اعمال ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید در "سبزوا"

شرکت سیمان سبزوار یکی از شرکت های سیمانی ۱٫۲ میلیون تنی در ناحیه ی مرکزی کشور می باشد که پس از دوره ی رونق شرکت های سیمانی عمدتا با سرمایه ی مردمی پذیره نویسی و راه اندازی شد.

 این شرکت که از آغاز فعالیت خود فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرده است، در سال های اخیر به دلیل رکود اقتصادی عمدتا زیان ده بوده است و یک بار نیز با استفاده از معافیت مالیاتی افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها از مشمولیت ماده ی ۱۴۱ قانون تجارت خارج شده است.

این شرکت در آخرین گزارش خود مربوط به دوره ی ۱۲ ماهه ی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ سود هر سهم خود را  رقم ۴۴۷ ریال اعلام نموده است. این در حالی است که شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ به ازای هر سهم ۱۵۱ ریال زیان محقق کرده بوده است.

از عوامل افزایش سود خالص هر سهم برای دوره ی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ نسبت به سال ۹۵ می توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • افزایش قابل توجه سایر درآمدهای عملیاتی تحت تاثیر استفاده از ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و تبدیل وام ارزی شرکت به وام ریالی که درآمد ۱۹۱ میلیارد ریالی برای شرکت محقق کرده است.

توضیح: تسهیلات دریافتی شرکت از بانک سپه در قالب اعتبارات اسنادی خرید ماشین الات کارخانه به مبلغ ۲۸،۶۶۵،۵۵۷ یورو بوده است که با استفاده از ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به تسهیلات ریالی به مبلغ ۱،۱۲۲ میلیارد ریال با نرخ ۱۵% به صورت یک جا تا پایان اسفند ۱۳۹۶ یا اقساطی تبدیل شده است.

با توجه به اینکه دلیل رشد سود خالص شرکت تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی بوده است به سایر جزئیات صورت سود و زیان می پردازیم:

فروش

فروش شرکت در سال مالی ۱۳۹۶ به رقم ۷۰۵ میلیارد ریال پیش بینی شده بود و در گزارش منتهی به دوره ی ۱۲ ماهه نیز به همان رقم ۷۰۵ میلیارد ریال محقق شد که افزایشی ۱۱ درصد را نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته نشان می دهد.

روند فروش شرکت در سال های اخیر به شرح زیر است:

مطابق نمودار بالا، روند درآمدی شرکت در این سال ها عمدتا رو به رشد بوده است، منتهی نرخ رشد آن حدودا 9% می باشد که حاکی از عملکرد نامناسب شرکت و فضای رکودی قابل توجه در بخش صنعت سیمان می باشد. عمده ی فروش شرکت با توجه به موقعیت جغرافیایی، داخلی است و تنها 4.5% از محصولات آن صادر می شود.

ترکیب فروش شرکت نیز به شرح زیر می باشد:

همانطور که مشاهده می شود عمده ی فروش به صورت پاکتی می باشد که نرخ های بالاتری نیز دارد و البته حاشیه سود ناخالص فروش سیمان فله 37% و سیمان پاکتی 30% می باشد.

نرخ های فروش

نرخ های فروش شرکت به شرح زیر می باشد:
همانطور که مشاهده می شود نرخ های فروش شرکت نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. به نظر می رسد با ادامه ی صادرات مازاد سیمان داخل به عراق و افغانستان و افزایش سرمایه گذاری های داخلی و رونق بخش ساختمان این نرخ ها پایدار بماند و در صورت عدم تحقق این موارد شاهد روند نه چندان جذاب فروش در گروه سیمان باشیم.

گفتنی است مقدار فروش سیمان در سال 1396 و 1395 نسبت به 1394 کاهشی بوده است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده ی درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی 1396 به رقم 482 میلیارد ریال بوده است که افزایشی 5.2% را نشان می دهد و حاکی از کاهش حاشیه سود ناخالص نسبت به آخرین پیش بینی شرکت می باشد.

ترکیب بهای تمام شده ی شرکت به شرح زیر می باشد:

سربار ساخت شرکت بیشترین سهم از بهای تمام شده را به خود اختصاص می دهد. همچنین هزینه ی جذب نشده از تولید نیز سهمی نزدیک به سربار ساخت دارد و با افزایش تولید شرکت این مهم برطرف خواهد شد. البته با توجه به وضعیت فعلی صنعت سیمان امید چندانی به این مسئله نیست.

در سال جاری شرکت  138 روز به دلیل تعمیرات اساسی کوره و 88 روز به دلیل قطع گاز و 18 روز به دلیل شکستن غلطک کوره و 32 روز به دلیل افت فشار گاز با مشکل تولید مواجه بوده است.

بررسی ترازنامه

شرکت در سال جاری موفق به تبدیل بخشی از مطالبات خودش به ملک شده است و متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب بازار مسکن، این املاک به فروش نرسیده است. در حال حاضر بهای تمام شده ی تمام املاک آماده برای فروش شرکت 362 میلیارد ریال می باشد.

نتیجه گیری

نرخ های فروش شرکت در سال 1396 رشد مناسبی یافته اند ولی با این حال روند مقداری فروش شرکت در سال جاری نیز مطلوب نبوده است و شرکت کمتر از ظرفیت فعالیت می کند. با این حال افزایش قابل توجه سود خالص شرکت ناشی از تبدیل تسهیلات ارزی به ریالی بوده است و عملیات اصلی شرکت در سال جاری سود چندانی نداشته است. لازم به ذکر است که شرکت مبلغ 28،665،557 تسهیلات یورویی داشته است که با استفاده از ماده 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به تسهیلات ریالی به مبلغ 1،122 میلیارد ریال با نرخ 15% تبدیل شده است.

با توجه به اعمال ماده ی 20 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر توسط بانک سپه انتظار می رود این اتفاق برای سایر شرکت ها نظیر ارفع و مپنا و غیره نیز بیفتد.

 

  • منبع: کارگزاری آبان

 

کد خبر 390712

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =