دستاورد‌های هلدينگ  كشاورزي و دامپروری فردوس پارس   در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی

با توجه به اینکه سال ۱۳۹۶ به نام سال" اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" نام‌گذاری شد. در راستای تحقق تکالیف برگرفته از سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و با تأکید بر موضوع تولید و اشتغال، هلدينگ كشاورزي و دامپروری فردوس پارس اقدامات موثری در این راستا انجام داده است.

فعالیت در مناطق غیربرخوردار و کمتر توسعه یافته

 

* در بخش دامپروری: به کارگیری کامل ظرفیت‌ها در اقصی نقاط کشور به ویژه مناطق غیربرخوردار و کمتر توسعه یافته در راستای امنیت غذایی و تولید محصول سالم و با کیفیت جزء فعالیت‌های این گروه در سال 1396 بوده است. احداث واحدهای دامپروری (پرورش گاو شیری، بز شیری) بزرگ صنعتی در استان‌های کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، خراسان و کرمان از مهم ترین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این گروه به شمار می‌آید. آنچه مسلم است با اجرای کامل این پروژه‌ها و بهره برداری کامل از آنها، سالانه حدود بیش از 120 هزار تن شیرخام باکیفیت و سالم تولید و حدود 1500 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در مناطق مذکور ایجاد خواهد شد.

  •  انجام سرمایه‌گذاری اصولی

همچنین حضور این مجموعه در اقصی نقاط کشور و سرمایه‌گذاری اصولی در این زمینه عملا در ارتقای سطح تولید، تکنولوژی، بازرگانی و سایر بخش‌ها که در مقیاس مناسب قرار دارد- بطور مستقیم موثر می‌باشد. در صورتیکه سایر نهادهای دولتی و عمومی -که طبیعتا از منابع بیشتری برخوردار هستند- در این مهم پیشرو باشند، این رویکرد مناسب عملیاتی‌تر خواهد شد. البته در این روند اقدامات خاص اساسی دیگری در فعالیت پرورش گاو شیری در سطح کشور به انجام رسیده که فواید و منافع زیادی برای سایر فعالان این صنعت در کشور به همراه خواهد داشت.

  • اجرای طرح‌های بهنژادی

به‌عنوان مثال اصلاح نژاد و ارتقاء سطح ژنتیک گاو نژاد هلشتاین و اجرای طرح آمیخته گری با سایر گاوهای شیری در جهت تولید شیر بیشتر و همچنین گوشت بیشتر که از اهداف تولید غذای بیشتر در سطح کشور می‌باشد. لازم به ذکر است، با اجرای طرح‌های بهنژادی و ارتقاء دانش مدیریت طی سه دهه گذشته مقدار روزانه تولید شیر دام‌های موجود در واحدهای این گروه از 20 کیلوگرم، در حال حاضر به حدود 42 کیلوگرم در روز رسیده است.

  • بهره برداری حداکثری از پتانسیل‌های داخلی

همچنین بهره برداری حداکثری از پتانسیل‌های داخلی در تولید و توسعه جزء استراتژی‌های اصلی این گروه بوده است. به عنوان مثال، خرید واحد نیمه کاره و بدون استفاده ایوان در استان ایلام و تکمیل و بهره برداری از آن از جمله اقدامات این گروه در سال 1396 به شمار می‌آید که در تولید شیر و سایر محصولات دامپروری و اشتغال در استان ایلام حائز اهمیت بوده است.

  • ایجاد ساختارهای لازم در گسترش پرورش بزشیری

البته با توجه به محدودیت‌های اقلیمی و... در جهت گسترش پرورش دام‌های سنگین در کشور و الزام به توسعه پرورش دام‌های سبک در آینده، این گروه با انتخاب، معرفی و واردات و تکثیر نژاد بز شیری مورسیا متناسب با اقلیم ایران گام بلندی در جهت ایجاد ساختارهای لازم در گسترش پرورش بز شیری در کشور برداشته است. ایجاد دو واحد بزرگ صنعتی پرورش بز شیری (نژاد مورسیا) در استان کرمان و استان قزوین از این جمله این موارد بود که در تولید و اشتغال منطقه تأثیر قابل توجهی خواهد داشت.

افزایش راندمان تولید محصولات زراعی و صادرات نهال

* در بخش کشاورزی: مطالعات قابل توجهی به منظور اصلاح بذر ذرت، گوجه فرنگی و همچنین احداث دو واحد آزمایشگاه کشت بافت، نهالستان، گلخانه تکثیر و باغ مادری به منظور تولید نهال سالم، اصیل و مطابق با استانداردهای بین‌المللی در دو استان البرز و اصفهان مراحل اجرایی را می‌گذراند که امید است پس از شناسایی، ثبت و تکثیر از منافع ارقام بذور و نهالهای مذکور، این گروه و سایر کشاورزان و باغداران کشور بهره مند شوند و در افزایش راندمان تولید محصولات زراعی و باغی در کشور تأثیرگذار باشد. همچنین با بهره برداری از پروژه‌های مذکور، امکان صادرات نهال استاندارد و عاری از ویروس به سایر کشورهای منطقه نیز وجود خواهد داشت که این مسئله نیز در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

90 درصد اراضی تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری

همچنین با توجه به تأکید بر صرفه جویی در مصرف آب در رویکردهای اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از ضایعات آب و بالا بردن راندمان آبیاری در بخش کشاورزی، سرمایه‌گذاری در احداث سیستم‌های نوین آبیاری مورد توجه بوده و در سال 1396، حدود 1500 هکتار از اراضی کشاورزی در اختیار این گروه، تحت پوشش سیستم آبیاری تحت فشار قرار گرفته است و در حال حاضر بیش از 90 درصد اراضی قابل کشت در اختیار این گروه تحت پوشش سیستم‌های نوین آبیاری قرار دارد. البته در این راستا توجه ویژه به سرمایه‌گذاری در جهت کاهش شدید هدر رفت آب، بازیافت آب در بخش‌های مختلف دامپروری و کشاورزی، تهیه الگوی کشت محصول و عدم کشت محصولات جالیزی در فضای باز و توسعه گلخانه‌ها، می‌تواند در افزایش بهره‌وری این منبع خدادادی موثر باشد.

*با توجه به اهمیت موضوع امنیت غذایی و محدودیتهای منابع آبی، احداث گلخانه با هدف بهره‌وری منابع آب و خاک، تأمین تقاضای داخلی و نفوذ به بازارهای بزرگ سبزی، صیفی و میوه کشورهای منطقه، این گروه در سال 1396 دو گلخانه بزرگ پیشرفته را در استان‌های مازندران و کرمان به بهره برداری رساند و در حال حاضر بخشی از محصولات آن به بازارهای داخلی عرضه و بخشی دیگر در حال صادرات به کشورهای منطقه است.

* با توجه به تأکید بر استفاده از تولیدات داخلی و جایگزینی با محصولات وارداتی، تأکیدات لازم در رابطه با تأمین حداکثری مواد اولیه و نهاده‌ها از منابع داخلی در دستور کار هلدینگ و شرکت‌های تحت پوشش قرار داشته و دارد.

* از مهمترین اقدامات گروه در راستای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نهایی، تشکیل انجمن شیر سالم با حضور تمامی عرضه کنندگان بزرگ شیر (دامداران) و تقاضا کنندگان شیر (کارخانجات لبنی) در کشور است که برای دامداران و کارخانجات لبنی و مصرف کنندگان نهایی شیر و لبنیات در سطح کشور، منافع و محاسن زیادی خواهد داشت. البته یکی از موضوعات قابل توجه در کشور، کاهش سرانه مصرف شیر و لبنیات ناشی از تورم و بالا بودن قیمت محصولات لبنی است. لذا سعی شده تا با ایجاد ساختاری منسجم، هماهنگی بیشتر برای سایر فعالان به وجود آید. البته برای تحقق این مهم سیاست‌گذاری درست در سطوح مختلف و فرهنگ‌سازی بهتر در مصرف شیر و لبنیات مد نظر قرار گرفت که به نظر می‌آید باعث تشویق مصرف کنندگان به مصرف بیشتر شیر و لبنیات شده و در جهت افزایش سطح سلامتی هموطنان اقدام موثری واقع شود.

آنچه مسلم است اجرای پروژه‌های گلخانه، گاوداری، بز شیری و... که در راستای رویکردهای عالی اجتماعی و اقتصادی بنیاد مستضعفان و امنیت غذایی بوده، باعث ایجاد اشتغال و توسعه در مناطق کم برخوردار و محروم کشور می‌شود. البته موارد مذکور جزء پروژه‌های راهبردی و در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام شده است.

 

  • ویژه نامه اقتصاد مقاومتی ماهنامه بازار و سرمایه - کارنامه
کد خبر 392013

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =