تامین مالی ۳ هزار میلیارد تومانی دولت با انتشار اولین صکوک منفعت

این اولین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی شهریور چهارم(با مسئولیت محدود) به میزان ۳۰ هزار میلیارد ریال تامین مالی خواهد شد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی به منظور تسویه اصل و سود اوراق سررسید شده سال 1396 (موضوع بند(ح) تبصره (5) قانون بودجه سال 1396 کل کشور) اولین صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران را به ارزش 30 هزار میلیارد ریال منتشر می کند.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق افزود: این اولین مورد عملیاتی انتشار صکوک منفعت در بازار سرمایه ایران است که طی آن دولت از طریق شرکت واسط مالی شهریور چهارم(با مسئولیت محدود) به میزان 30 هزار میلیارد ریال تامین مالی خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: بر اساس ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، این اوراق معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

وی در خصوص صکوک منفعت دولت توضیح داد: ارزش منافع مبنای انتشار در این اوراق برابر است با 51 هزار میلیارد ریال و این منافع عبارتند از: 100 درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، 100 درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت سهامی ارتباطات زیر ساخت و 78 درصد سود ویژه سهم دولت در شرکت ملی گاز ایران-(مادر تخصصی).

ابوترابی افزود:  18 هزار میلیارد ریال از این اوراق دارای متعهد پذیره نویسی به این شرح است: بانک سامان 10 هزار میلیارد ریال، تامین سرمایه بانک مسکن 5 هزار میلیارد ریال و تامین سرمایه لوتوس پارسیان 3 هزار میلیارد ریال و در صورت عدم فروش کامل اوراق تا سقف انتشار یعنی 30 هزار میلیارد ریال، نسبت منفعت سرمایه گذاران از سود ویژه سهم دولت به میزان اوراق فروش رفته تعدیل خواهد شد. ضمن آنکه این اوراق فاقد بازارگردان است.

وی ادامه داد: عمر این اوراق سه سال و نیم و سود علی الحساب آن 20 درصد است که هر شش ماه یک بار توسط عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است.

ابوترابی اظهار داشت: این اوراق به شیوه حراج به مدت 2 روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران منتشر خواهد شد.

یادآور می شود که ورق منفعت سند مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معین خدمات یا منافع آینده از یک دارایی بادوام است و  در ازای پرداخت مبلغ معینی، به وی منتقل شده است؛ مانند گواهی حق اقامت در هتل معین برای روز معین، حق استفاده از خدمات آموزشی دانشگاه برای ترم یا سال معین، حق استفاده از یک ساعت پرواز برای مقصد معین و حق استفاده از خدمات حج یا عمره برای سال معین.

کد خبر 391697

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =