توضیح درباره سوء تفاهم بزرگ بورس/ اعتباردهی کارگزاران به سهامداران پرجا است

دبیر کل کانون کارگزاران بورس تلقی برخی فعالان از تغییر یا حذف اعتبارات را سوء تفاهمی بزرگ دانست و تاکید کرد: اعتبارات کارگزاران به سهامداران پرجا است.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از بورس پرس، روح ا... میرصانعی ، درباره این موضوع که انتشار پیام دیروز و امروز شرکت های کارگزاری به سرمایه گذاران مبنی بر امکان خرید در هر روزکاری تنها به میزان مانده بستانکار حساب و حذف اعتبار به مشتریان ، منجر به افت قیمت ها و شاخص شده، توضیح داد: این برداشت برخی از فعالان، سوء تفاهم بزرگی بوده که ناشی از برداشت های نادرست است.

وی ادامه داد: دستورالعمل تخصیص اعتبار به مشتریان شرکت های کارگزاری که از سال 91 ابلاغ و اجرایی شده، هیچ تغییر نکرده و همچنان اجرایی است. بنابراین کارگزاران می توانند به هر میزان و مانند گذشته به مشتریان خود اعتبار دهند.

این مقام مسئول تاکید کرد: در این میان تنها قرار است با راه اندازی سامانه مدیریت ریسک ، اعتبار کارگزاران به مشتریان ثبت شود تا از بروز مشکلات ناشی از بد حسابی برخی سهامداران و یا اشتباه معامله گران جلوگیری شود.

میرصانعی ادامه داد: در حال حاضر نحوه اعتباردهی کارگزاران به مشتریان که گاه با اشتباه مدیران و معامله گران همراه است، شفاهی بوده و در جایی هم ثبت نمی شود. اما با راه اندازی سامانه مدیریت ریسک ، هر کارگزاری می تواند به هر میزان به مشتریان اعتبار دهد و در این میان تخصیص اعتبار به جای شفاهی به صورت سیستمی خواهد بود.

وی با بیان اینکه پیام صادره از سوی برخی شرکت های کارگزاری به مشتریان غیر رسمی است، در مورد زمان راه اندازی سامانه مدیریت ریسک هم به بورس پرس توضیح داد: پیام صادره غیر رسمی بوده و سامانه مدیریت ریسک هم هنوز راه اندازی نشده است. در حال حاضر مرحله دریافت اطلاعات مربوط به مانده نقد و اعتباری مشتریان و انتقال به مدیریت فناوری بورس تهران طی می شود و قرار است بعد از تکمیل اطلاعات ، سامانه نامک به صورت رسمی آغاز بکار کند .

براساس این گزارش، پیام منتشر شده از عصر دیروز به این شرح است: سرمایه گذاران محترم، در جهت اجرای فاز اول سامانه مدیریت ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار، به اطلاع می رساند از روز یکشنبه مورخ 96/11/01 خرید در هر روز کاری، تنها به میزان مانده بستانکار حساب شما نزد کارگزاری در پایان ساعت اداری روز قبل و مبلغ حاصل از فروش طی همان روز، میسر می باشد.

لازم به ذکر است واریز وجه به حساب کارگزاری در صورت اعلام تا ساعت 16 قابل ثبت می باشد.

کد خبر 390698

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =