بازطراحی و رونمایی از سامانه پس از معاملات در آینده نزدیک

به گفته فهیمی، عمده فعالیت های سامانه های پس از معاملاتی، مبتنی بر مجموعه ای از مقررات بومی است و از این رو فرایند بومی سازی به اندازه طراحی و تدوین یک سامانه، زمان بر و هزینه بر است. از این رو حتی در کشورهایی که از خارج سیستم خریداری کرده اند، مجموعه ای از ماژول ها را خودشان نوشته اند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، از برنامه ریزی این شرکت برای بازطراحی سامانه پس از معاملات و رونمایی از آن در آینده نزدیک خبر داد .

به گزارش بورس آنلاین به نقل از سنا، حسین فهیمی گفت: سال گذشته در اسفندماه این سامانه به شکل آزمایشی راه اندازی شد و به اصطلاح به صورت گرم زیر بار رفت و دو سه روز هم با آن معامله شد تا عملکرد واقعی آن ارزیابی شود.

وی افزود: بعد از این اقدام، اشکالات این سامانه به پیمانکار آن ارجاع شد تا اولا مجددا روی آن کار کند و برخی تغییرات جدید را هم که در سیستم های جدید معاملاتی اتفاق افتاده بود، اعمال کند و ثانیا سناریوی راه اندازی جدیدی را ارائه دهد که راه اندازی آن هیچ گونه اختلالی در روند جاری فعالیت های بازار ایجاد نکند .

فهیمی با بیان اینکه پیمانکار سامانه پس از معاملات ، دوباره آن را آماده کرده است، اظهار داشت: داریم برنامه ریزی می کنیم که یک پلان راه اندازی دیگری را ارائه دهیم. ممکن است بخش هایی را تا پایان سال به تدریج وارد فرآیند عملیاتی کنیم و سایر بخش ها را هم نگه داریم تا بیشتر روی آن کار کنیم.

 مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به فرایندی که در دیگر کشورها برای پیاده سازی سامانه هایی از این دست طی می شود، گفت: من در کشورهای مختلف هم که سیستم های تسویه و پایاپای مختلف را بررسی کردم، به استثنای بعضی کشورهای کوچک، بقیه کشورهایی که از بازار سرمایه قابل توجهی برخوردارند، بخش هایی از سیستم های پس از معاملات را خودشان نوشته  و توسعه داده اند.

وی افزود: عمده فعالیت های سامانه های پس از معاملاتی، مبتنی بر مجموعه ای از مقررات بومی است و از این رو فرایند بومی سازی به اندازه طراحی و تدوین یک سامانه، زمان بر و هزینه بر است. از این رو حتی در کشورهایی که از خارج سیستم خریداری کرده اند، مجموعه ای از ماژول ها را خودشان نوشته اند.

به گفته فهیمی، شرکت سپرده گذاری مرکزی، به سمتی رفته که سیستم جامعی را بنویسد و همچنان روی این سیستم کار می کند تا با نیازهای روز تطبیق داده شود .

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در پایان تصریح کرد: فعالیت ها، خدمات و زیرساخت های  قبل و بعد از معاملات ما بسیار گسترده است . ما نگاه به خارج نداریم اما در برخی بخش ها مثل سیستم های مدیریت ریسک مرکزی و سیستم های تسویه و پایاپای اوراق مشتقه که دانش و امکانات کمتری در داخل داریم، می خواهیم از تکنولوژی روز در جهت ارتقای استانداردها استفاده کنیم .

خاطرنشان می شود: سامانه جدید پس از معاملات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه پس از تجربه‏ موفق سامانه‏ تسویه و پایاپای نت کلیر که از سال 1390 به صورت پیوسته مورد استفاده کارگزاران قرار گرفته ، مطابق زمان بندی از پیش تعیین شده، آماده‏ بهره برداری در آینده نزدیک است.

این سامانه به صورت هیبریدی کامل عمل کرده و ذینفعان مختلف اعم از کارگزاری ها، ناشران، بورس ها و غیره می‏توانند سرویس های مورد نیاز خود را با اتصال به پلتفورم تحت وب این سامانه در اختیار گیرند.

کد خبر 390707

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =