جمع سرمایه های سرگردان با اتحاد بورس، بانک و بیمه

پروفسور وزیری مشاور بورس پاریس و مشاور ارشد بانک جهانی با تاکید بر اینکه نمایشگاه می تواند باعث اتحاد بیشتر سه بازار بورس، بانک و بیمه شود،گفت: این سه رکن، سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارند و می تواند به جمع آوری سرمایه های سرگردان کمک شایانی بکند.

امروز در حاشیه دومین روز نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، مراسم  ICMtalk با حضور دکتر علی سعیدی، عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و پروفسور وزیری مشاور ارشد بانک جهانی و مشاور بورس پاریس برگزار شد.

به گزارش بورس آنلاین این به نقل از سنا بورس آنل علی سعیدی در این مراسم به بررسی عملکرد صندوق های سرمایه گذاری در 10 سال گذشته پرداخت و گفت: بررسی صندوق های با درآمد ثابت از انتهای سال 85 آغاز شد و سال 86 به نتیجه رسید.

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به 3.5 میلیارد دلار حجم اوراق منتشر شده سال گذشته بازار سرمایه است، گفت: این اوراق توسط صندوق های با درآمد ثابت خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اول حجم این صندوق ها کوچک بود، افزود: این صندوق ها در سالهای اول به دو بخش کوچک و بزرگ تقسیم شدند اما این تقسیم بندی از بین رفت و در حال حاضر صندوق ها باید حداقل 10 میلیارد تومان دارایی برای آغاز به کار داشته باشند.

سعیدی با تاکید بر اینکه بانک ها در ابتدای راه برای جذب سرمایه صندوق ها کمک بسیاری کردند،گفت: دوره گذشته در نمایشگاه شرکت تامین سرمایه تمدن shop IB را راه اندازی کرد و پس از آن تامین سرمایه ها کم کم از شعب بانک ها مستقل شدند تا در سال گذشته استفاده از شعب بانک ها توسط صندوق های سرمایه گذاری ممنوع شد.

وی با اشاره به اینکه امروز صندوق های سرمایه گذاری کشور از بسیاری از بانک ها بزرگتر هستند،گفت:ارزش صندوق سرمایه گذاری تامین سرمایه تمدن در حال حاضر 30 هزار میلیارد تومان معادل سرمایه بانک کشاورزی است. این در حالی است که بلانک کشاورزی تعداد زیادی شعبه و نیروی کار دارد اما این شرمت با ib shop فعالیت می کند.

به گفته سعیدی این نهادها در آینده جایگزین بانک ها خواهند شد ،گفت: نسل جدید نهادهای مالی پس از این در کشور صندوق های سرمایه گذاری خواهند بود.

وی ادامه داد: امروز حدود 127 تا 130 هزار میلیارد تومان وجوه تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری است و ما با نهادهای بسیار چابک و شفاف مواجهیم .

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شفافیت بالای صندوق ها توضیح داد و گفت: صندوق های سرمایه گذاری به صورت سه ماهه صورت های مالی منتشر می کنند و به صورت ماهیانه ریز پرتفوی خود را منتشر می کنند. همچنین NAV صندوق ها به صورت روزانه اعلام می شود.

به گفته وی آنچه درباره صندوق های سرمایه گذاری در 10 سال گذشته اتفاق افتاد با برنامه ریزی بلند مدت بوده است و رویاهای آن دوران محقق شد. امروز هم صندوق های اختصاصی در حال بررسی هستند که برای بازسازی مالی شرکت های خصوصی و کوچک مفید است.

وی ادامه داد: صندوق های ارزی طراحی شده است که مانع نوسانات زیاد این بازار می شود. صندوق های زمین و ساختمان برای علاقمندان به سرمایه گذاری در این بازار تعریف شده و صندوق های طلا نیز به همین ترتیب است. این صندوق ها در کنار مدیریت ثروت، هیچ لطمه ای به اقتصاد کشور نمی زنند.

در ادامه این مراسم پروفسور وزیری مشاور بورس پاریس و مشاور ارشد بانک جهانی با تاکید بر اینکه نمایشگاه می تواند باعث اتحاد بیشتر سه بازار بورس بانک و بیمه شود،گفت: این سه رکن، سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارند و می توانند به جمع آوری سرمایه های سرگردان کمک شایانی کنند.

به گفته وی اگر پول های سرگردان کشور به طور صحیح جهت یابی شوند باعث ایجاد تورم و نوسان های بالا در بازارهای مختلف نمی شود.

وزیری با تاکید بر اینکه یک صندوق سرمایه گذاری موفق به یک مدیر با تجربه و خبره نیازمند است که علاوه بر کسب بازدهی مناسب برای صندوق، ریسک ها را نیز مدیریت کند،گفت: اگر مدیریت خبره در راس صندوق ها نباشد جمع آوری پول آسان است اما حفظ آن سخت می شود.

وی به سازمان بورس پیشنهاد داد: سازمان بورس بهتر است شرایط سختتر و مطابق با استانداردهای جهانی را برای مدیران صندوق های سرمایه گذاری در نظر بگیرد تا اعتماد عمومی از این صندوق ها حذف نشود.

وی تنوع بخشی در این صندوق ها را مهم دانست و افزود: در این صندوق ها باید همه سلیقه ها را در نظر گرفت تا نوع مشتری و سرمایه گذراری متنوع باشد.

وزیری با اشاره به اینکه سازمان بورس ، سازمان قانون گذاری سرمایه در ایران نیز است، گفت: ما قوانین مشخص برای صندوق ها نیاز داریم تا ریسک پذیری این صندوق ها کاهش یابد و صندوق های سرمایه گذاری بع سرنوشت موسسات مالی دچار نشوند. اگر این صندوق ها با مدیریت افراد با تجربه اداره شوند جایگزین سرمایه های سرگردان خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه ایران هیچ نیازی به وام بانک جهانی ندارد، گفت: آنقدر در کشور ما سرمایه است که هیچ نیازی به وام بانک جهانی ندارد.

در پایان دکتر سعیدی گفت:  شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس با همکاری دانشگاه شهید بهشتی برای فارغ التحصیلان دوره های مالی، مبانی حرفه ای را برگزار و مدارک بین المللی ارائه خواهد داد تا این افراد خبره از فرصت های جدید شغلی صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.

یادآور می شود یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه ( فاینکس 2018)  از تاریخ ۲۷ تا ۳۰ فروردین ۹۷ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

کد خبر 392209

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =