ارزشگذاری "شوینده"؛ ۶۰ درصد NAV

همزمان با عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت مديريت صنعت شوينده توسعه صنعتی بهشهر در بازار سرمایه، نشست خبری روز جاری با حضور معاون ناشران و اعضا شرکت بورس و برخی از مدیران ارشد "شوینده" برگزار شد تا همراه با کشف قیمت سهام این مجموعه بار دیگر به بررسی و تشریح وضعیت عملیاتی شرکت تازه وارد بورسی پرداخته شود.

بر اساس گزارش بورس آنلاین، در این نشست روح الله حسینی مقدم، معاون ناشران و اعضا شرکت بورس عنوان کرد: قبل از انجام برنامه عرضه اولیه شرکت مديريت صنعت شوينده توسعه صنعتی بهشهر گزارش عملکرد کلیه شرکت های زیرمجموعه آن منتشر شد تا این مجموعه کاملا شفاف به اهالی بازار سرمایه معرفی شود.

روش متفاوت ارزشگذاری سهام "شوینده"

حسینی مقدم به روش قیمت گذاری هر سهم "شوینده" در فرآیند کشف قیمت اشاره کرد و گفت: روش قیمت گذاری سهام این شرکت با توجه به ماهیت فعالیت آن نسبت به سایر شرکت هایی که در سال جاری برای اولین بار در بورس معامله شدند، متفاوت است. بر این اساس، با توجه به اینکه شرکت مديريت صنعت شوينده توسعه صنعتی بهشهر دارای پرتفوی بورسی و غیربورسی است، خالص ارزش روز دارایی های آن (NAV) ملاک ارزشگذاری "شوینده" قرار گرفته است.

توصیه مهم به مدیران "شوینده"

وی با بیان اینکه نقدشوندگی سهام شرکت موضوع مهمی در روند معاملات "شوینده" به شمار می رود، در این خصوص ابراز داشت: توصیه جدی به مدیران شرکت در خصوص افزایش نقدشوندگی سهام آن می شود. چراکه نقدشوندگی سهام زیرمجموعه های بورسی این مجموعه همچون گلتاش، پاکسان و ساینا چندان مناسب نیست و باید شرایط نقدشوندگی زیرمجموعه های مذکور بهبود یابد. بر این اساس مشاور شرکت باید به گونه ای عمل کند که نقدشوندگی سهام بهتر شود تا معاملات رونق یابد و از دستکاری قیمتی جلوگیری شود.

افزایش صادرات محصولات، برنامه اصلی شرکت

در ادامه داراب وکیلی، مدیر عامل شرکت مديريت صنعت شوينده توسعه صنعتی بهشهر ضمن معرفی شرکت اظهار داشت: این مجموعه در تولید صابون و خمیردندان برند اول را در بازار فروش محصولات در اختیار دارد و در تولید سایر محصولات نیز جزو برندهای نخست به شمار می رود.

وکیلی در خصوص صادرات محصولات تولیدی شرکت گفت: این مجموعه در نظر دارد تا هلدینگ شوینده صادرات محور شود و در این راستا زیرساخت ها و برنامه های اجرایی متعددی طراحی شده است. در این شرایط، توسعه بازارهای هدف صادراتی یکی از مهمترین برنامه های هلدینگ به شمار می رود و در کشورهای پاکستان، افغانستان و ارمنستان بازاریابی های متعددی می شود.

مزیت های اصلی هلدینگ شوینده

به گفته وی تولید مواد مصرفی مورد نیاز تولید توسط زیرمجموعه های هلدینگ، دسترسی اسان به حمل و نقل ریلی و بکارگیری نیروهای متخصص و برخورداری از تکنولوژی روز دنیا از جمله مزیت های "شوینده" به شمار می رود.

قیمت جذاب "شوینده"برای سرمایه گذاران

همچنین جعفری، مشاور  این عرضه اولیه در شرکت کارگزاری بانک ملی در خصوص ارزشگذاری سهام شرکت مديريت صنعت شوينده توسعه صنعتی بهشهر عنوان کرد: همانطور که عنوان شد، هلدینگ شوینده با توجه به ماهیت فعالیت آن بر اساس (NAV) قیمتگذاری شده است. بدین ترتیب با احتساب ارزش روز سهام سه زیرمجموعه بورسی آن همچون گلتاش، پاکسان و ساینا و بهای تمام شده زرمجموعه های غیر بورسی "شویند" بازه قیمتی 2.600 ریال تا 2.730 ریال تعیین شده که حدود 60 درصد از (NAV) محاسبه می شود و برای سرمایه گذاران بسیار جذاب به نظر می رسد.

هلدینگ از افزایش نرخ ارز منتفع می شود

جعفری در خصوص اثرگذاری افزایش نرخ ارز بر وضعیت سودآوری شرکت اظهار داشت: با توجه به صادرات بیش از 20 درصدی محصولات تولیدی به کشورهای خارجی، افزایش بهای تمام شده تولید ناشی از رشد نرخ ارز تبعات منفی بر وضعیت سودآوری این مجموعه در پی نخواهد داشت و برآیند افزایش بهای خرید مواد اولیه و رشد نرخ فروش محصولات به نفع شرکت خواهد بود.

بر اساس این گزارش، سهام شرکت مديريت صنعت شوينده توسعه صنعتی بهشهر پس از پایان معاملات روز جاری بازار سرمایه به ازای هر سهم 2.730 ریال قیمت خورد و به معامله گران آنلاین نیز تعداد 629 سهم اختصاص یافت. در مجموع حدود160.000 کد معاملاتی در این عرضه اولیه مشارکت کردند.

 

کد خبر 391169

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =