جلسه معرفی سهام سپ به بورس و فعالان بازار سرمایه برگزار شد

جلسه معارفه سهام سپ به بورس و فعالان بازار سرمایه، ظهر امروز با حضور مدیران ارشد شرکت پرداخت الکترونیک سامان (سپ)، اعضای هیئت مدیره بانک‌های سامان و رفاه، جمعی از شخصیت‌های شناخته‌شده صنعت بانکداری و پرداخت، نمایندگان سهامداران حقوقی این شرکت و جمعی از فعالان بازار سرمایه در هتل اسپیناس برگزار شد.

به گارش خبرنگار بورس آنلاین، در ابتدای این جلسه، سید ابراهیم حسینی‌نژاد مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان با اشاره به اینکه این شرکت درحال حاضر در بیش از صدها نقطه¬ی کشور به ارائه خدمات می‌پردازد، گفت: «امیدواریم این عرضه، فرصت خوبی برای همه سرمایه‌گذارانی باشد که قصد خرید این سهام را دارند.»

در ادامه ویدیویی با محوریت معرفی دستاوردها، پتانسیل‌ها و تاریخچه سپ، برای حاضرین پخش شد.

سپ به عنوان پانصد و بیستمین شرکت وارد بورس اوراق بهادار شده است. پرداخت الکترونیک سامان با بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان در سراسر کشور و داشتن بیشترین سهم در  تراکنش‌های اینترنتی در بین 12 شرکت PSP در کشور، 17 درصد از سهم بازار کل تراکنش‌های شاپرک در سه حوزه اینترنت، موبایل و پایانه فروشگاهی را در اختیار دارد.

«اجاره بهای دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی»، «کارمزد تراکنش‌ها از شاپرک» و «کارمزد فروش شارژ اپراتورها» سه جریان اصلی درآمدی سپ هستند که باعث شده است این شرکت در سال‌های 94، 95 و 96 به ترتیب 5.756 میلیارد ریال، 7.469 میلیارد ریال و 9.813 میلیارد ریال درآمد داشته باشد. سود خالص سپ در سال 96 به 1.472 میلیارد ریال بوده است که این مقدار نسبت به سال 95 رشدی  80 درصدی داشته است. همچنین بر اساس ترازنامه سال 1396، این شرکت 5.738 میلیارد ریال دارایی جاری، مشهود، نامشهود، اجاره‌ای و سرمایه‌گذاری  دارد که جمع حقوق صاحبان سهام مبلغ 3.356 میلیارد ریال است؛ علاوه بر این، مجموع بدهی‌های سپ در این سال، 2.381 میلیارد ریال است و پیش بینی می¬شود سود هر سهم در سال 96 به مبلغ 826 ریال باشد.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه پرداخت الکترونیک سامان به تازگی به عنوان شرکت دانش‌بنیان ثبت شده است، در آینده نزدیک شاهد بهره بردن این شرکت از معافیت‌های مالیاتی و بیمه‌ای خواهیم بود.

ریسک‌هایی که شرکت‌های PSP از جمله شرکت سپ با آن مواجه هستند، عبارتند از «ریسک‌های استراتژیک»، «ریسک‌های مالی»، «ریسک‌های عملیاتی» و «ریسک‌های تغییر قوانین» که مدیرعامل سپ، به روشنی چگونگی مدیریت این ریسک‌ها توسط سپ را برای حاضرین بیان کرد و اینکه سهم بازار سپ در 5 سال گذشته چگونه دوبرابر شده است.

شرکت پرداخت الکترونیک سامان اولین ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی در ایران، اولین ارائه‌دهنده دستگاه پین‌پد، اولین ارائه‌دهنده پرداخت مبتنی بر فناوری USSD در ایران، اولین ارائه‌دهنده مرکز ارتباط با مشتری در صنعت پرداخت، اولین دریافت‌کننده مجوز رسمی فعالیت از سوی بانک مرکزی ایران است.

دو سهامدار عمده شرکت سپ به ترتیب گروه مالی سامان با 58 درصد سهام و بانک رفاه با 30 درصد سهام هستند.

در ادامه ولی ضرابیه به عنوان یکی از  بنیان‌گذاران شرکت پرداخت الکترونیک سامان در این جلسه سخنرانی کوتاهی داشت؛ وی با اشاره به اینکه بیش از  14 سال پیش بنیان‌گذاران این شرکت با ادبیات استارتاپی با تفکر ایجاد مجموعه‌ای برای خدمت به مردم فعالیت‌شان را شروع کردند، گفت: «مدیران این مجموعه در ابتدا اصلا به این فکر نمی‌کردند به اندازه‌ای برسیم که امروز بتوانیم وارد بازار بورس شویم. نکته‌ای که در طول تمام این مدت ما را به جلو می‌راند، تعهد و اعتقاد به کاری بود که انجام می‌دادیم و با رویکرد پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات جلو آمدیم و امروز به اینجا رسیده‌ایم که وارد بازار بورس شویم.»

در ادامه برنامه معارفه، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و فعالان بازار بورس حاضر در جلسه دغدغه‌ها، ابهامات و سوالات خود را مطرح کردند و نمایندگان سهامداران سپ در این جلسه این سوالات و ابهامات پاسخ دادند.

کد خبر 391611

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =