شانس کدامیک از انبوه سازان برای فروش پروژه ها بیشتر خواهد بود ؟

درروزهای اخیر تقاضا در گروه انبوه سازی رشد پیدا کرده است . برخی معتقدند با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد بهای تمام شده ساخت و ساز ، شانس رونق و افزایش ساخت و ساز در سال ۹۷ بالا خواهد بود .

افزایش تقاضا در بازار مسکن

به گزارش بورس آنلاین به نقل از بورس۷، مصطفی دانایی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق "ثشرق" در خصوص وضعیت بازار مسکن گفت: تقاضا در بازار مسکن افزایش یافته و این افزایش تقاضا ترکیبی از تقاضای واقعی و تقاضای سرمایه گذاری بوده است.  معمولا، افزایش تقاضا در هر بازار افزایش قیمت نیز در پی خواهد داشت.

هنوز قیمت مسکن تغییر چندانی نداشته و افزایش قیمت هایی که گاه مشاهده می شود، در حد ۵ تا ۶ درصد و ناشی از تحریک تقاضا بوده است.

رشد هزینه های ساخت و ساز و کاهش حاشیه سود

دانایی در خصوص رشد بهای تمام شده ساخت و ساز گفت :البته هزینه های ساخت و بهای تمام شده مسکن در سال های اخیر رشد داشته و حاشیه سود ساخت و ساز بسیار کمتر شده است. با توجه به اینکه چرخه ساخت یک ساختمان به عنوان محصول تولیدی انبوه سازان ۲ تا ۳ سال به طول می انجامد؛ حاشیه سود هر پروژه می بایست حداقل ۳۰ درصد باشد تا اجرای پروژه سودآور بوده و ساخت و ساز رونق گیرد. حاشیه سود پروژه های ساختمانی به ۱۰ درصد رسیده و این رقم، منطقی نیست. سازندگان خرد رغبت چندانی به ساختمان سازی ندارند و تولید مسکن توسط انبوه سازان هم به حداقل خود رسیده است. به سبب مازاد عرضه در سال های قبل، هنوز بازار مسکن با تعادل عرضه و تقاضا فاصله دارد؛ اما موج تورمی در اقتصاد کشور موجب افزایش قیمت مسکن خواهد شد. تورم انتظاری، موجی از افزایش تقاضا در بازار مسکن ایجاد کرده است.

انبوه سازانی که در سبد خود املاک مسکونی داشته باشند شانس بیشتری جهت فروش پروژه ها خواهند داشت

وی در خصوص رونق در بخش تجاری عنوان کرد : بهترین اتفاقی که می تواند سبب رونق ساخت و ساز شود، افزایش قیمت مسکن خواهد بود.البته رونق نسبی که از آن صحبت می شود، شامل املاک مسکونی بوده و املاک تجاری همچنان با رکود دست و پنجه نرم می کنند. با این وضعیت، انبوه سازانی که در پرتفوی خود املاک مسکونی داشته باشند، نسبت به سازندگان املاک تجاری، شانس بیشتری جهت فروش پروژه ها و تحقق بودجه خود خواهند داشت.

نوسازی بافت فرسوده جذابیت بالایی ندارد

این کارشناس بازار مسکن در رابطه با تاثیر طرح نوسازی بافت فرسوده بر بازار مسکن بیان کرد: هر چند حجم قابل توجهی از املاک کشور، جزء بافت فرسوده می باشند؛ ولی فعلا نوسازی بافت فرسوده جذابیتی برای سازندگان ندارد.

حجم تراکمی که به بافت های فرسوده تخصیص می یابد، پایین می باشد؛ چرا که امکانات زیربنایی برای حجم بالای مسکن در این گونه مناطق وجود ندارد. بنابراین از یک سو انبوه سازان تمایلی به ورود به این حوزه ندارند و از سوی دیگر مالکان بافت های فرسوده و سازندگان خرد هم توان نوسازی این مناطق را ندارند. مگر آنکه تمهیداتی همچون افزایش تراکم برای بافت های فرسوده اندیشیده شود تا سرمایه گذاری در این بخش جذاب تر شود.

کد خبر 391304

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =