اتصال بورس و سینما در آستانه تحقق

با تأسیس «صندوق سرمایه‌گذاری سینما»، امکان تامین مالی صنعت سینما از طریق بازار سرمایه برای نخستین بار فراهم می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز این صندوق، معافیت مالیاتی و قابل خرید و فروش بودن واحدهای آن در بازار سرمایه است و همچنین به واسطه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی کاهش هزینه‌های دولت را در پی خواهد داشت.

صنعت سینما به منظور بهره گیری از ظرفیت های بازار سرمایه ، با راه اندازی صندوق های جسورانه به بورس متصل می شود.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا، ظهر امروز محمد مهدی حیدریان، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، سید حسین سیدزاده، مدیر عامل صندوق اعتباری هنر برای نشستی مشترک به سازمان بورس و اوراق بهادار آمدند و با دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص ورود صنعت سینما به بازار سرمایه بحث و گفت و گو کردند.

در این نشست مشترک، اعلام شد با تأسیس «صندوق سرمایه‌گذاری سینما»، امکان تامین مالی صنعت سینما از طریق بازار سرمایه برای نخستین بار فراهم می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز این صندوق، معافیت مالیاتی و قابل خرید و فروش بودن واحدهای آن در بازار سرمایه است و همچنین به واسطه جذب سرمایه‌های بخش خصوصی کاهش هزینه‌های دولت را در پی خواهد داشت.

در این نشست، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اهمیت فرهنگ و هنر، عنوان کرد: دغدغه فرهنگی همواره در سازمان بورس جاری بوده است و به طور قطع یکی از مصادیق فرهنگ صنعت سینما است.

وی ادامه داد: در بازار سرمایه هم علاقه و هم نیاز به حضور صنعت سینما وجود دارد و هر دو حوزه می توانند از ظرفیت های یکدیگر بهره برداری کنند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ابراز داشت: هر چند موضوع راه اندازی صندوق جسورانه با محوریت صنعت سینما حایز اهمیت است اما با اهمیت تر از آن، مساله فرهنگ سازی برای بازار سرمایه و بورس است و امیدواریم با کمک صنعت فیلم سازی فرهنگ سازی لازم برای سرمایه گذاری صحیح محقق شود.

دکتر محمدی تصریح کرد: سازمان بورس با تمام توان برای راه اندازی این صندوق جسورانه تلاش می کند و علاقه مند است هر چه سریعتر مقدمات فعالیت آن در بازار سرمایه فراهم شود.

وی با ذکر این پیشنهاد که هم فیلم های در حال اکران و هم فیلم های در شرف ساخت می توانند از مزایای تامین مالی از طریق بازار سرمایه برخوردار شوند، ابراز امیدواری کرد: این کار ارزشمند هر چه سریعتر به ثمر نشیند و مقدمه ای برای حضور سایر حوزه های فرهنگی در بازار سرمایه باشد.

جهش سینما با تامین مالی از طریق بورس

در ادامه این نشست، حیدریان با اشاره به اینکه تامین مالی از طریق صندوق سرمایه گذاری گام بزرگی برای صنعت سینما به شمار می رود، گفت: با حضور دکتر شاپور محمدی، به عنوان سکاندار سازمان بورس، پیوند بازار سرمایه و فرهنگ امکان پذیر است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: صنعت سینمای کشور در مسیر جهش قرار گرفته و آینده روشنی دارد. سال گذشته میزان فروش در سینما افزایش یافت و امسال برای دومین سال پیاپی رشد بالای 20 میلیارد تومان را تجربه کردی که این موارد حکایت از حاکمیت یک وضعیت جدید دارد.

حیدریان به نیاز صنعت سینما با محور توسعه بازار فعلی و ایجاد بازارهای جدید اشاره کرد و گفت: چه در حوزه فیلم سازی و چه در حوزه توسعه زیرساخت های صنعت سینما می توان از امکانات بازار سرمایه بهره برداری کرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم شاهد توسعه صنعت سینما باشیم باید بتوانیم از ابزارهای متنوع مالی بهره بگیریم، ابراز داشت: بازار سرمایه یکی از بهترین راه های تامین مالی صنایع مختلف از جمله سینما است.

علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در پایان این نشست گفت سینمای ایران در مرحله گذار قرار دارد و با تهدیدهایی روبرو است و ادامه داد: امیدوارم پیوند بازار سرمایه و سینما، فرصتی جدید و عامل تقویت بنیان های سینمای ایران باشد.

کد خبر 391747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =