نظر عبده تبریزی درباره تهاتر بدهی ۱۱۰۰ میلیاردی بانکها و بدهی جدید

عضو شورای عالی سازمان بورس با تأکید بر داشتن زمان پرداخت مشخص اوراق بدهی دولت گفت: تعریف بدهی جدید برای اشتغال جدیدی که معلوم نیست ایجاد بشود یا نشود،شاید اقدام درستی نباشد.

به گزارش بورس آنلاین به نقل از بورس پرس، حسین عبده تبریزی درباره تهاتر 110 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی به فارس گفت: اینکه پرداخت بدهی‌های دولت باید زمان و سررسید مشخص داشته باشد مسئله مهمی است، نمی‌شود کسی بدهکار باشد اما زمان بازپرداخت بدهی‌ روشن نباشد، بنابراین پرداخت بدهی‌های دولت اتفاق خوبی‌است.

وی افزود: در شروع دولت یازدهم پیشنهاد کردیم کل بدهی‌های دولت هر چند رقم بزرگی است احصاء شده و مابه‌ازاء آن اوراق منتشر شود، حتی اگر این اوراق 20- 30 ساله باشد و در مقابل تعهد پرداخت سود داده شود، درواقع بدهی‌های دولت تاریخ‌دار شوند.نمی‌شود دولت هر سال بودجه بنویسد و بدهی سال‌های قبل را کنار گذاشته و به آن توجهی نکند.

این اقتصاددان ادامه داد: ایده کسانی که در آغاز به کار دولت از ایجاد بازار بدهی دولت و انتشار اوراق بابت آن دفاع می‌کردند این بود که بدهی‌ به اوراق تبدیل شده و تاریخ بازپرداخت آن مشخص شود اما متاسفانه آنقدر فشار بودجه‌ای زیاد بوده که دولت به عنوان منبع مالی به آن نگاه کرد و آن هم به بدهی‌ها اضافه کرد.

عبده تبریزی در مورد اینکه برخی انتشار اوراق بدهی دولت را به آینده‌فروشی تعبیر کرده‌اند، پاسخ داد: آینده فروشی نیست ولی این مشکل اساسی را دارد. تهاتر بدهی دولت، بانک‌ها و بانک مرکزی اتفاق خوبی است.بانک‌ها هم اکنون به بانک مرکزی بدهکارند و حساب آنها قرمز است، در عین حال تهاتری که صورت می‌گیرد به حجم بدهی‌ها اضافه نمی‌کند بلکه بدهی‌ها را  جا‌به‌جا و روشن می‌کند.تهاتر بدهی بانک‌هایی که به بانک مرکزی بدهکار و از دولت طلبکارند گام مثبتی در جهت شفاف‌سازی است.

وی با بیان اینکه اوراق درحال حاضر سررسید دارند و خرید اوراق نیز از سوی بانک‌ها ممنوع است، اظهار داشت:معتقدم اولویت هنوز این است که دولت بدهی‌های قبلی را بپردازد.اگر دولت قصد دارد برای ایجاد اشتغال اوراق منتشر کند، با پرداخت بدهی‌ها به پیمانکاران و دستگاه‌ها به خودی خود اشتغال را ایجاد خواهد کرد.بنابراین تعریف بدهی جدید برای اشتغال جدیدی که معلوم نیست ایجاد بشود یا نشود،شاید اقدام درستی نباشد.

عبده تبریزی درباره تبعات پیش شرط‌های ترامپ همزمان با تعلیق تحریم‌ها و آثار آن بر اقتصاد نیز گفت: بدون شک ترامپ به ایران صدمات جدی زده و مانع برقراری ارتباطان بانکی با دنیای خارج شده و اجازه نداده فرصت‌ها و امکانات برجام به منصه ظهور برسد.ترامپ هم برای ما و هم برای دنیا مضر بوده ، به هر حال آمریکا، عربستان و اسرائیل مایل نیستند ایران رشد اقتصادی داشته باشد و به فشارها ادامه خواهند داد.

کد خبر 390633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =