ارتقای بهره‌وری  شاه کلید اقتصاد مقاومتی

رویا طباطبایی یزدی ، رئیس سابق سازمان ملی بهره‌وری/ ارتقای بهره‌وری نکته‌ای بسیار قابل تامل در ساماندهی اقتصادی به شمار می‌آید و هر بخشی از اقتصاد و بنگاه‌های اقتصادی که در راستای ارتقای بهره‌وری حرکت کنند در جهت اقتصاد مقاومتی گام برداشته اند. در زمان حاضر بهره‌وری کم کم به صورت واقعی مورد توجه قرار می‌گیرد و همه توجه باید برای ارتقای بهره‌وری باشد.تا سال ۹۵ سهم بهره‌وری از رشد اقتصادی بیش از ۳۵ درصد بود.

بنگاه‌های اقتصادی لزوما موظف به انجام برنامه اقتصاد مقاومتی نیستند بر این اساس اگربنگاه‌های تولیدی بتوانند دستور العمل سنجش بهره‌وری را سالانه و یا فصل به فصل انجام دهند، توانسته‌اند در زمینه اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.نیمی از بندهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به بهره‌وری و مولفه‌های اثر‌گذارآن توجه دارد. در دنیا بستگی به اینکه کشورها از نظر سطح توسعه یافتگی در چه مرحله‌ای از توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قرار گرفته باشند، نهادهای متولی بهره‌وری وابسته به این وزارتخانه‌ها هستند.در کشورهایی که صنعت آنها در مرحله توسعه صنعتی قرار دارد این مقوله برای آنها مهم بوده و به طور معمول نهاد بهره‌وری وابسته به وزارت صنعت است.

 

همچنین در کشورهایی نظیر ژاپن که در مرحله بالاتری از بهره‌وری قرار دارند و می‌خواهند به دیگر کشورها کمک کنند تا بهره‌وری آنها رشد کند، ارتباطات با سایر کشورها اهمیت زیادی پیدا می‌کند این نهاد متولی بهره‌وری، وابسته به وزارت امور خارجه این کشور می‌شود. 24 سال گذشته که سازمان ملی بهره‌وری ایران تاسیس شد خواهان صنعتی شدن بودیم و مهم بود تا در بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی این بهره‌وری رشد کند که وابسته به وزارت صنعت شد و خواهان رشد بهره‌وری در این حوزه بودیم.کشوری که خواهان رشد بهره‌وری در همه زمینه‌ها باشد باید وابسته به ارگانی غیربخشی باشد. چون در نظام‌های اداری با مشکل بهره‌وری مواجه هستیم در این برهه از زمان وابسته به سازمان اداری استخدامی هستیم اما وابسته بودن به این سازمان مانع فعالیت‌های اساسی آن نمی‌شود. مهم این است نهادی که سازمان ملی بهره‌وری وابسته به آن است بهره‌وری را باور داشته باشد و برای رسیدن به اهداف این نهاد کمک کند.هم اکنون سازمان اداری استخدامی کشور بهره‌وری را به درستی می‌شناسد و علاقه مند به این مقوله است.

این مساله موجب می‌شود تا سازمان بهره‌وری بتواند بر مبنای موادی از برنامه‌های توسعه که به بهره‌وری توجه شده، برنامه جامع بهره‌وری کشور را برای دستیابی به اهداف و سیاست‌های کلی نظام بهره‌وری به درستی انجام دهد.هم اکنون باید به منظور اجرای برنامه‌های بهره‌وری و با وجود همه محدودیت‌ها سعی شود کار درست، درست‌تر محقق و بهترین انتخاب نیز انجام شود.اجرای برنامه راهبردی برای تحقق موارد مذکور می‌تواند به عنوان شاه کلید اقتصاد مقاومتی مد نظر مسئولان امر قرارگیرد.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - تحلیل
کد خبر 392020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =