یک قدم تا نفت ۸۰ دلاری

قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۶۲ سنت، معادل ۲.۰۹ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۲۳ سنت رسید.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از رویترز،در شرایطی که میزان تقاضای جهانی برای نفت در حال افزایش است، نگرانی ها از اینکه تحریم نفتی ایران ممکن است موجب حذف مقدار قابل توجهی از نفت این کشور از بازار شود موجب شد تا قیمت نفت روز جمعه شاهد جهش باشد.

تامار اسنر، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: در حال حاضر همه روی موضوع ظرفیت ذخیره و آینده بازار نفت متمرکز شده اند. به گفته وی، پس از هفته ها تمرکز روی افزایش عرضه اوپک و دیگر تولید کنندگان نفت، اکنون بازار روی اختلالات احتمالی در عرضه نفت متمرکز شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و ۶۲ سنت، معادل ۲.۰۹ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۲۳ سنت رسید. نفت برنت دیروز تا رقم ۷۹ دلار و ۷۰ سنت نیز بالا رفت و رشد هفتگی ۵ درصدی را بله ثبت رساند.قیمت نفت خام آمریکا نیز در پایان معاملات روز گذشته با ۸۰ سنت، معادل ۱.۰۹ درصد افزایش به ۷۴ دلار و ۲۵ سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا دیروز تا ۷۴ دلار و ۴۳ سنت بالا رفت و رشد هفتگی ۸.۲ درصدی را به ثبت رساند.

دومینیک چیریچلا، تحلیلگر بازار نفت گف: همه کاهش های احتمالی ممکن است بیش از افزایش تولید توافق شده بین اوپک و روسیه باشد. وی خاطر نشان کرد، اگر کشورهای دیگر از تحریم های آمریکا تبعیت کنند و خرید نفت از ایران را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، ریسک ناشی از تحریم ایران بیشترخ واهد شد.

ایران روزانه حدود ۳.۸ میلیون بشکه نفت تولید می کند که بخش اعظم آن توسط چین و هند خریداری می شود.

دولت آمریکا امیداوار است تولید کنندگان بزرگ عضو اوپک و همچنین روسیه برای جبران کمبود ناشی از تحریم ایران تولید خود را افزایش دهند. اما اختلالات پیش بینی نشده در تولید نفت کشورهای کانادا، لیبی و ونزوئلا موجب شده تا تحلیلگران به این جمع بندی برسند که اجرای سختگیرانه تحریم های آمریکا علیه ایران موجب رشد قیمت نفت خواهد شد.

کد خبر 393131

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =