تأمین مالی ۳۰۰۰ میلیاردی "کگل" با انتشار اوراق اجاره

با انتشار اوراق گل گهر میزان اوراق بهادار منتشره در بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون بالغ بر ۲۹۳ هزار میلیارد ریال خواهد بود که نسبت به تأمین مالی صورت گرفته در مدت مشابه سال گذشته به مبلغ ۱۹۸ هزار میلیارد ریال بیش از ۴۸ درصد رشد داشته است.

با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به منظور تأمین بخشی از سرمایه در گردش و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه شرکت سرمایه پذیر نسبت به انتشار سه هزار میلیارد ریال اوراق اجاره اقدام می کند.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا، علی بیگ زاده میلانی، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان این مطلب افزود: این اوراق که در بورس اوراق بهادار تهران عرضه می شود، دوره عمر 4 ساله داشته و مقاطع پرداخت سود آن هر 3 ماه یک‌بار از تاریخ انتشار است.

این مقام مسئول در سازمان بورس اظهار داشت: ناشر اوراق اجاره گل گهر شرکت واسط مالی اردیبهشت سوم است و ضمانت پرداخت اصل و فرع آن بر عهده بانک پارسیان خواهد بود. همچنین شرکت های تامین سرمایه امید و تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مسئولیت بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی آن را بر عهده دارند و عامل پرداخت همانند سایر اوراق بدهی منتشر شده در سنوات قبل، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

به گفته وی، درآمد دارندگان اوراق اجاره به نسبت مبلغ اسمی اوراق در اختیار به کل مبلغ اسمی اوراق اجاره منتشر شده محاسبه می شود و کارمزد و هزینۀ پذیره‌نویسی اوراق توسط بانی آن یعنی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر پرداخت خواهد شد.

بیگ زاده افزود: با انتشار اوراق گل گهر میزان اوراق بهادار منتشره در بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون بالغ بر 293 هزار میلیارد ریال خواهد بود که نسبت به تأمین مالی صورت گرفته در مدت مشابه سال گذشته به مبلغ 198 هزار میلیارد ریال بیش از 48 درصد رشد داشته است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که چه شرکت هایی می توانند نسبت به انتشار اوراق بدهی اقدام کنند، گفت: شرکت های سهامی عام، سهامی خاص، تعاونی ها و سایر نهادها و مؤسساتی که شرایط دستورالعمل های انتشار اوراق را داشته باشند می توانند نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار انواع اوراق بهادار بدهی اقدام کنند.

 وی در خصوص این که انتشار اوراق بدهی از سوی شرکت ها چه پیامی برای سهامداران و سرمایه گذاران به همراه دارد، این موضوع را از منظر تئوری علامت دهی مورد بررسی قرار داد و افزود: به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی، مدیریت نسبت به سرمایه گذاران و سایر ذینفعان اطلاعات بیشتری در مورد فرصت های رشد، سودآوری، جریانات نقدی و چشم انداز آتی شرکت در اختیار دارد و لذا بهتر می تواند وضعیت آینده شرکت را پیش بینی کند. بنابراین از دیدگاه تئوری علامت دهی برخی از اقدامات مدیریت می تواند کیفیت جریانات نقدی و توانمندی شرکت در زمینه پشتیبانی از پرداخت های نقدی به موقع را علامت دهی کند. بر این اساس وقتی شرکتی نسبت به انتشار اوراق بدهی اقدام می کند حداقل دو پیام به بازار مخابره می کند.

بیگ زاده این پیام ها را چنین بر شمرد: اول اینکه، در تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی پرداخت به موقع اصل و فرع اوراق به دارندگان اوراق از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی شرکتی نسبت به انتشار اوراق بدهی و تأمین مالی از این طریق اقدام می کند در خصوص کیفیت ساختار مالی و نظم جریانات نقدینگی خود اطمینان زیادی دارد؛ چرا که امکان استمهال بدهی در این نوع تأمین مالی وجود ندارد و پرداخت های ناشی از اوراق می بایست در زمان های مقرر و به موقع صورت پذیرد. پس شرکت به طور غیر مستقیم به سرمایه گذاران فعلی و آتی این علامت و پیام را می دهد که جریانات نقدی از کیفیت خوبی برخوردار است و امکان ایفای تعهدات در موعد مقرر وجود دارد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه در خصوص دومین پیام انتشار اوراق توسط شرکت ها نیز افزود: منابع مالی تأمین شده از طریق ابزارهای بدهی در خدمت توسعه کسب و کار شرکت و یا اصلاح ساختار مالی آن قرار می گیرد. اقدام به انتشار اوراق این پیام را در بر دارد که مدیریت برای تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه فعالیت ها روش هایی را انتخاب کرده که هزینه سرمایه پایین تری دارند و در بلند مدت می توانند برای سهامداران ارزش بیشتری ایجاد کنند.

بیگ زاده چنین نتیجه گرفت که پیام ها و علامت های مربوط به انتشار اوراق و ورود نقدینگی جدید به شرکت، توسعه عملیات و برنامه ریزی برای بهبود وضعیت آتی شرکت، اعتماد سرمایه گذاران و بازار را در پی دارد.

کد خبر 390877

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =