها استفاده کرد. تعدادی از این کالاها از طریق اپلیکیشن آن معرفی می‌شود و تعداد دیگری فقط در صورت حضور در فروشگاه قابل رویت است.

دهم: محوطه سرو غذا (food court) در هر فروشگاه کاستکو یکی از بهترین مکان‌ها برای دسترسی به غذاهای فست فود با قیمت‌های ارزان و کیفیت مناسب هستند و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های ترکیب خرید و ناهار برای خانواده‌ها.

یازدهم: امکان امتحان کردن طیف گسترده‌ای از خوردنی‌ها در داخل هر فروشگاه که به مشتری‌ها فرصت بدهد خرید دقیق‌تری انجام دهند. تعداد این موارد در روزهای تعطیل آخر هفته خیلی بیشتر از روزهای عادی است.

دوازدهم: کیوسک عرضه خدمات تلفن همراه در داخل شعبه‌های کاستکو یکی از بهترین مکان‌ها برای تهیه تلفن همراه است که در ایام خاص با معرفی پروموشن‌ها، بهتر هم می‌شود. در این کیوسک می‌توانید پلن مورد نظر خود را با یک کارت هدیه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلاری کاسکو دریافت کنید.

 

  • شماره ۲۶۰ هفته نامه بورس - صفحه۱۵
کد خبر 393841

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =