بانک مرکزی با ارائه سکه در بورس کالا چه هدفی را دنبال می کند؟

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: روش ارائه سکه مهم نیست، مطلب مهم این است که هدف بانک مرکزی از تغییر زمینه عرضه سکه باید شفاف و روشن شود تا مردم با اطمینان سرمایه خود را بازار سکه بیاورند.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از خانه ملت حسن سلیمانی، با اشاره به اینکه بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار به دنبال عرضه سکه در بورس کالا هستند، اظهار داشت: برای تغییر محل فروش و ارائه سکه باید در گام نخست مشخص کرد که سکه را به عنوان دارایی تعریف می کنیم یا آن را کالا می شناسیم، برخی نیز سکه را در زمره امور زینتی می دانند بنابراین باید مشخص شود بانک مرکزی با چه دیدگاهی سکه را به بورس کالا می برد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: ممکن است در این بین مردم سکه را به عنوان پشتوانه ای برای دارایی های خود در نظر می گیرند و از آن سو بانک مرکزی نیز به این کالا را پشتوانه ای برای اسکناس می داند، بنابراین پیش از آن که طریقه ارائه سکه مهم باشد، باید مشخص شود، سکه چه جایگاه اقتصادی برای مردم دارد.

سکه طلا

نماینده مردم کنگاور، هرسین و صحنه در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: تغییر سبد و نوع عرضه سکه تفاوتی ندارد، تامین سکه حتما باید از طریق بانک مرکزی صورت گیرد اما مطلب مهم این است که بانک مرکزی باید بیان کند با این تغییر چه هدفی را دنبال می کند.

وی بیان داشت: بانک مرکزی باید هدفخود را از ارائه سکه دربورس کالا اعلام کند. باید مشخص شود که بانک مرکزی به دنبال کاهش نقدینگی است و یا در تلاش است تا اشتیاق سکه درجامعه را کاهش دهد، یا از سوی دیگر به دنبال آن است که سکه را از دسترس خارج کند.

بانک مرکزی از سرمایه مردم صیانت کند

این نماینده مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی باید توضیح دهد برمبنای چه منطقی ارائه سکه را به بوس کالا می برد، گفت: لازم است بدانیم، سکه در بورس کالا با  تک خرید امکان پذیر است یا هدف خرید و فروش کلان است، از سوی دیگر روش مزایده در بورس باعث افزایش قیمت سکه می شود، این طریق چه تاثیری بر هدف اصلی بانک مرکزی دارد.

سلیمانی در ادامه گفت‌وگو با تاکید براینکه باید هدف بانک مرکزی از تغییر روش ارائه سکه مشخص شود، اظهار داشت: در شرایط اقتصادی کشور باید از سرمایه های مردم صیانت شود، مردم در نظر دارند سرمایه ها خود را به دارایی هایی تبدیل کنند که ارزش آن کمتر نشود به همین جهت به سمت بازارهای سکه، مسکن، خودرو و ارز می روند.

بانک مرکزی باید بیان کند با این تغییر چه هدفی را تعقیب می کند.

وی گفت: اینکه سکه به چه روشی ارائه شود مهم نیست اما باید مشخص شود هدف از این روش چیست؟ آیا قرار است از سرمایه افراد خاصی  جمع آوری شود و تا چه میزان باید از این جهت کسب درآمد شود و این درآمد در اختیار چه کسانی قرار می گیرد، بانک مرکزی باید به این مجهولات پاسخ دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بانک مرکزی باید تصمیمات خود را شفاف و روشن کند تا مردم با اطمینان بتوانند سرمایه گذاری کنند و دیگر شاهد تغییرات آنی و تند بانک مرکزی در زمینه سرمایه گذاری های مردم نباشیم.

کد خبر 392393

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =