قربانیان گواهی سپرده

واجد رضایی، کارشناس سامانه رسام شرکت دانش بنیان رسام/ با صدور مجوز انتشار گواهی‌های سپرده ۲۰ درصدی توسط بانک مرکزی، از ۲۸ بهمن‌ماه، بانک‌ها به اجرای این تصمیم پرداختند.

 هدف از این تصمیم جذب وجوه و سرمایه‌های خرد به سمت بانک‌ها به قصد کنترل بازار سکه و ارز بود. این تصمیم به محض اعلام، مخالفت‌ها و موافقت‌های بسیاری در پی داشت. اکنون با گذشت 20 روز از شروع این طرح و روشن شدن برخی آثار و نتایج آن، می‌توان قضاوت بهتری از آن داشت.

 

در بازار ارز، همچنان صف‌های طولانی در مقابل صرافی‌ها ادامه دارد و قیمت ارز در حال افزایش است. در بازار پولی نیز، این تصمیم، پایه‌های پایبندی بانک‌ها به سود سپرده 15 درصد سالیانه را متزلزل کرد. اما مهم‌ترین تأثیر را می‌توان در بازار سرمایه مشاهده کرد. بازاری که سالی خوب را پشت سر گذاشته و پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد این بازار در سال پیش رو بود.

بر این اساس خالص ارزش دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه 28 بهمن‌ماه تا 20 اسفندماه، بیش از 139 هزار میلیارد ریال کاهش یافت (نمودار 1) و 138 هزار میلیارد ریال از آن‌ها خارج شد. (جدول 1) صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این مدت دارایی‌های خود را از سهام و سپرده بانکی به اوراق بهادار با درآمد ثابت تبدیل کردند. (نمودار 2)

همچنین با توجه به اوضاعِ این روزهای بازار سرمایه، پربازده‌‌ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه دو هفته منتهی به 20 اسفند، صندوق‌های بادرآمد ثابت بودند. گنجینه آینده روشن تنها صندوق با بازدهی بالای یک درصد بود و بعد از آن ارزش‌آفرین گلرنگ و گسترش فردای ایرانیان به ترتیب با 0.96 و 0.95 درصد بازدهی قرار داشتند. (جدول 2)

 

  • شماره ۲۴۱ هفته نامه بورس - صفحه ۱۵
کد خبر 391942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =