۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
بازار سهام در سال ۱۳۹۷

سرمقاله/ ولی نادی قمی، مدیرعامل شرکت تأمین‌سرمایه نوین؛ یکی از مولفه‌های تاثیرگذار برای انتخاب بازار هدف جهت سرمایه‌گذاری، موضوع نقدشوندگی سرمایه‌گذاری‌هاست که باید مورد توجه سرمایه‌گذار قرار گیرد.

بسیاری از افراد درخصوص تخصیص بهینه منابع در اختیارشان دغدغه خاطر دارند. در سال 1397 از بین بازارهای مختلف شامل املاک، سهام، سپرده بانکی، ارز و اتومبیل کدامیک بازده بالاتری را عاید سرمایه‌گذاران می‌کند. مشارکت و سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات بازده تعدیل شده به واسطه ریسک بالاتری عاید یک سرمایه‌گذار خواهد کرد یا سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا ارز و اتومبیل یا این‌که بدون پذیرش هیچ گونه ریسکی منابع مالی سرمایه‌گذاران در سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری شود.

 البته یکی از مولفه‌های تاثیرگذار برای انتخاب بازار هدف جهت سرمایه‌گذاری، موضوع نقدشوندگی سرمایه‌گذاری‌هاست که باید مورد توجه سرمایه‌گذار قرار گیرد. با توجه به حجم نقدینگی بالا و پیش بینی سیال شدن این نقدینگی می‌توان انتظار داشت که جذابیت دارایی‌هایی همچون املاک و مستغلات، طلا، اتومبیل و سایر کالاها افزایش یابد. اما با توجه به اینکه بازار سهام از ویژگی نقدشوندگی بالا و نیز بازده بالا برخوردار است، توصیه می‌شود که بخش مناسبی از دارایی‌های یک سرمایه‌گذار به این بخش اختصاص یابد. از این‌رو مولفه‌های اقتصادی اثرگذار بر روی بازار سهام به شرح ذیل مورد توجه قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که مولفه‌های سیاسی در مقیاس ملی، منطقه ای و جهانی بر روی بازار سهام اثرگذاری بالایی دارد و فرض شده است که شرایط موجود تداوم یابد یا این‌که به مرحله بحران نزدیک نشود.

1- انتظار می‌رود که نرخ تورم در سال آینده مجددا دو رقمی شده و در محدوده 12 تا 15 درصد قرار گیرد. ضمنا رشد اقتصادی کشور بین 3 تا 5 درصد برآورد می‌شود، بنابراین می‌توان نرخ بازده بدون ریسک را معادل 20 درصد در نظر گرفت. در چنین شرایطی نرخ بازده مورد انتظار در بازار به میانگین بلند مدت خود نزدیک شده و سهام در محدوده 25 درصد قرار خواهد گرفت. با این اوصاف می‌توان انتظار داشت که P/E بازار در محدوده 5/6 واحد قرار گیرد. البته با فرض جریان یافتن نقدینگی به بازار سهام رقم P/E بین 7 الی 8 واحد نیز منطقی خواهد بود.

2- با توجه به پیش بینی رشد اقتصاد جهانی، کارشناسان اقتصادی قیمت نفت، محصولات پتروشیمی، پالایشگاهی، مواد معدنی و محصولات فلزی را رو به صعود و یا حداقل باثبات (در محدوده قیمت‌های فعلی) برآورد می‌کنند. ضمنا برآورد می‌شود که قیمت ارز نیز در بازار ایران افزایش یابد. این دو مولفه، محرک اصلی درآمد و سود بیش از نیمی از شرکت‌های فعال در بازار سهام است.

3- با توجه به برآورد فروش 2 میلیون و 580 هزار بشکه نفت در روز با قیمت 55 دلار و با نرخ 4.100 تومان در لایحه بودجه سال 1397، و با در نظر گرفتن درآمدهای مالیاتی و سایر درآمدها، درآمدهای دولت در سال 1397 تنها کفاف هزینه‌های جاری آن را خواهد داشت و مخارج عمرانی که محرک اصلی اقتصاد است با اهمیت نخواهد بود. از طرف دیگر پیش بینی فروش اوراق بدهی دولتی، فشار نقدینگی بر بازارسرمایه را افزایش خواهد داد و بخشی از نقدینگی را به خود جذب خواهد کرد.

4- سود شرکت‌های بورس و فرابورسی برای سال 1396حدود 68 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. می‌توان انتظار داشت در صورت عدم بروز رخداد با اهمیت و غیرمنتظره، این سود با افزایش 15 درصدی در سال 1397 به رقم 78 هزار میلیارد تومان برسد. با توجه به ارزش بازار بورس و فرابورس (Market Cap) در حال حاضر و با در نظر گرفتن میانگین 75 درصد سود تقسیمی بازار سهام و نیز میانگین P/E حدود 5/6 واحد، نرخ بازده بازار سهام برای سال 1397 در محدوده 24 درصد برآورد می‌شود.

 

  • شماره ۲۴۱ هفته نامه بورس - صفحه۲
کد خبر 391948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =