عرضه نخستین اوراق منفعت بازارسرمایه با سود ۲۰ درصد

فرابورس ایران اعلام کرد که نخستین اوراق منفعت بازارسرمایه از امروز (سه شنبه) به مدت دو ‌روز با نرخ سود ۲۰ درصد عرضه می شود.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از ایبِنا، در اطلاعیه فرابورس آمده است: عطف به نامه شماره ۱۲۲/۳۲۶۸۶ مورخ  ۹۶/۱۲/۱۴ سازمان بورس و اوراق بهادار به اطلاع می رساند وزارت امور اقتصادی و دارایی در نظر دارد به موجب مصوبه ۳۰۰۰۵/ت ۵۴۲۹۶ ه مورخ ۹۶/۰۳/۱۶ هیات وزیران و صورت جلسه مورخ ۹۶/۱۱/۲۹ کمیته جزء بند (ل) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور اوراق منفعت از طریق بازار ابزار های نوین مالی فرابورس ایران پذیره نویسی می شود.

بر همین اساس ۳۰ میلیون ورقه با مبلغ اسمی  یک میلیون ریال و نرخ اوراق ۲۰ درصد علی الحساب سالانه تا سر رسید با تاریخ پذیرش ۱۴ اسفند ماه ۹۶ و نماد اوراق افادا۱ منتشر خواهد شد.

 مدت این اوراق ۴۲ ماه و موعد پرداخت سود ۶ ماه یکبار است البته مبلغ کل اوراق ۲۰ هزار میلیارد ریال و مبلغ پذیرش شده نیز ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

این اوراق برای تامین مالی دولت برای بازپرداخت اصل  و سود اوراق سررسیده شده در سال ۹۶ ( موضوع بند (ح) تبصره ۵قانون بوده ۹۶ کل کشور) است.

حداکثر منافع قابل پراداخت پس از محاسبه سود قطعی حداکثر منفعت قابل پرداخت به دارندگان اوراق برابر  با قیمت اسمی اوراق بعلاوه سود معادل ۲۰/۱ درصد سالانه است.

همچنین حداقل منافع قابل پرداخت پس از محاسبه سود قطعی ، حداقل منفعت قابل پرداخت به دارندگان اوراق برابر با قیمت اسمی اوراق بعلاوه سود معادل ۲۰ درصد سالانه است.

 حداقل حجم هر سفارش ۱۰۰ ورقه و حداکثر خرید هر شخص حقیقی نامحدود است.

زمان شروع پذیره نویسی ۱۵ اسفند ماه تا ۱۶ اسفند ماه سال ۹۶ است.

این اولین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی شهریور چهارم(با مسئولیت محدود) به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی خواهد شد.

بر اساس ماده ۲۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، این اوراق معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

ارزش منافع مبنای انتشار در این اوراق برابر است با ۵۱ هزار میلیارد ریال و این منافع عبارت از: ۱۰۰ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ۱۰۰ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت سهامی ارتباطات زیر ساخت و ۷۸ درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی گاز ایران-(مادر تخصصی) است.

۱۸ هزار میلیارد ریال از این اوراق دارای متعهد پذیره نویسی به این شرح است: بانک سامان ۱۰ هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه بانک مسکن ۵ هزار میلیارد ریال و تامین سرمایه لوتوس پارسیان ۳ هزار میلیارد ریال و در صورت عدم فروش کامل اوراق تا سقف انتشار یعنی ۳۰ هزار میلیارد ریال، نسبت منفعت سرمایه گذاران از سود ویژه سهم دولت به میزان اوراق فروش رفته تعدیل خواهد شد. ضمن آنکه این اوراق فاقد بازارگردان است.

عمر این اوراق سه سال و نیم و سود علی الحساب آن ۲۰ درصد است که هر شش ماه یک بار توسط عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.

این اوراق به شیوه حراج به مدت ۲ روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران منتشر خواهد شد.

یادآور می شود که ورق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است و  در ازای پرداخت مبلغ معینی، به وی منتقل شده است؛ مانند گواهی حق اقامت در هتل معین برای روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یا سال معین، حق استفاده از یک ساعت پرواز برای مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای سال معین.

کد خبر 391700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =