آمار اولین روز اوراق ایران خودرو با فروش ۳۶۰ میلیارد تومانی

اولین روز از اوراق مرابحه ایران خودرو با فروش ۳۶۰ میلیارد تومان و باقی ماندن ۳۴۰ میلیارد تومان دیگر همراه شد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از بورس پرس، در جریان معاملات دیروز بازار سهام ، فرایند پذیره نویسی اوراق 700 میلیارد تومانی صکوک مرابحه ایران خودرو با نرخ سود 18 درصدی و قیمت 100 هزار تومانی هر ورقه و با سررسید 4 ساله آغاز شد تا بزرگترین تامین بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه رخ دهد.

بررسی ها از جزییات این رویداد دیروز نشان می دهد در مجموع 360 میلیارد تومان از اوراق توسط کارگزاری بانک ملت عرضه و از سوی سه شرکت متعهد پذیره نویسی یعنی تامین سرمایه بانک ملت ، لوتوس پارسیان و امید خریداری شده است.

تامین سرمایه بانک ملت از سهم 350 میلیارد تومانی با نماد "صخود 0012"، دیروز اقدام به ایفای تعهد خرید 100 میلیارد تومانی کرد و تامین سرمایه لوتوس پارسیان همه تعهد 250 میلیارد تومانی در نماد "صخود 412" را انجام داد اما تامین سرمایه امید از سهم 100 میلیارد تومانی ، فقط 10 میلیارد تومان را در نماد "صخود 1412" خریداری کرده است.

با این اوصاف در حالی این سه شرکت در روزهای آینده می توانند اقدام به واگذاری کنند که آمارها نشان از عدم استقبال سرمایه گذاران از این اوراق دارد. به طوریکه تتها 3 سرمایه گذار حقیقی و یک حقوقی حاضر به خرید حجم بسیار ناچیزی شده اند که عمدتا" به علت عرضه اوراق گواهی بانک ها با سود 20 درصدی و جریمه شکست 14 درصدی است و اگر این اوراق قبل از تصمیم بانک مرکزی گرفته می شد، می توانست با آمارهای دیگری همراه شده و حتی در روز اول به اتمام رسد.

از دیگر عوامل عدم استقبال فعالان بازار سرمایه از اوراق مرابحه ایران خودرو ، نیاز شرکت های حقوقی وابسته به نهادها و سازمان ها به پول شب عید، برنامه های از پیش تعیین شده حقوقی ها، عدم تعیین نرخ جریمه شکست است اما متولیان این اوراق معتقدند امروز به احتمال 90 درصد، 340 میلیارد تومان باقی مانده امروز به فروش می رسد.

کد خبر 391459

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =