تحلیل بنیادی "شوینده" آماده عرضه اولیه و پیش بینی استقبال سهامداران

امروز ۱۰درصد سهام هلدینگ صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر عرضه اولیه می شود و یک کارگزاری با ارایه تحلیلی بنیادی در مورد قیمت گذاری و وضعیت استقبال سهامداران نظر داده است.

امروز عرضه اولیه 10 درصد از سهام مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر در بورس انجام و طی آن 100 میلیون سهم در محدوده قیمتی آن 260 تا 273 تومان و با حداکثر سهمیه هر کدحقیقی و حقوقی 1500 سهم برای عموم واگذار می شود.

این شرکت 100 میلیارد تومانی وابسته به توسعه صنایع بهشهر دارای شرکتهای پاکسان،گلتاش،ساینا،مروارید هامون،آلی شیمی قم،یاران توسعه بهشهر و پاکسان ایروان بوده و در این میان کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات ، تحلیلی بنیادی از "شوینده" ارایه و در مورد قیمت گذاری و ضعیت استقبال سهامداران نظر داده است.

"شوینده" بعد از شرکت های به پرداخت ملت، مبین وان کیش، هتل کوثر اصفهان ، چدن سازان ، های وب، تولید و صادرات ریشمک ، لیزینگ شرق ، آسیا سیر ارس ، پگاه آذربایجان شرقی ،فولاد کاوه جنوب، تامین سرمایه امید و شیر و گوشت زاگرس شهرکرد، سیزدهمین شرکت تازه وارد بازار سهام در سال جاری بشمار می رود.

معرفی شرکت

فعالیت اصلی شرکت با توجه به سرمایه گذاری های صورت گرفته در شرکت های زیرمجموعه، فعالیت در صنعت شوینده است. این صنعت یکی از صنایع با اهمیت در کشور به شمار می آید و برندهای مختلف بازاری رقابتی را در داخل دارند چرا که در حال حاضر ۲۲۰ شرکت در صنعت شوینده کشور فعالیت می کنند و البته برخی از آن ها موفق به صادرات محصولات خود شده اند.

رقابت شدید در این صنعت موجب شده شرکتها همواره با ارائه تخفیفات و تبلیغات سعی در گسترش سهم بازار خود داشته باشند. در بخش صادرات نیز در سال گذشته از ۱۳۸ میلیون دلار صادرات فرآورده های بهداشتی، ۱۰۰ میلیون دلار ناشی از فروش شوینده است. نیمی از فروش صنایع بهداشتی به عراق اختصاص دارد، افغانستان و پاکستان و ترکمنستان و تاجیکستان نیز از بزرگترین واردکنندگان محصولات بهداشتی از ایران هستند.

صادرات کشور در سال ۹۶ برابر با صابون حمام و دستشویی ۱۴۵،۰۰۰ دلار، صابون شست و شو ۳۱۴،۲۰۵ دلار، صابون رختشویی ۵،۲۹۶،۷۲۱ دلار، صابون مایع ۲۳۲،۴۰۹ دلار و ودر مایع گرانول برای شستشو و پاکیزگی اعم از دستی و ماشینی ۳۳،۳۴۵،۱۵۹ دلار بوده و حجم تناژی بازار صنعت شوینده در کشور ۱،۳۸۰،۰۰۰ تن است که حجم بازار آن به نرخ مصرف کننده ۶۴،۰۰۰ میلیارد ریال است و سهم ایران نیز از بازار شوینده جهان ۰٫۵۲% است.

در بین شرکت های شوینده زیرمجموعه، شرکت پاکسان مهم ترین شرکت گروه محسوب می شود و از برندهای محصولات این شرکت می توان به برندها سپید، رخشا، گلی، ارکید، برف، سیو، گلنار و عروس اشاره کرد. همچنین صادرات محصولات شرکت نیز به واسطه شرکت زیرمجموعه به نام شرکت مروارید هامون صورت می گیرد.

از آنجا که درآمد این شرکت ناشی از سرمایه گذاری در شرکت های شوینده است، ابتدا به بررسی کلی فروش و بهای تمام شده شرکت های گروه می پردازیم و سپس پورتفوی سرمایه گذاری شرکت را بررسی می کنیم.

فروش

فروش شرکت های زیرمجموعه برای سال مالی منتهی به 30 آذر 96 برابر با 6،551 میلیارد ریال پیش بینی شده و 6% افزایش را نسبت به سال 1395 نشان می دهد و در سال 1397 نیز با 30% افزایش نسبت به سال 1396 به رقم 8،429 میلیارد ریال پیش بینی شده است. درآمد شرکت اصلی نیز برای سال 1397 به رقم 392 میلیارد ریال پیش بینی شده  که 11% کاهش را نسبت به سال 1396 نشان می دهد.

روند فروش شرکت های گروه :

در سال های اخیر با وجود درگیری با فضای رکودی روند فروش مقداری شرکت نیز رو به رشد بوده  و به نظر ارائه تخفیفات و کاهش نرخ های فروش موجب نوساناتی در مبلغ فروش شده است. همچنین مجموع فروش شرکت های زیرمجموعه در سال 1396 نسبت به 1395 رشدی 5% را نشان می دهد و رشد فروش صادراتی در سال 1396 نیز حدودا 10% پیش بینی شده است.

فروش صادراتی شرکت عمدتا پودر است و محصول سهمی 55.5 درصدی در صادرات شرکت دارد.

ترکیب فروش محصولات شرکت های زیرمجموعه در سال 1396 :

با توجه به نمودار بالا، عمده ی فروش محصولات این شرکت به صابون و پودر و شامپو اختصاص دارد.

قیمت گذاری محصولات صنعت شوینده بر مبنای تصویب پیشنهاد قیمت در انجمن شرکت های شوینده است و سپس توسط سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده قیمت نهایی به عموم مصرف کنندگان تعیین می شود. البته در سال های اخیر به علت رقابت شدید در بازار محصولات بهداشتی، شرکت ها محصولات را با تخفیفات قابل توجهی عرضه می کرده اند.

همچنین قراردادهای فروش شرکت ها عمدتا با به پخش منعقد می شود. اخیرا شرکت در شفاف سازی تصریح کرده شرکت به پخش توزیع کننده انحصاری انواع محصولات داخلی شرکت های تولیدی زیرمجموعه این هلدینگ از جمله پاکسان، گلتاش و ساینا است. چارچوب و تعاملات با این شرکت ها با شرکت به پخش به صورت جداگانه طبق قرارداد سالانه و به همراه فهرست محصولات شرکت تعیین می شود. تخفیفات نیز توسط هیئت مدیره این شرکت ها اعمال می شود.

بهای تمام شده

بهای تمام شده شرکت برای سال مالی منتهی به 30 آذر 96  برابر با 5،034 میلیارد ریال پیش بینی شده که 15% افزایش به سال 1395 نشان می دهد. بهای تمام شده شرکت های گروه در سال 1395 برابر با 4،358 میلیارد ریال بوده است. در سال 1397 نیز بهای تمام شده گروه با 33% افزایش نسبت به سال 1396 به رقم 6،684 میلیارد ریال برآورد شده است.

تولید شرکت های زیرمجموعه در سال های اخیر:

بنا بر نمودار بالا، تولیدات شرکت در سال های اخیر تفاوت قابل توجهی با سال جاری نداشته است. کاهش تولید در سال 94 عمدتا از ناحیه کاهش تولید شرکت مروارید هامون بوده است.

ظرفیت پیش بینی شرکت پاکسان به عنوان بزرگترین شرکت زیرمجموعه در سال 1396 :

حاشیه سود ناخالص شرکت های زیرمجموعه :

در بین شرکت های زیرمجموعه، حاشیه سود ناخالص گلتاش با نسبت 37.2% در سال 1396 بالاتر از بقیه ی شرکت هاست و در این بین مدیریت یاران توسعه نیز حاشیه سود ناخالص منفی دارد. گفتنی است گلتاش که با نماد “شگل” در بازار سرمایه حضور دارد سهمی 26.9% در مجموع فروش شرکت های زیرمجموعه دارد.

سرمایه گذاری

بهای تمام شده  پورتفوی سرمایه گذاری شرکت در پایان آذر ماه سال 1396 برابر با 776 میلیارد ریال بوده است. البته عمده  بهای تمام شده شرکت ناشی از سرمایه گذاری در شرکت های بورسی است.

ترکیب پورتفوی سرمایه گذاری شرکت بر مبنای بهای تمام شده :

مطابق نمودار بالا، سه شرکت بورسی زیرمجموعه بیشترین سهم را از منظر بهای تمام شده به خود اختصاص می دهند. همچنین در بین شرکت های زیرمجموعه، شرکت گلتاش بیشترین سهم را در درآمد سرمایه گذاری شرکت به خود اختصاص می دهد.

ترکیب درآمد سرمایه گذاری شرکت :

مطابق نمودار بالا شرکت های گلتاش و پاکسان مجموعا با سهم 95% از درآمد سرمایه گذاری شرکت، بیشترین تاثیر را بر درآمد مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر دارند.

صورت های مالی شرکت

جداول زیر ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت را نمایش می دهد.

صورت سود و زیان پیش بینی شرکت در سال 1396 به شرح زیر است:

سایر نکات

- درآمد های سال 97 شرکت های زیرمجموعه با فرض 20 درصد افزایش نرخ محصولات و 7% افزایش مقدار فروش برآورد شده است.

- بهای تمام شده محصولات شرکت نیز با فرض افزایش هزینه مواد به میزان 38%، دستمزد مستقیم 15% و سربار با 10% برآورد شده است.

نتیجه گیری

خالص ارزش سرمایه گذاری های شرکت به ازای هر سهم برابر با 4،784 ریال است. با فرض بازگشایی قیمت سهام شرکت در محدوده 2،730 ریال، قیمت سهام این شرکت معادل 57% از خالص ارزش دارایی ها خواهد بود.

با فرض افزایش قیمت سهام شرکت تا محدوده 70% از NAV انتظار می رود بازار از سهام شرکت استقبال کند. همچنین این شرکت برای سال 1397 سود خالص هر سهم را به رقم 420 ریال پیش بینی کرده که معادل عرضه سهم با P/E حدود 6.4 واحد است.

 

  • منبع: کارگزاری آبان
کد خبر 391139

اخبار مرتبط

  • «شوینده» واگذار کرد

    «شوینده» واگذار کرد

    شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر از واگذاری ۲.۸۶ درصد سهام شرکت پاکسان (سهامی عام)، به قیمت هر سهم ۲۵,۸۸۰ ریال خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =