بررسی و نقد گزارش تفسیری شرکت شهد ایران

نقد گزارش تفسیری غشهد، جلوی گزارشات بی محتوا را بگیریم!

غشهد به عنوان دومین شرکت اقدام به ارسال گزارشات تفسیری مدیریت کرده است اما کیفیت این گزارش نیز مانند گزارش اول، تقریبا دست فعالان بازار را از اطلاعات مهم شرکت کوتاه می‌گذارد. در ادامه به بررسی و نقد این گزارش خواهیم پرداخت.

1. با مقایسه این گزارش با گزارش قبلی به راحتی میتوان دریافت که ناشران در خصوص این گزارشات هیچ گونه آموزشی ندیده اند و هر ناشری به سلیقه خود اقدام به تدوین این گزارشات نموده است. به طوریکه تعداد صفحات، و فرمت و نوع اطلاعات افشا شده در این دو گزارش تفاوتهای شکلی زیادی دارند.

2. شرکت غشهد اطلاعات با اهمیتی که بتوان بر اساس آن برآوردهایی را در صورتهای مالی شرکت لحاظ کرد ارایه نکرده است و عمده اطلاعات داده شده از جنس اطلاعاتی می باشد که در گزارشات هیئت مدیره سالانه شرکتها شاهد آن هستیم.

3. گزارش فاقد ساختار شروع و پایان مناسب می باشد و صرفا جهت رفع تکلیف قانونی تهیه و ارسال شده است.

4. به هیچ عنوان نمیتوان گفت این گزارش میتواند تاثیری بر فروش، نگه داری و یا خرید سهم  و یا تحلیل آینده شرکت بگذارد و عمده مسایل مطرح شده سرفصلهایی با انتهای باز هستند که در صورت بروز اتفاق خوب و یا بد برای شرکت، میتوان گفت که در این گزارش به نوعی به طور کلی در مورد آن صحبت شده است.

5. در صورتیکه کیفیت این گزارشها بهبود نیابند به زودی شاهد حجم زیادی از این گزارشها با رویکرد کلی گویی در خصوص شرکت خواهیم بود که در نهایت مانند کپی شناسنامه و کارت ملی که همواره ضمیمه سایر اسناد می با شد ، ضمیمه گزارشات ارسالی خواهند شد و عملا بخشی از اطلاعات مفیدی که همواره در پیش بینیها افشا می شد از دست خواهد رفت.

6. به نظر میرسد نام این گزارشها ناشران را دچار اشتباه کرده است. عبارت "  گزارش تفسیری " به معنای تفسیر اعداد و ارقام و شفاف سازی در خصوص نحوه تحقق آنها در گذشته و افشای مبانی برآوردی در خصوص پیش بینی آینده می باشد. اما مدیران و ناشران محترم صرفا به تفسیر عوامل غیر مرتبط از وضعیت شرکت می پردازند و عمدتا بخشهایی از گزارش هیئت مدیره را به صورت گزینشی جمع اوری و منتشر می نمایند.

7. پیشنهاد می شود در ابتدای راه و قبل از به حاشیه رفتن این نوع گزارشات، فرمتی واحد بر اساس میزان تاثیرگذاری اطلاعات و اهمیت آنها برای ناشران تعریف گردد تا گزارشات و اطلاعات ارسالی برای بازار سودمند باشد و قابلیت تحلیل داشته باشد. در غیر این صورت نه تنها فضا تحلیلی تر و رقابتی تر نمیشود، بلکه بخشی از اطلاعات نیز هرگز افشا نمیشود و با توجه به کلی گویی شرکتها در گزارشات و عدم ارایه پیش بینی سود،  امکان هر نوع رویدادی در آینده برای هر شرکتی وجود خواهد داشت که بوسیله گزارشات تفسیری توجیه خواهد شد.

 

  • منبع:مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر
کد خبر 390607

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =