تحلیل بنیادی شرکت سرمايه‌گذاری صندوق‌ بازنشستگی

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری که در بورس تهران با نماد وصندوق مورد معامله قرار میگیرد در حقیقت یکی از هلدینگ های صندوق بازنشستگی کشوری می باشد و عمده ی سرمایه گذاری های این مجموعه در بخش های انرژی محور نظیر نفت، گاز و پتروشیمی می باشد.

سهام وصندوق در طی سه ماه اخیر ۱۱٫۹% بازدهی و در طول یک سال اخیر نیز ۳۳٫۸% بازدهی نصیب سهامداران شرکت نموده است. با توجه به پورتفوی سهام شرکت و رشد ارزش پورتفوی، بازدهی مثبت این شرکت با رشد زیرمجموعه ها قابل توضیح است. همچنین میانگین حجم ۳۰ روزه به طور روزانه ۸٫۷۳ میلیون سهم و میانگین حجم ۲۰۰ روزه به طور روزانه ۲٫۸۵ میلیون سهم می باشد که حاکی از نقدشوندگی مناسب سهم می باشد.

براساس گزارش ماهانه پرتفوی شرکت منتهی به آذر ۹۶ بهای تمام شده پرتفوی شرکت مبلغ ۳۲،۲۳۵ میلیارد ریال می باشد. نمودار زیر سهم شرکت های بورسی و غیر بورسی از بهای تمام شده پرتفوی شرکت را نمایش می دهد.

همچنین نمودار زیر ترکیب پرتفوی شرکت را براساس سرمایه گذاری در صنایع مختلف نمایش می دهد:

همانطور که از نمودار فوق مشخص است عمده پرتفوی شرکت مربوط به مواد و محصولات شیمیایی، فرآورده های نفتی کک و سوخت هسته ای، فلزات اساسی . ساخت محصولات فلزی است.

ارزش بازار پرتفوی بورسی شرکت در آذر ماه 96 مبلغ  46،025 میلیارد ریال که نمودار زیر ترکیب پورتفوی بورسی شرکت به شرح زیر می باشد:

همانطور که از نمودار فوق مشخص است حدود 74 درصد از پرتفوی بورسی شرکت مربوط به پتروشیمی جم، پتروشیمی فن آوران، پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خارک و نفت ایرانول می باشد. این شرکت مالک 23.72 درصد پتروشیمی جم، 16.37 درصد پتروشیمی فن آوران،4.42 درصد پالایش نفت اصفهان و 19.66 درصد نفت ایرانول و 7.32 درصد پتروشیمی خارک می باشد. همچنین این شرکت مالک 10.7 درصد سهام شرکت نفت پاسارگاد می باشد.

نمودار زیر ترکیب پرتفوی غیر بورسی شرکت را نمایش می دهد.

همانطور که از نمودار فوق مشخص است حدود 75 درصد پرتفوی غیر بورسی شرکت مربوط به شرکت های صبا فولاد خلیج فارس، پتروشیمی ایلام، صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان،‌ پتروشیمیران، فولاد اکسین خوزستان می باشد.

این شرکت مالک 75 درصد از شرکت صبا فولاد خلیج فارس،‌ 17.01 درصد شرکت پتروشیمی ایلام،‌ 51 درصد صنایع پتروشیمی مسجد سلیمان، 30 درصد فولاد اکسین خوزستان و 10.8 درصد پتروشیمی امیر کبیر می باشد.

همچنین شرکت پتروشیمیران سهمی 10 درصدی را در پورتفوی وصندوق دارد و در عمل وصندوق به صورت مستقیم مالک 17.5% این شرکت و با توجه به مالکیت جم بر 34.27% از سهام پتروشیمیران، با این تفاسیر وصندوق به صورت مستقیم و غیرمستقیم مالک 25.6% از پتروشیمیران می باشد.

پتروشیمیران نیز مالک نیمی از شرکت پلی پروپیلن جم می باشد. این شرکت برای سال 1396 درآمد هر سهم خود را 5،482 ریال پیش بینی کرده بوده است که به احتمال زیاد این سود افزایش خواهد یافت و به واقع این شرکت در پورتفوی وصندوق ارزش افزوده ای 389 میلیارد ریالی دارد.

در بین شرکت های غیر بورسی شرکت های گروه مدیریت ارزش سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی برزویه نیز از سودآورترین شرکت های وصندوق می باشد.

ترکیب پورتفوی شرکت به علت جهت گیری به سمت صنعت پتروشیمی و بخش های مختلف صنعت، از شرایط مناسبی برخوردار است. شرکت در بخش قیر سهامدار نفت پاسارگارد، در بخش الفین سهامدار جم، در بخش متانول سهامدار شخارک و شفن، در روانکار سهامدار شرانل و در پالایشی سهامدار پالایشگاه نفت اصفهان می باشد و در این بین سهام پتروشیمی جم بیشترین تاثیر را بر پورتفوی شرکت دارد.

شرکت پیش بینی نموده که در سال مالی 96 مبلغ 291 ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید و در نظر دارد 75 درصد از سود سال 96 را در مجمع تقسیم نماید. 6 ماهه نیز مبلغ 101 ریال حدود 35 درصد آن را محقق نموده است. شرکت در سال مالی جاری مبلغ 6،906 میلیارد ریال سود حاصل از سرمایه گذاری برآورد نموده است که حدود نیمی از آن از محل سرمایه گذاری در شرکت پتروشیمی جم می باشد. شرکت های زیر بیشترین سهم را در درآمد سرمایه گذاری شرکت دارند:

 

در سال جاری با توجه به افزایش نرخ های بین المللی نفت و  نرخ دلار در داخل به ویژه در نمیه دوم سال شاهد افزایش قیمت فروش محصولات بسیاری از شرکت های زیر مجموعه وصندوق هستیم. پتروشیمی جم پیش بینی نموده برای سال 96 مبلغ 1787 ریال سود به ازای هر سهم محقق نماید. با توجه به روند افزایشی پلی اتیلن سبک و سنگین و رشد دلار در هفته های اخیر امکان افزایش سودآوری این شرکت تا نزدیکی 2،000 ریال نیز وجود دارد. همچنین این شرکت مالک متانول ساز هایی همچون شفن و شخارک می باشد. قیمت متانول نیز روند افزایشی داشته از قیمت حدود 300 دلار (سی اف آر چین) از اواسط مرداد ماه به قیمت های بالاتر از 400 دلار فعلی رسیده است. به این ترتیب سود سال جاری شرکت های متانول سازی در بازار سرمایه در سال جاری نسبت به سال گذشته متحول شده است. پتروشیمی فن آوران سود هر سهم سال مالی جاری را با افزایش 70 درصدی نسبت به سال گذشته مبلغ 4،494 ریال به ازای هر سهم و پتروشیمی خارک نیز با افزایش 84 درصدی مبلغ 3،488 ریال به ازای هر سهم اعلام نموده اند که این افزایش سودآوری در سال مالی آتی وصندوق منعکس خواهد شد. شفن نرخ متانول را برای سه ماهه  آخر سال 310 دلار و شخارک 330 دلار و نرخ دلار را نیز به ترتیب 38،500 ریال و 40،000 ریال در نظر گرفته شده است. بنابراین در صورت تثبیت نرخ های فعلی متانول شاهد احتمال تعدیل مثبت جزئی و کمتر از 10 درصد در نماد های شفن و شخارک وجود دارد. البته لازم به ذکر است که با توجه به روند تکمیل طرح های پتروشیمی انتظار داریم در سال آتی بین 3 تا 5 میلیون به ظرفیت تولید متانول کشور اضافه گردد که رقم تاثیر گذاری در عرضه متانول منطقه می باشد. باین حال براساس گزارشات بین االمللی احتمال بهره برداری از طرح های جدید MTO ( تولید اولفین از متانول) در دنیا نیز وجود دارد که می تواند تا حدی اثر منفی افزایش عرضه فوق بر قیمت ها را خنثی نماید.

پالایش نفت اصفهان نیز برای سال جاری سود 894 ریالی را پیش بینی نموده که این سود با توجه به نفت 55.8 دلاری و ارز مبادله ای 34،984 ریالی برای چهار ماه آخر سال لحاظ شده است. به این ترتیب با توجه به نفت اوپک که در حال حاضر در محدوده 67.5 دلار قرار دارد و با توجه به نرخ دلار مبادله ای که 36،554 ریال می باشد. در این شرایط احتمال تعدیل مثبت بیش از 30 درصدی نیز در سودآوری شرکت وجود دارد.

شرکت نفت پاسارگاد برای سال جاری 375 ریال سود به ازای هر سهم برآورد نموده که با توجه به نرخ های فعلی فروش امکان تعدیل مثبت 20 درصدی و رسیدن سود به 430 ریال نیز وجود دارد.

مطابق نمودار بالا، یکی از موثرترین شرکت ها در ترکیب درآمد سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری، سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر می باشد. این شرکت که از جمله شرکت های پتروشیمی خوراک مایع و تولیدکننده ی پلی اتیلن می باشد در 6 ماهه ی سال جاری به ازای هر سهم خود 554 ریال سود محقق کرده است که 11% کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد. این شرکت در سال 1395 به ازای هر سهم 1،310 ریال سود محقق کرده است و نماد وصندوق در پیش بینی سال جاری خود سود هر سهم این شرکت را 1،182 ریال در نظر گرفته است.

فروش شرکت در شش ماهه ی سال 1396 نیز بالغ بر 14،644 میلیارد بوده است که 27% رشد نسبت به دوره ی مشابه سال گذشته را نشان می دهد. شرکت در دوره ی 9 ماهه موفق به ثبت فروش 22،226 میلیارد ریالی شده است که معادل 83% از فروش سال گذشته می باشد. با توجه به این موارد می توان پیش بینی داشت پتروشیمی امیرکبیر برای سال 1396 درآمد سود هر سهم خود را نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داد.

در پرتفوی غیربورسی سهام صبافولاد خلیج فارس به چشم می خورد. این شرکت ظرفیت تولید سالانه 4.8 میلیون تن آهن اسفنجی و 4.2 میلیون تن شمش فولاد را دارا می باشد که فاز اول آن تولید آهن اسفنجی به ظرفیت 1.5 میلیون تن و شمش بیلت و بلوم و بیم بلنگ به ظرفیت 1.5 میلیون تن در سال می باشد. که بر اساس اخبار منتشره در حال حاضر با پیشرفت 93 درصد در مراحل پایانی اجرا است و در بهمن سال جاری به بهره برداری خواهد رسید. این شرکت گندله را عمدتا از شرکت گل گهر خریداری نموده و  به شمش فولاد تبدیل می کند. بنابراین انتظار داریم در سال آتی شرکت صبا فولاد خلیج فارس بتواند از محل بهره برداری از فاز اول سود گزارش نماید.

پتروشیمی ایلام نیز به منظور استفاده از محصولات اتان،C3+ و C5+ پالایشگاه ایلام طراحی و در دو فاز عملیاتی تعریف گردید. فاز نخست مجتمع شامل واحد پلی اتیلن سنگین، خط لوله اتیلن، یوتیلیتی و آفسایت، برق و بخار و ایستگاه تقلیل فشار بود كه عملیات اجرایی واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت تولید 300 هزار تن در آبان ماه 1392 در مدار تولید قرار گرفته است، میزان تولید این واحد در سال گذشته حدود 145 هزار تن بوده است. فاز دوم مجتمع شامل پروژه هاي الفین و سولفورزدایی خوراک میباشد که  پروژه سولفورزدایی در مرداد ماه سال جاری به بهره برداری رسیده و پیش بینی شده پروژه االفین تا پایان سال 96 به بهره برداری برسد. با به بهره برداری رسیدن این فازها ظرفیت وتنوع تولیدی شرکت به طور چشم گیری تغییر میابد.

پتروشیمی مسجد سلیمان نیز در سال 91 مطالعات احداث آن به منظور تولید 680 هزار تن آمونیاک و 1 میلیون تن اوره در سال انجام شد که از سال 94 عملیات اجرایی ان آغاز گردید و پیش بینی میشود برای سال 98 به بهره برداری کامل برسد. خوراک این پروژه 905 هزار تن گاز طبیعی است که شرکت ملی گاز وظیفه تامین آن را برعهده  دارد

با توجه به ترکیب پورتفوی مناسب این شرکت، می توان از شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی به عنوان یک گزینه ی کم ریسک و مناسب برای سرمایه گذاری در بخش انرژی و مشتقات نفت نام برد. شرکت اخیرا سال مالی خود را از 31 شهریور ماه به 29 اسفندماه تغییر داده است و میانگین درصد تقسیم سود خالص شرکت در سال های اخیر 83%‌ بوده است. با توجه به کسری منابع سهامدار عمده، انتظار می رود سیاست تقسیم سود حداکثری در این شرکت ادامه دار باشد.  همچنین در ترازنامه 9 ماهه شرکت مبلغ 5178 میلیارد ریال سود انباشته (19ریال سود به ازای هر سهم گزارش شده است.

محاسبه NAV

همانطور که اشاره شد بیش از 53 درصد از بهای تمام شده شرکت در سهام خارج از بورس سرمایه گذاری شده که عمدتا با توجه به سود برآوردی شرکت و نسبت P/e گروه های مربوطه در بازار سرمایه ارزش گذاری شده است. پرتفوی بورسی شرکت نیز با توجه به قیمت سهام حال حاضر در بازار سرمایه لحاظ شده است. جهت بروز رسانی حقوق صاحبان سهام نیز از صورت های مالی 9 ماهه منتهی به آذر 96 استفاده شده است. به این ترتیب NAV هر سهم شرکت 2940 ریال محاسبه می گردد قیمت بازار فعلی سهم در محدوده 1624 ریال می باشد و نسبت P/NAV سهم حدود 55 درصد می باشد. بررسی روند تاریخی نسبت P/NAV  این سهم نشان می دهد که این نسبت در سال جاری عمدتا بین 55 تا 60 درصد قرار داشته است. یه این ترتیب و با توجه به پتانسیل های سهم به نظر قیمت های فعلی سهم برای سرمایه گذاری مناسب باشد.

 

  • منبع: کارگزاری آبان
کد خبر 390690

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =