۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
اتاق فکر فولادسازان

یادداشت/ سروش فولادچی، دبیر همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران؛ بسیاری از صنایع بالادستی کشور متاثر از زنجیره فولاد است؛ به‌طوری که کمتر صنعتی را می‌توان یافت که از زنجیره فولاد به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم تاثیر نپذیرد.

صنعت فولاد ایران به‌عنوان یکی از صنایع مادر همواره یکی از تاثیرگذارترین صنایع در پیشرفت کشور در طول بیش از ۵۰ سال گذشته بوده و در این مسیر فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. تلاش دولت و صنعتگران در پنج سال گذشته، بازگرداندن این صنعت به مسیر پیشرو با اصلاح تصمیم‌ها و فرآیندها بر مبنای تحلیل دقیق از فرصت‌ها و چالش‌ها بوده است.  از جمله چالش‌های پیش روی صنعت فولاد ایران، لزوم به‌روزرسانی فناوری در آن است. بهره‌وری صنعت فولاد ایران در مقایسه با رقبا نیاز به افزایش دارد تا امکان رقابت در بازارهای بین‌المللی برای کشورمان فراهم‌ آید. گسترش و به‌روزآوری تکنولوژی نیز جز از طریق تعامل سازنده با متخصصان بین‌المللی و گفت‌وگوهای رو در رو میسر نخواهد شد. از سوی دیگر، لازمه دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی اتکا به تولید داخلی، تامین سرمایه بین‌المللی، توجه به بازارهای خارجی، آشنایی با آخرین فناوری‌های جهانی و توان رقابتی است. در نتیجه، تدقیق، شناخت فرصت‌ها و چاره جویی برای تهدیدها در بخش فولاد، از معدن تا بازار مصرف، اهمیتی دوچندان دارد.  ذکر این نکته نیز ضروری است که بازگویی، بررسی، تحلیل و ارائه راه‌حل‌ها، جز با انعکاس دقیق نقاط قوت و ضعف، جمع‌آوری و تفسیر داده‌های آماری واقعی و با محور قراردادن گزارش‌های مستدل میسر نخواهد شد. برگزاری همایش «چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» فرصتی است تا با رصد دقیق این صنعت و ارتباط پیوسته با مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز آن، زمینه پیگیری مطالبات جامعه صنعتی و فعالان اقتصادی، در کنار ارائه آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردهای صنعت فولاد فراهم شود. امری که با همت دست‌اندرکاران و پشتیبانی متولیان و صاحب‌نظران این صنعت و با تاکید بر شنیدن صدای متخصصان و دلسوزان و همفکری با آنها ضمن تبیین ضرورت اطلاع‌رسانی شفاف در بخش‌های اقتصادی، بستر لازم را برای انتشار سندی مدون برای طبقه‌بندی دستاوردها، نقاط قوت و ضعف، راه‌حل‌ها و پیش نیازها فراهم می‌سازد. گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» با شناخت صحیح وظیفه رسانه‌ای خود امیدوار است با توسعه و نوآوری همه جانبه در برگزاری این دوره، بستر لازم برای گسترش آگاهی از فرصت‌ها و چالش‌ها فراهم‌ آید. به این منظور کیفیت محتوایی بالا در سخنرانی‌های کلیدی، برگزاری نمایشگاه جانبی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی و برنامه‌ریزی برای تشکیل نشست‌های تجاری دوجانبه، در دستور کار این دوره از همایش است. حضور بیش از ۵۰ شرکت تراز اول داخلی و بین‌المللی، مشارکت بیش از ۷۰۰ نفر از متولیان حوزه فولاد، ‌برگزاری میزگرد تخصصی با عنوان «چالش‌های تامین مواد اولیه، ‌فروش و صادرات محصولات» در کنار قریب به ۲۰ سخنرانی تخصصی در حوزه‌های مختلف از مواد اولیه تا محصولات نهایی و نزدیک به ۱۲ کارگاه آموزشی تخصصی، ‌نویدبخش برگزاری رویدادی در شأن فعالان این حوزه و کمک به توسعه پایدار صنعت فولاد کشور است.

 

 

  • منبع: دنیای اقتصاد
کد خبر 390907

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =