ادارات ساعت ۱۰ و بورس ساعت ۹ آغاز شد

یخ‌بندان شدید در معابر و خیابان‌ها، استانداری تهران را مجاب به آغاز کار ادارات با دو ساعت تأخیر در دیروز و امروز کرده است، با این منطق که عموم مردم از جمله کارگزاران با درد سر و مشکل پیش‌بینی نشده مواجه خواهند شد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از فارس، سازمان بورس و اوراق بهادار با وجود اطلاعیه استانداری تهران مبنی بر آغاز به کار ادارات دولتی و بانک‌ها با دو ساعت تأخیر در روز جاری، اما آغاز معاملات در بازار سرمایه را طبق روال هر روز رأس ساعت 9 صبح اعلام کرده است.

به گفته نهاد ناظر بازار سرمایه ، تأخیر در فعالیت بازار پول، اثری بر تسویه وجوه و معاملات پایاپای نداشته و این سیستم همانند روزهای گذشته به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، اطلاعیه عمومی استانداری تهران که ناشی از بارش سنگین برف در دو روز گذشته و یخ بندان معابر عمومی داشته، معلوم نیست چرا از سوی سازمان بورس با تفسیر دیگری مواجه شده و همچنان بر عدم تغییر ساعت معاملات برای فعالان بازار از جمله کارگزارها اصرار ورزیده است.

در این ارتباط علی بهشتی روی مدیر معاملات یک کارگزاری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس گفت: در موارد این چنینی کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار تنها نقش فرمایشی را برای صنف کارگزاری و بازار سرمایه بازی می‌کند و از نظر اولویت‌های تصمیم‌گیری نتوانسته جایگاه موثری ایفا کند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات کانون کارگزاران به مثابه حیاط خلوت برای منافع جناحی و یا رقابت‌های غیر بورسی تبدیل شده است، بر لزوم حفظ حقوق همه ذی نفعان بازار سرمایه از جمله کارگزار تاکید کرد و گفت: چنانچه تصمیمی از سوی یک نهاد حکومتی و یا ارگان بالاسری نظارتی بنا بر شرایط ویژه از جمله حوادث غیر مترقبه گرفته و ابلاغ می‌شود، در راستای حفظ جان مردم و جلوگیری از اخلال در انجام درست فعالیت‌ روزمره صورت می‌گیرد، در حالی که سازمان بورس صرف اینکه سیستم تسویه معاملات در اتاق پایاپای ایرادی ندارد و تأخیر در آغاز فعالیت بانک‌ها خللی دراین سامانه ایجاد نمی‌کند، تفسیر دیگری از ابلاغیه استانداری تهران برای آغاز به کار فعالیت‌های بازار سهام دارد.

این کارگزار بورس تهران با بیان اینکه سامانه معاملات بورس و فرابورس با توجه به زمان پیش گشایش از ساعت 8 و 30 دقیقه صبح آغاز می‌شود، افزود:کارگزار باید تا پیش از آغاز این زمان ، پای سیستم معاملات کارگزاری حاضر شود و این در حالی است که یخبندان شدید در معابر و خیابان‌ها استانداری تهران را مجاب به آغاز کار فعالیت همه ادارات با دو ساعت تأخیر در دیروز و امروز کرده است، چرا که این منطق وجود داشته که با وضعیت کنونی، عموم مردم از جمله کارگزار برای رسیدن به موقع پای میز کار خود از جمله سامانه معاملات با درد سر و مشکلات پیش بینی نشده‌ای مواجه خواهند شد.

به گفته وی تصمیم سازمان بورس برای آغاز بدون تأخیر فعالیت‌های امروز بازار در حالی است که شواهد نشان می دهد، کارمندان بخش‌هایی از سازمان بورس از ساعت 10 صبح کار  خود را آغاز کرده‌اند.

بهشتی روی ادامه داد:پیش از این دوره هایی بوده که سازمان بورس به دلایل مبهم در سامانه معاملات که هیچ گاه به روشنی علت آن اعلام نشده، اقدام به تغییر ساعت معاملات بازار کرده و این در حالی است که در هیچ یک از قوانین و مقررات بازار سرمایه تغییر ساعت معاملات از سوی ناظر بازار وجود ندارد.

شرکت‌های کارگزاری به عنوان نهادهای مالی تحت نظارت سازمان بورس مطابق با قانون تجارت به عنوان شرکت‌های سهامی خاص هستند و با توجه به مشخص بودن زمان تسویه معاملات نمی‌توان بهانه معطلی معامله گر پای سیستم کارگزار را به عنوان دلیل عدم تأخیر زمان معاملات دانست.

بررسی‌ها نشان می‌دهند برخی کارگزاران در شهرهای تبریز و اردبیل به دلیل بارش سنگین برف و برودت هوا نتوانسته به محل کار خود بروند.

کد خبر 390898

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =