بازار سرمایه وارث تلاش‌های بی‌وقفه‌

به گفته دکتر محمدی در طول ۱۰ سال آغازین فعالیت بورس در مجموع ۱۵ میلیارد تومان معامله انواع اوراق بهادار بود که ۸ میلیارد تومان آن مربوط به سهم و ۷ میلیارد تومان آن به اوراق قرضه اختصاص داشت.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم نکوداشت پنجاهمین سال فعالیت بازار سرمایه کشور، این بازار را وارث تلاش های بی وقفه، از خودگذشتگی ها و فراز و فرودهایی دانست که که بر آن گذشته است.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی در این مراسم گفت اولین بار در سال 1312 موضوع لزوم تأسیس بورس در کشور مطرح و به دنبال آن در سال 1315 اولین اقدامات اجرایی آغاز شد. مشاوران به خدمت گرفته شدند، فضا در محوطه تعیین شد ولی به دلایلی که از آن بی خبریم تا حوالی جنگ جهانی دوم  تاسیس بورس محقق نشد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: پس از پایان جنگ جهانی و خروج اشغالگران از کشور و گذشت چندین سال بالاخره مذاکرات برای تاسیس بورس در سال 1337 مجدد آغاز شد و این بار نیز تا سال 1345 که قانون بورس به تصویب رسید موضوع به تعویق افتاد.

دکتر محمدی اظهار داشت: در آن سال شورای بورس آغاز به کار کرد؛ کمیته حسابداران خبره برای پذیرش شرکت ها تأسیس شد و حق پذیرش اوراق بهادار تعیین، اساسنامه بورس تدوین و تصویب شد. کارگزاران انتخاب شدند و وجه تضمین و کارمزدشان مشخص و بورس راه اندازی شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بالاخره تخته سیاه و گچ نوشتن قیمت سهام و زنگ اعلام انجام معاملات مهیا شد و در پانزدهمین روز بهمن 1346 معامله روی سهام دو شرکت نفت پارس و بانک توسعه صنعتی و معدنی آغاز شد. هر چند معاملات در چند سال اول فقط دو روز در هفته و یک نیم ساعت در روز بود و این آغازی بود آرام برای رونق و نشاطی که امروز شاهد آن هستیم.

دبیر شورایعالی بورس با بیان اینکه در سال آغازین فقط یک و نیم میلیون تومان معامله انجام شد،اظهار داشت: البته برای کمتر از دو ماه و برای سال بعد ارزش معاملات به دوازده میلیون تومان رسید. در آغازین روزهای فعالیت بورس اسناد خزانه و دستور پرداخت درصد اصلی معاملات را به خود اختصاص می داد ولی با حضور بیشتر بخش خصوصی سهام درصد بیشتر معاملات را از آن خود کرد و معامله سهام محور بازار سرمایه کشور شد.

وی گفت: پس از ده سال تعداد شرکت های بورسی به 102 شرکت رسید و ارزش معاملات سالانه هم به 4.5 میلیارد تومان رسید. همچنین تعداد کارگزاران از یک به 26 کارگزار رسیده بود.

به گفته دکتر محمدی در طول 10 سال آغازین فعالیت بورس در مجموع 15 میلیارد تومان معامله انواع اوراق بهادار بود که 8 میلیارد تومان آن مربوط به سهم و 7 میلیارد تومان آن به اوراق قرضه اختصاص داشت. همچنین تعداد شرکت های پذیرفته شده بورس از 2 در آغاز به 102 در ده سالگی رسید و تعداد کاگزاران از 26 کارگزار بیشتر نشد و یک شرکت سرمایه گذاری در سال 1354 برای خصوصی سازی از طریق بورس تأسیس شد.

دکتر محمدی با اشاره به تحولات بازار سرمایه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت:متاسفانه جنگ تحمیلی سال های کم رونقی را برای دوره 10 ساله دوم بورس رقم زده بود. در طول سال های 1359 و 1360، هیچ سهمی معامله نشد ولی کمی اوراق قرضه باقی مانده از قبل معامله شد. در طول 10سال دوم 20 میلیارد تومان ارزش کل معاملات بود.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: سال‌های جنگ تحمیلی را سال های رکود بازار سرمایه به دلیل شرایط خاص کشور برشمرد و گفت: در دهه ٧٠ سرمایه‌گذاری‌ها افزایش یافت و معاملات الکترونیک شد و تابلوی الکترونیک جای تخته سیاه را گرفت.

محمدی اظهارداشت: در حالی که تعداد شرکت های بورسی در سال ١٣٧٦، ٢٦٣ شرکت بود، این تعداد در سال ١٣٩٦ به ٥٨٥ شرکت رسید.

وی ادامه داد: در آذرماه سال ١٣٨٤ بالاخره قانون جدید بورس به تصویب رسید و در سال ١٣٨٨ قانون تکمیلی آن نیز مصوب شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در ٢ سال اخیر بازار بدهی جایگاه خوبی در تامین مالی دولت یافت و پروژه‌های تولیدی و شرکت‌های دانش‌بنیان از آن بهره‌مند هستند.

دبیر شورایعالی بورس گفت: در حال حاضر ارزش بازار بدهی به ١٦٠ هزار میلیارد تومان رسیده و بانک ها، شرکت ها و دولت ها از منافع این پیشخوان بهره مند شده اند.

کد خبر 390873

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =