سلطانی‌نژاد: سئوال بعد

هفته‌نامه بورس: ۱۰ سال پیش و با آغاز فعالیت بورس کالای ایران، قرار بر این بود تا اوضاع تشکل‌های صنعتی سامان پذیرد؛ اما تا به امروز که معاملات فراوانی در این سازمان صورت گرفته است، مشکلات همچنان گریبانگیر صنایع بوده و آنطور که باید به مشکلات آن‌ها رسیدگی نشده است. ازطرفی به دلیل فعالیت دلالی در این صنایع، تاسیس چنین سازمانی را می‌طلبید.

چندی پیش هم 20 تشکل صنعتی در راستای اصلاح ساختار بورس کالا، نامه‌ای را به مدیرعامل این شرکت نوشتند؛ این تشکل‌ها که شامل سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، سندیکای کاغذ و مقوای ایران، سندیکای صنعت برق ایران، اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران، انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین ایران و سندیکای صنایع آلومینیوم بودند، خواستار خروج عرضه‌کنندگان از هیات مدیره بورس کالا، قانونمندسازی عرضه‌های «مچینگ»، برنامه‌ریزی سالانه و فصلی عرضه‌ها، عرضه محصولات بالادستی خصولتی در رینگ صادراتی جهت شفافیت قیمت، درخواست تعیین ناظر بی‌طرف مثل قوه قضاییه جهت نظارت بر معاملات صورت پذیرفته در بورس کالای ایران و اجرای کامل مصوبات شورای رقابت درخصوص نحوه کشف قیمت پایه و عرضه‌ها در بورس کالای ایران بودند. به دنبال این ماجرا، پیگیری‌های فراوانی جهت حل این مشکلات از بورس کالای ایران صورت گرفت و همینطور تشکل‌ها، مشکلات خود را یکی پس از دیگری اعلام کردند؛ ولی مدیرعامل بورس کالا از پاسخگویی برای حل این مشکلات بازماند.

همچنان به حاشیه  رفتن

در هفته‌ای هم که گذشت آخرین نشست خبری مدیرعامل بورس کالای ایران در سال‌حاری و با محوریت گزارش عملکرد سال 96 و ارائه برنامه‌های این سازمان برای سال 97 برگزار شد که بازهم حامد سطانی‌نژاد از پاسخ دادن به این موضوع طفره رفت. وی در رابطه این موضوع، تنها به تشریح ساختار هیات مدیره بورس کالا بسنده کرد و به «هفته‌نامه بورس» گفت: ما ارتباط نزدیکی با صنایع پایین‌دستی برای خرید و فروش محصولات داریم. همچنین در حوزه پالایش مشتریان و تخصیص‌ها و قیمت‌های پایه تعامل داریم؛ یکی از درخواست‌های این 20 تشکل صنعتی، خروج عرضه‌کنندگان از هیات مدیره بورس کالا بود که به دلیل ساختار شرکتی بورس کالا و قانون تجارت، سهامداران هم می‌توانند عضو هیات مدیره هم باشند. بنابراین نمی‌توانیم این موضوع را برای آن‌ها حل کنیم.

روند معاملاتی سال 96

در این نشست حامد سلطانی‌نژاد با اشاره به به شاخص‌های بازار در سال ۹۶، گفت: بورس کالای ایران در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۹۶، سهم ۴۸ درصدی از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و با ارزش معاملات ۸۷۹ هزار میلیارد ریالی، رتبه اول را در بین سایر بورس‌ها کسب کرده است.

وی همچنین درخصوص آمار معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ گفت: ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در ۱۱ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد افزایش پیدا کرده و به بیش از یک میلیون و ۳۵ هزار میلیارد ریال بالغ شده که در ۱۱ ماهه سال‌جاری بالاترین رکورد تاریخی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران رقم خورده است.

وی ادامه داد: در این مدت ۲۴ میلیون و ۱۳۱ هزار تن محصول به ارزش ۴۴۶ هزار و ۳۵۳ میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴ درصدی در حجم و ۳۳ درصدی در ارزش معاملات را نشان می‌دهد. همچنین جمع معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران با افزایش ۲۷ درصدی حجم و ۶۱ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است؛ به‌طوری که بیش از ۳ میلیون و ۸۱۷ هزار قرارداد به ارزش ۵۷۹ هزار و ۱۴۳ میلیارد ریال در این بازار داد و ستد شده است. وی به تفکیک سهم گروه‌های کالایی از ارزش معاملات بازار فیزیکی در 11 ماهه سال ۹۶ پرداخت و گفت: محصولات صنعتی و معدنی با ارزشی حدود ۱۸۳ هزار میلیارد ریال معادل ۴۱ درصد بیشترین سهم از ارزش معاملات بازار فیزیکی را به خود اختصاص داده است. در این میان محصولات پتروشیمی با ارزشی معاملات ۱۳۹ هزار میلیارد ریال و سهم ۳۱ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته است. فرآورده‌های نفتی با ارزش معاملات ۹۰ هزار میلیارد ریالی معادل ۲۰ درصد، محصولات کشاورزی با ارزش معاملات ۳۱ هزار میلیارد ریالی معادل ۷ درصد و بازار فرعی با ارزش معاملات ۴ هزار میلیارد ریال و سهم یک درصدی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

رشد ۳۳ درصدی ارزش معاملات کالای فیزیکی

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به سهم انواع قراردادها از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی در 11 ماهه سال ۹۶ پرداخت و گفت: معاملات نقدی با سهم ۶۱ درصدی معادل ۲۷۳ هزار میلیارد ریال بیشترین سهم را از انواع قراردادها به خود اختصاص داده است. این درحالی است که معاملات سلف نیز ۳۹ درصد از ارزش کل معاملات بازار فیزیکی معادل ۱۷۳ هزار میلیارد ریال را از آن خود کرده است.سلطانی‌نژاد همچنین به میزان تأمین مالی انجام شده از طریق معاملات سلف و نسیه در بازار فیزیکی بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: محصولات صنعتی و معدنی با ارزش تأمین مالی ۱۳۶ هزار و ۷۳۳ میلیارد ریال معادل ۷۹ درصد بیشترین سهم را خود اختصاص داده است. در این میان محصولات پتروشیمی با ارزش تأمین مالی ۳۴ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است.

مدیرعامل بورس کالای ایران به میزان معاملات گواهی سپرده کالایی اشاره کرد و افزود: در ۱۱ ماهه امسال معاملات گواهی سپرده کالایی ذرت با ارزش ۴ هزار و ۲۱۱ میلیارد ریال سهم ۸۶ درصدی از ارزش این بازار را کسب کرده است. در این میان گواهی سپرده جو نیز با ارزش ۲۸۲ میلیارد ریال سهم ۶ درصدی و گواهی سپرده سکه طلا، پسته و زعفران نیز سهم ۸ درصدی از معاملات این بازار را به خود اختصاص دادند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به روند معاملات محصولات کشاورزی در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: در ۱۱ ماه سال امسال ۲ میلیون و ۷۹۱ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش ۳۱ هزار و ۲۲۹ میلیارد ریال در بورس کالای ایران دادوستد شد که بالاترین رکورد و بیشترین میزان معاملات صورت گرفته در این بازار از سال ۸۶ تاکنون بوده است. همچنین در ۱۱ ماه امسال ۳ میلیون و ۶۷۳ هزار تن محصول به ارزش ۱۳۸ هزار و ۶۸۵ میلیارد ریال در بازار پتروشیمی داد و ستد شده که ارزش و حجم معاملات این بازار نیز بیشترین ارزش و حجم معاملات از سال ۸۶ تاکنون بوده است. بررسی روند حجم معاملات قراردادهای آتی نیز نشان می‌دهد که این قراردادها نیز با معامله ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار قرارداد به ارزش ۵۷۹ هزار میلیارد ریال در ۱۱ ماه سال ۹۶ مواجه شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه این نشست به اقدامات مهم بورس کالا در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: سهم ۴۸ درصدی شرکت بورس کالای ایران از ارزش کل معاملات بازار سرمایه در ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۶، رشد ۳۹ درصدی ارزش کل معاملات بورس کالای ایران در یازده ماهه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۴ درصدی ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا در یازده ماهه ابتدایی سال و رسیدن به ۵۸۹ هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از مهم ترین اقدامات بورس کالا در سال 96 بوده است. وی در ادامه گفت: همچنین از رشد ۳۳ درصدی ارزش معاملات کالای فیزیکی در یازده ماهه امسال و رسیدن به ۴۴۶ هزار میلیارد ریال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۴۵ درصدی ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی و رشد ۶۱ درصدی ارزش معاملات بازار مشتقه در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در کنار ۹۴ انبار پذیرش شده و دارای نماد فعال در حوزه‌های مختلف کالایی می‌توان به عنوان دیگر اقدامات مهم امسال در بورس کالا اشاره کرد.

برنامه‌های آتی بورس کالا

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در ادامه این نشست برنامه‌های آتی بورس کالای ایران را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: تهیه سازوکار بازار معاملات تهاتری، راه‌اندازی معاملات حق امتیاز، راه‌اندازی معاملات اوراق خرید دین، راه‌اندازی حراج به روش مناقصه، ایجاد امکان تسویه چند مرحله‌ای، راه‌اندازی معاملات قرارداد آتی خاص، راه‌اندازی معاملات کشف پریمیوم، امکان‌سنجی راه‌اندازی معاملات مبتنی بر رویت براساس حراج حضوری، راه‌اندازی سیستم تسویه و مدیریت ریسک لحظه‌ای مشتریان، توسعه دارایی‌های پایه قراردادهای آتی، اختیار معامله، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی از مهم‌ترین برنامه‌های آتی بورس کالای ایران در سال ۹۷ است.

وی اضافه کرد: همچنین ایجاد بستر معاملات به پشتوانه قبض انبار همراه با بازبینی کلیه فرآیندهای پذیرش انبار و دستورالعمل آن، اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای محصولات گندم، جو، ذرت، برنج و دانه‌های روغنی در قالب عرضه فیزیکی و گواهی سپرده کالایی، اجرای سیاست حمایتی خرید توافقی برخی محصولات کشاورزی با اولویت زعفران، خرما، پسته و کشمش، اجرایی‌سازی بند الف ماده ۳۲ قانون برنامه ششم توسعه در راستای توسعه بازار محصولات کشاورزی و تدوین راهبرد بورس کالای ایران در حوزه کشاورزی از دیگر برنامه‌های آتی شرکت است. سلطانی نژاد گفت: بهبود نظام مالی شرکت در راستای بهبود کیفیت گزارشگری مالی، راه‌اندازی سامانه تحویل در راستای کاهش ریسک معاملات و تسهیل فرآیندهای داخلی، ایجاد اطمینان برای مشتریان نسبت به وجود بستر امن معاملاتی، راه‌اندازی سامانه مدیریت ارتباط با مشتریان در راستای افزایش رضایت مشتریان، بهبود و یکپارچه‌سازی سامانه‌های پذیرش مشتریان، کالا و انبار در راستای بهبود و تسهیل فرآیند پذیرش و افزایش رضایت مشتریان، طراحی و استقرار سامانه ثبت سفارش مشتریان از دیگر برنامه‌های آینده شرکت است.

رونمایی از قالب پایگاه اطلاع‌رسانی کالا خبر

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان این نشست از قالب جدید پایگاه خبری بورس کالای ایران با عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی کالا خبر رونمایی کرد.

وی با بیان اینکه پایگاه خبری بورس کالای ایران در راستای گسترش فعالیت‌های بورس کالا و نیاز به توسعه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی از امروز به‌طور رسمی با عنوان پایگاه اطلاع‌رسانی کالا خبر عملیاتی می‌شود، به برخی از قابلیت‌های جدید این پایگاه خبری اشاره کرد و گفت: ارتقاء زیرساختی و امنیتی، ارتقاء گرافیکی و بخش چندرسانه‌ای، دسترسی آسان به اطلاعات و آرشیو اخبار، نمایش جداول آنلاین آتی سکه و بازار فیزیکی به منظور ایجاد یک نمای کلی از معاملات در کوتاه‌ترین زمان، سهولت استفاده کاربران و انعکاس مستمر اخبار سایر رسانه‌ها در حوزه بورس کالا از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید این بخش است.

 

  • شماره ۲۳۹ هفته نامه بورس - صفحه۶
کد خبر 391592

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =